فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اصلاح نظام بانکی باید اجرا و اجرا شود


ساعت: 16:55
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۱
کد خبر: 1907939

در ستاد بعدی اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی به تصویب رسید.

جلسه ستاد مرکزی اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در قوه قضائیه با حضور معاون اول این قوه برگزار شد و بر بانک مرکزی و مشکلات مربوط به این حوزه تاکید شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش قوه قضاییه، جلسه ستاد مرکزی نظارت بر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در قوه قضائیه صبح امروز (چهارشنبه 20 آبان) با حضور معاون اول قوه قضائیه، مسئولان ارشد قوه قضائیه با حضور رئیس کل بانک مرکزی و معاونان آن.

حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضائیه اظهار داشت: در راستای اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری و همچنین قانون نحوه پیگیری اجرای هفتمین جلسه ستاد مرکزی نظارت بر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و همچنین دستورالعمل های مصوب رئیس قوه قضاییه در قوه قضائیه با حضور مسئولان و مسئولان برگزار شد. رئیس کل بانک مرکزی و معاونان وی.

وی افزود: با توجه به برنامه ای که برای امسال در نظر گرفته ایم، مقرر شد در این جلسات موضوعات و چالش های مهم مربوط به قوه قضائیه مطرح شود.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: جلسات قبلی را با محوریت بورس، گمرک، بیمه و … برگزار کرده ایم و از مسئولان این حوزه ها دعوت کرده ایم تا چالش ها، آسیب ها و راهکارهایی که برای مشکلات موجود وجود دارد را بیان کنند.

وی افزود: جلسه امروز با حضور صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی، فهیمی معاون حقوقی بانک مرکزی، پرویزیان رئیس شورای عالی بانک ها و موسسات خصوصی و مدیرعامل پارسیان برگزار می شود. بانک برای بحث در مورد چالش های پیش روی بانک های دولتی، خصوصی و موسسات مالی.

در پایان این جلسه مقرر شد به منظور ارتقای سطح رسیدگی به پرونده های بانکی و مالی توسط قضات، آموزش تخصصی قضات توسط معاونت انسانی و فرهنگی قوه قضائیه برگزار شود. دادستان کل کشور موضوع را پیگیری و موانع را برطرف خواهد کرد.

همچنین مقرر شد دبیرخانه ستاد ایرادات و ایرادات موجود در بانک های مرکزی و بانک های فعال در رسیدگی به پرونده های قضایی را بررسی و محاسبه کند، همچنین مقرر شد پرونده های ورشکستگی به صورت ویژه بررسی و گزارش اصلاحی ارائه شود. از رویه های نادرست

از دیگر مصوبات این ستاد پیگیری و اجرای فرامین مقام معظم رهبری در خصوص اصلاح نظام بانکی بود.

معاون اول قوه قضاییه در پایان با اهدای لوح از آقای عمرانی معاون سابق قضایی دادستان کل کشور و دبیر سابق ستاد مرکزی برای اجرای سیاست های ضداقتصادی در قوه قضائیه قدردانی کرد. قدردانی

ذبیح اله هدیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: یکی از مشکلات بانک ها ناتوانی در رسیدگی به تعهدات ارزی واردکنندگان و صادرکنندگان است.

وی افزود: واردکننده ارز دریافت می کند اما کالا وارد کشور نمی کند، از این طریق صادرکننده ارز دریافت می کند و پرونده ها را در سامانه نیما ثبت نمی کند و پرونده ها مربوط به سازمان جنایی دولتی نیست.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه اضافه برداشت توسط صنعت بانکداری در کشور گسترده است، اظهار داشت: بانک ها 2 هزار میلیارد از بانک مرکزی اضافه برداشت می کنند.

وی افزود: کفایت سرمایه بانک ها باید حداقل 8 درصد باشد که اکثر آنها یا منفی هستند یا کمتر از آن رقم.

