فرانسه به روسیه درباره “باج خواهی” در مذاکرات هسته ای ایران هشدار داده است

فرانسه در این مورد به روسیه هشدار داده است

روز جدید فرانسه به روسیه درباره آنچه «باج‌خواهی» در مورد مذاکرات هسته‌ای با ایران می‌خواند، هشدار می‌دهد

فرانسه روز دوشنبه به روسیه هشدار داد که به دلیل مذاکرات ایران با قدرت های جهانی برای احیای توافق هسته ای خود به باج خواهی متوسل نشود. موضع فرانسه پس از آن مطرح شد که مسکو از ایالات متحده درخواست کرد که تحریم ها علیه اوکراین به تجارت این کشور با تهران آسیبی وارد نکند.

ایران نیز از روسیه خواسته است در این مورد شفاف سازی کند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: روسیه خواهان تضمین کتبی از سوی ایالات متحده است مبنی بر اینکه تجارت، سرمایه گذاری و همکاری نظامی-فنی مسکو با ایران به دلیل تحریم های غرب اعمال شده پس از حمله روسیه به اوکراین با مشکل مواجه نخواهد شد.

یک مقام آگاه در ریاست جمهوری فرانسه به خبرنگاران گفت که دیپلمات ها مایلند به هر موضوعی بر اساس شایستگی آن نگاه کنند و آن را اشتباه نگیرند.

این مقام فرانسوی به خبرنگاران گفت: در غیر این صورت ما در واقع طرف اخاذی هستیم و این دیپلماسی نیست.

رویترز افزود: غربی ها در تلاش هستند تا مشخص کنند که آیا آنچه روسیه می خواهد تنها به تعهدات این کشور در توافق با ایران مربوط می شود یا خیر. آنها می گویند قابل مدیریت خواهد بود، اما هر چیزی فراتر از آن مشکل ساز خواهد بود.

این مقام رئیس جمهور فرانسه همچنین از روسیه خواست تا آنچه را که در مذاکرات وین واقعاً در خطر است، یعنی بازگشت ایران به تعهداتش در قبال برجام، بررسی کند.

به نقل از رویترز، یک دیپلمات اروپایی گفت: «روس‌ها واقعاً این کار را انجام می‌دهند و ایرانی‌ها خوشحال نیستند، اگرچه آن را خیلی آشکارا نمی‌گویند». ما سعی می کنیم راهی برای عبور پیدا کنیم.

با این حال، ایران و ایالات متحده اصرار دارند که هنوز برخی مسائل در مذاکرات وجود دارد که باید به آنها رسیدگی شود.

دیدگاهتان را بنویسید