فرصت ها و تهدیدهای حاصل از برداشت طلای سرخ در آذربایجان

ساعت: 15:31
تاریخ انتشار: 14/08/1400
کد خبر: 1780771

تعاونی های روستایی، دست یاری برای کشاورزان؛

با توجه به تولید زعفران مرغوب در استان آذربایجان شرقی باید ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی و بسته بندی این محصول و ایجاد مسیر صادراتی را نیز مد نظر داشته باشید و قطعا شبکه تعاونی های روستایی شرایط و پتانسیل لازم را دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آناج; سطح زیر کشت زعفران یا طلای سرخ آذربایجان شرقی که یکی از گیاهان کم آب در سال 1399 بوده است، 337 هکتار و میزان تولید آن 1.4 تن است که 7 تن برآورد شده است. قابل ذکر است که متوسط ​​عملکرد در واحد سطح در این استان 4.6 کیلوگرم در واحد است که در مقایسه با میانگین کشوری 2.3 کیلوگرم در واحد بالاتر است. سطح زیر کشت زعفران در کشور 120 هزار هکتار است و این استان با 11 درصد از اراضی قابل کشت کشور در رتبه یازدهم قرار دارد.

بیشترین سطح زیر کشت زعفران آذربایجان شرقی در شهرستان های مرند، میانه و آذرشهر قرار دارد و شهرستان مرند با 202 هکتار زمین زراعی و تولید 1.1 تن زعفران در سال در رتبه نخست قرار دارد.

قیمت گل زعفران در حال حاضر از 200 تا 220 هزار گوجه مشروب است و قیمت هر کیلوگرم زعفران 17 تا 16 میلیون تن برآورد شده است.

با توجه به کاهش آب‌های زیرزمینی، سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با برنامه‌ریزی بیش از یک دهه اخیر، محصولات کم‌آب و مقرون به صرفه را در الگوی کشت محصولات زراعی استان قرار داد که دارای زعفران نیز می‌باشد، زیرا زعفران نیازمند یک حداقل آب دارد و در مواقعی که سایر محصولات به آبیاری نیازی ندارند، می تواند مزرعه را حداکثر دو بار آبیاری کند.

اما صاحبان این محصول ارزشمند و با ارزش مشکلاتی دارند و برای رفع آنها نیاز به توجه جدی دارند که البته در بحث علوم کشاورزی واقعاً کار خوبی انجام شده و سال به سال شاهد پیشرفت در مکانیزه شدن و رعایت موارد علمی هستیم. مشکلاتی وجود دارد که شبکه تعاون روستایی می تواند حل کند.

خرید و فروش زعفران

چند سالی بود که شبکه تعاون روستایی در خراسان وارد مقوله خرید زعفران شد که نقطه عطفی را رقم زد که قیمت آن بر اساس کیفیت زعفران تعیین شد و همین امر باعث شد کشاورزان برای اولین بار متوجه شوند که قیمت زعفران به چه معناست و افزایش یا کاهش قیمت زعفران که البته حاکمان این استان ها نیز هستند، اما متاسفانه در حال حاضر تجارت سازمان یافته زعفران در استان آذربایجان شرقی وجود ندارد و محصول به صورت خرده فروشی در استان به فروش می رسد. یا از طریق واسطه ها در حالی که شبکه تعاون روستایی این استان زیرساخت ها و آمادگی لازم را برای ورود به این عرصه در تدوین برنامه های مناسب و جلب حمایت دارد.

البته با توجه به تغییرات روزمره در بازار و عرصه معاملات مانند بورس کالا، خرید و فروش زعفران به ناچار توسعه یافته و از روال سنتی می گذرد که نمونه آن طرحی به نام قراردادهای آتی زعفران است که اولین بار ظاهر شد. در سال 1376 با هدف ایجاد سامانه ای برای پوشش ریسک تولیدکنندگان ایرانی و افزایش شفافیت این بازار در خرداد ماه 97 در بورس کالای ایران راه اندازی شد.

در آذربایجان شرقی اگرچه هر از چند گاهی نمایشگاه های یک یا چند روزه در برخی نقاط برای عرضه زعفران برپا می شود، اما باید اذعان داشت که این به تنهایی کافی نیست و برپایی نمایشگاه های دائمی زعفران آذربایجان شرقی در روستا در بازار یا هر عنوان دیگری لازم و امکان پذیر است. شبکه تعاون روستایی از جمله اتحادیه تعاونی های روستایی استان، ضمن عرضه مستقیم این محصول و کمک به فرهنگ سازی افزایش مصرف زعفران در خانوارها (که هر ایرانی به جای 2 نفر مصرف می کند) پتانسیل لازم را دارد تا این رویداد مهم را سازمان دهیاری کند. تنها 2 گرم زعفران در هر گرم، کشور باید حداقل 140 تن زعفران بفروشد) تا بتواند دست تاجران سوء استفاده را رد کند.