ما هیچ قانون ارز دیجیتال نداریم

هدیان با بیان اینکه هیچ قانونی در مورد ارز دیجیتال نداریم، تصریح کرد: تجارت بانک ها بسیار خطرناک است، پول در املاک و ساختمان ها واریز می شود. سالانه 33 درصد مازاد دارایی ها باید به بانک ها واگذار شود و این محقق نمی شود. چرا؟ بانک مرکزی باید با آن برخورد می کرد.

وی با اشاره به عدم رعایت بخشنامه های بانک مرکزی و مصوبات هیأت پول و اعتبار، گفت: هر بانکی محدودیت های مشخصی برای ارائه تسهیلات به هر فرد دارد. بانک‌های خصوصی در کشور هستند که تبدیل به قلک‌های موسسانشان شده‌اند یا اساساً این بانک‌های خانوادگی تبدیل شده‌اند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: عدم استقرار نظام بانکی متمرکز در بانک مرکزی در خصوص پرداخت تسهیلات کلان به شرکت های کارگزاری در بورس باید توسط بانک مرکزی بررسی شود.

وی افزود: با افزایش ناگهانی شاخص بورس، بانک ها قبل از بورس سود کردند و بلافاصله پول خود را از چرخه حساب بانکی خارج کردند.

خدایان با بیان اینکه افزایش نقدینگی بانک ها نتیجه خود بانک هاست و به ارزش پول ملی توجهی نمی شود، تاکید کرد: اگر نظارت بانک مرکزی اجرا نشود با مشکل مواجه می شویم.

وی افزود: هیچ نظارتی بر بانک ها و دلالان صرافی در خارج از کشور وجود ندارد و فعالیت آنها مخفی است.

در ادامه جلسه علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نظام بانکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که باید به آن توجه شود، اظهار داشت: اگر بانکی دچار ورشکستگی شود، اعتماد به نظام مالی و اقتصادی از بین می رود. بنابراین اهمیت بانک در ارتباط با هر شرکت تولیدی مهم است و باید به بانک اهمیت بیشتری دهیم.

پیکان تحریم ها نظام بانکی و مالی و بنگاه های اقتصادی هستند

وی با بیان اینکه نوک پیکان تحریم ها نظام بانکی و مالی و بنگاه های اقتصادی در رأس بانک ها هستند، گفت: نظام بانکی همواره مورد انتقاد است و در این راستا بنگاه های تولیدی مورد توجه ویژه قرار دارند. بنابراین آنها باید حمایت کنند.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بانک ها باید اصلاح شوند و از سوی دیگر خدمات ارائه شده توسط بانک ها مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: هیچ بنگاه اقتصادی در کشور وجود ندارد که تولیدات آن بدون حضور بانک تولید شود، بنابراین بین بنگاه تولیدی و بانک ارتباط ایجاد می شود.

صالح آبادی تاکید کرد: نظام بانکی باید اصلاح شود چرا که بدون آن مشکلاتی در کشور به وجود می آید.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه برای اصلاح بانک ها یک سری محورها را در نظر گرفته ایم، تصریح کرد: محور اول اصلاح رابطه دولت و بانک مرکزی است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: محور دوم بهبود ارتباط بانک مرکزی و بانک هاست که غلبه ای دارند که باید انجام شود تا بانک ها ساماندهی شده و با بانک مرکزی هماهنگ شوند.

وی افزود: محور سوم بهبود روابط بانک مرکزی با مشتریان خرد و کلان، مشتریان متقاضی وام است و در این راستا باید اقدامات موثری برای بهبود این روابط انجام شود.

در ادامه جلسه پرویسیان، رئیس شورای عالی بانک ها و مؤسسات خصوصی و مدیرعامل بانک پارسیان گزارشی در خصوص اقدامات انجام شده در بانک مرکزی و بانک پارسیان به مراجع قضایی ارائه کردند و از مراجع قضایی خواستند تا با ارائه موانع و مشکلات با آنها مقابله کنید.

همچنین اعضای هیات قضایی حاضر در جلسه سوالاتی را مطرح کردند تا تصمیمات لازم اتخاذ و اجرایی شود.

دیدگاهتان را بنویسید