فتحی در جیران به جای هرات دلش در حرمسرای ناصری است!


ساعت: 09:22
تاریخ انتشار: 1301/08/10
کد خبر: 1907308

حسن فتحی که با مرور حرفه ای طلایی اش ثابت می کند که چقدر استادانه می تواند وقایع مهم تاریخی را در بستر ملودرام برای مخاطب روایت کند، این بار در «جیران» به نظر می رسد اسیر سیاست تجاری VOD ها شده و قافیه را از دست داده است!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در این روز طبق تقویم قمری و تاریخ جهراتدر زمان ناصرالدین شاه، قاجار از حکومت ایران جدا شد و تحت حکومت افغان ها قرار گرفت. سالها قبل از سلسله ناصر و برای اولین بار در زمان صفویه هرات تحت کنترل ایران درآمد و در این دوره هرات یکی از شهرهای مهم ایران و مرکز خراسان محسوب می شد و شاه عباس اول در این شهر متولد شد. .

سالها ولایت هرات از ایران جدا و چندین بار تصرف شد تا اینکه پس از مرگ نادرشاه افشار، افغانها بر هرات مسلط شدند. در زمان فتحعلی شاه قاجار، اشکران به رهبری عباس میرزا بار دیگر اقدام به الحاق هرات به ایران کردند. مرگ عباس میرزا قبل از لشکرکشی این ماجرا را ناتمام گذاشت. در زمان ناصر قاجار، حسام السلطان کار ناتمام عباس میرزا را به پایان رساند و هرات دوباره جزء ایران شد.

اما انگلیسی ها که سال ها بر افغانستان تسلط داشتند، نتوانستند حرکت ایرانیان را تحمل کنند و با حمله به جزایر جنوبی ایران، به بنادر و جزایر خلیج فارس و جزیره هارک و بندر بوشهر حمله کردند. به اسارت نیروهای انگلیسی درآمدند.بحران این جنگ از همه اینها فراتر رفت و سربازان انگلیسی با پیشروی به خاک ایران اهواز و سپس کرمان را اشغال کردند و همین امر باعث شد تا ایرانیان برای پایان دادن به این جنگ از فرانسوی ها کمک بگیرند و با وساطت آنها ماجرا پایان یافت. و منجر به امضای معاهده پاریس شد و پس از آن هرات رسماً از ایران جدا و به خاک افغانستان ضمیمه شد. در ادامه مقرر شد چابهار و بندرعباس با اجاره ای ناچیز در اختیار عمانی ها قرار گیرد.


d8bd47af d7e1 41dd a9e8 1ec98bb5c53d خبر خاکستری

بهانه ای برای یادآوری چنین روزهای تلخی سریال “جیران”. از جانب شبکه نمایش خانگی خوب؛ سریال به کارگردانی حسن فتحی پیش از این مخاطبان شاهد شاهکارهایی چون شهرزاد، میوه ممنوعه، مدار صفر درجه، شب دهم و پهلوانان نمرده از سازنده جیران بوده اند.

تا به امروز بیش از 30 قسمت از سریال «جیران» به تهیه کنندگی اسماعیل عفیفه از شبکه نمایش بومی پخش شده است و حسن فتحی به عنوان سازنده و کارگردان این سریال عملا فرصت طلایی را برای روایتی جذاب در این باره رها کرده است. لحظه تاریخی کشور و کل سریال را با تمرکز بر حرمسرای ناصری و جنگ زنان نصیر برای گرفتن تاج این بچه ها هدر داده است. در این سریال پر ستاره که طبق اخبار غیررسمی برای ساخت آن بیش از 200 میلیارد تومان هزینه شده است، نه مخاطبان با مردم و رویدادهای فرهنگی اجتماعی زمان آشنا می شوند و نه شاهد بحران سیاسی مهمی مانند. جنگ در هرات؛ اتفاقی که می تواند محور اصلی این سریال باشد و حالا عشق سوزان ناصر به جیران نمک همین داستان است!

اما حسن فتحی که با مرور حرفه ای طلایی اش ثابت می کند که چقدر استادانه می تواند وقایع مهم تاریخی را در بستر ملودرام برای مخاطب روایت کند، این بار به نظر می رسد در چنگال سیاست تجاری است. VODو قافیه را بد از دست داد!


بیشتر بخوانید؛

دیدگاهتان را بنویسید