فراخوان آمریکا به شب یلدا برای تکرار اظهارات مداخله جویانه درباره ایران


ساعت: 23:08
تاریخ انتشار: 1301/09/30
کد خبر: 1919275

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به شب یلدا، اظهارات مداخله جویانه خود درباره ایران را به بهانه شب یلدا تکرار کرد و اذعان داشت که دولت جو بایدن به سیاست شکست خورده فشار حداکثری علیه ایران ادامه خواهد داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در پیامی مداخله جویانه به بهانه شب یلدا گفت: یلدا زمانی برای جشن گرفتن در خانه در کنار عزیزان است زیرا طولانی ترین شب سال جای خود را به نور می دهد. که است و پیروزی نمادین خیر بر شر است

وی در ژست حقوق بشری و به اصطلاح همدردی با مردم ایران اعلام کرد: امشب بسیاری از خانواده ها جایی برای عزیزان خود ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه حمایت از ناآرامی‌ها در ایران گفت: بنا به اعلام سازمان‌های معتبر حقوق بشری، مقامات ایرانی از آغاز تظاهرات مسالمت‌آمیز سه ماه پیش تاکنون صدها معترض از جمله ده‌ها کودک را کشته و بیش از 18 هزار نفر را بازداشت کرده‌اند. .

وی با تکرار ادعاهای واشنگتن درباره مشکلات داخلی ایران گفت: ایران برای سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز مردم ایران از اعدام، دستگیری های خودسرانه، ناپدید شدن اجباری و خشونت استفاده کرده است و به نظر می رسد مقامات جمهوری اسلامی از هیچ اقدامی برای مقابله با آن کوتاهی نمی کنند. مخالفان را ساکت کنید..

این مقام دولت بایدن بدون کوچکترین اشاره ای به تحریم های یکجانبه آمریکا علیه مردم ایران اظهار داشت: امشب در شب یلدا با مردم ایران همدردی می کنیم و بر تعهد خود نسبت به مردم ایران تاکید می کنیم.

وی با اذعان به ادامه سیاست فشار حداکثری دولت بایدن در حالی که خود نیز بارها به شکست آن اعتراف کرده است، تصریح کرد: آمریکا به ایستادگی در برابر نقض حقوق بشر توسط مقامات ایرانی و بازداشت عاملان خشونت علیه مردم ادامه خواهد داد. آن کشور مسئول است. خواهد داد این پاسخگویی از طریق اقدامات یکجانبه و چند جانبه همراه با متحدان و شرکای آمریکا انجام می شود.

ند پرایس تصریح کرد: جهان نظاره گر ایران است و ما بار دیگر از این فرصت استفاده می کنیم و از مقامات ایرانی می خواهیم به جای ظلم خشونت آمیز به مردم به سخنان خود توجه کنند.

اگرچه دولت بایدن هر گونه نقشی در رویدادهای اخیر ایران را رد کرده و می گوید به دنبال تغییر رژیم نیست، اما از زمان شروع ناآرامی ها در ایران از هیچ اقدامی دست برنداشته و به صراحت اعلام کرده است که به جای تمرکز بر مذاکرات و رویکرد دیپلماتیک شعار او همیشه معطوف به ناآرامی در ایران است.

دولت دموکرات بایدن نیز سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته و تحریم هایی را همسو با متحدان غربی خود به بهانه حقوق بشر برای حمایت از ناآرامی ها در ایران اعمال کرده است.

غرب به رهبری آمریکا در تاریخ 12 آذر در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به بهانه ناآرامی ها در ایران قطعنامه ای با عنوان «وضعیت حقوق بشر در ایران» در ژنو سوئیس به تصویب رساند.

این قطعنامه نیز با 25 رای موافق، 6 رای مخالف و 15 رای ممتنع به تصویب رسید. چین، پاکستان، اریتره، ونزوئلا، کوبا و ارمنستان 6 کشوری بودند که به این قطعنامه رای منفی دادند. بولیوی، برزیل، کامرون، ساحل عاج، هند، اندونزی، قزاقستان، مالاوی، مالزی، موریتانی، نامیبیا، قطر، سنگال، سودان، امارات و ازبکستان از این قطعنامه ممتنع کردند.

وزرای خارجه 9 کشور آمریکا، انگلیس، استرالیا، کانادا، شیلی، ایسلند، نیوزلند، جمهوری کره و سوئد نیز در بیانیه مشترکی در 17 دسامبر در بیانیه ای مشترک تهران را متهم کردند که به مداخله خود ادامه می دهد. در کارهای خانگی ایران

دولت جو بایدن و متحدان غربی اش علیرغم تظاهر به رویکرد دیپلماتیک همزمان با حوادث اخیر ایران، با دخالت در امور داخلی تهران و پیوستن به مخالفان جمهوری اسلامی ایران، از این ناآرامی ها حمایت کردند. و در 14/23 دسامبر پیش نویس قطعنامه پایان عضویت ایران موضع کمیسیون زنان سازمان ملل متحد در شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل متحد (ECOSOC) در نیویورک را پیشنهاد کرد که با 29 رای موافق، 8 رای مخالف به تصویب رسید. و 16 رای ممتنع و بدعت و رویه خطرناکی توسط آمریکا ایجاد شد.

دیدگاهتان را بنویسید