فرآوری و صادرات محصولات زعفران

اگرچه تقاضا برای این محصول به دلیل افزایش قیمت جهانی زعفران کاهش یافته است، اما ایران همچنان به عنوان بزرگترین تولید کننده زعفران در بازار جهانی زعفران شناخته می شود و پس از ایران، اسپانیا با ایران رقابت می کند که تنها به دلیل بسته بندی اسپانیا بهتر است. متأسفانه صادرکنندگان اغلب همچنان اصرار دارند که زعفران را به صورت دسته ای یا لات به اسپانیا صادر کنند و این کشور رقیب هزاران عیب را روی زعفران ایرانی وارد کرده و آن را با کمترین قیمت و حداکثر قیمت به عنوان محصولی مرغوب خریداری می کند. نام زعفران اسپانیایی و جالبتر از آن زعفران صادراتی اسپانیایی به دلیل داشتن بسته بندی بسیار مورد علاقه بسیار معروف است. توصیه عدم فروش زعفران به اسپانیا نیز موضوعی است که می تواند مورد تحلیل کارشناسان قرار گیرد چرا که در نهایت به مرور زمان زعفران ایران باید جای خود را در بازارهای جهانی باز کند. شایان ذکر است که هنوز هم به صورت سنتی از آن گل‌های زعفران چیده می‌شود و مانند 50 سال پیش، کلاله آن زدوده می‌شود که بر کیفیت زعفران تأثیر می‌گذارد، بنابراین باید به مکانیزه‌سازی در زمینه کشت و برداشت زعفران توجه بیشتری شود.

با توجه به تولید زعفران مرغوب در استان آذربایجان شرقی، باید به راه اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی و بسته بندی این محصول و ایجاد مسیر صادرات نیز فکر کنید. البته شبکه تعاون روستایی شرایط و پتانسیل لازم را دارد. در زمینه تامین نقدینگی و البته خود شبکه با جذب سرمایه گذار در حوزه تامین نقدینگی و بازاریابی مناسب و فعال باید به کشاورزان این محصول کمک کرده و زمینه را برای اعتلای استان در این حوزه هموار کند. زعفران کشور نیز ضروری است. حمایت های دولتی از صادرات زعفران باید متوجه صادرکنندگان واقعی باشد، صادرکنندگانی هستند که ده ها تن زعفران صادر کرده اند اما هنوز زعفران ندیده اند، بانک های کشور برگشته اند.

در واقع برای ساماندهی صادرات باید هویت صادرکنندگان حقیقی و قانونی و مسیر و رشته صادراتی آنها در کارت بازرگانی درج شود یعنی. افراد می توانند با کارت بازرگانی که زمینه فعالیت و نوع کالای صادراتی آن مشخص باشد، وارد حوزه صادرات زعفران شوند. از آنجایی که اکنون طبق قانون و مقررات صادرات و واردات، فردی با داشتن کارت بازرگانی از استان دیگری می تواند هر کالایی را از گمرک مثلا خراسان رضوی صادر کند، این موضوع باید در وزارت صنعت، معدن و تجارت به طور کامل بررسی شود. بازرگانی و اتاق بازرگانی ایران.

متأسفانه واسطه ها که اغلب بدون ثبت هستند، محصول را با قیمتی اندکی بالاتر از قیمت های فعلی خریداری می کنند و وارد فرآیند صادرات به صورت عمده یا غیراستاندارد می شوند و خسارت وارد می کنند. بنابراین شبکه تعاون روستایی باید خدمات صادقانه خود را به کشاورزان نشان دهد، فاصله تعاونی ها و کشاورزان را کاهش دهد تا کشاورزان حاضر به فروش زعفران خود با واسطه و فروش آن به تعاونی ها نباشند. وزارت جهاد کشاورزی یا سازمان تعاون روستایی باید اقدامات موثری از جمله ارائه خدمات به موقع به کشاورزان، عرضه کالاهای مصرفی و کشاورزی و با قیمت کمتر از بازار آزاد به صورت نقد یا اقساط انجام دهد. در جلب اعتماد کشاورزان موثر است. این فاصله را کم کنید.

دبیر شورای ملی زعفران در این راستا نبود مدیریت واحد را مهمترین مشکل صادرات زعفران عنوان کرد که نیازمند برنامه ریزی ویژه برای مدیریت بازار زعفران خارج از کشور است و در این راستا لازم است برند ملی تعیین شود. زعفران متعهد به رعایت شاخص های کیفی مطلوب در زعفران می باشد.

در نهایت با توجه به کیفیت بالای زعفران آذربایجان شرقی و با توجه به اینکه در سال های اخیر سطح زیر کشت و میزان زعفران در منطقه آذربایجان افزایش نسبی داشته است، تمامی پیشنهادات برای توسعه کشت و بازار این محصول مورد انتظار فعالان این عرصه است. و سازمان ها

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید