فرهنگ مناسب؛ تنها راه حل جلوگیری از سوزاندن زباله و زباله در هوای پایتخت/ تهران به هوای تازه نیاز دارد


ساعت: 20:01
تاریخ ارسال: 05/05/1401
کد خبر: 1885997

اجرای قانون هوای پاک تا چه اندازه به عوامل آلودگی هوای تهران رسیدگی می کند؟

بر اساس ماده 20 قانون هوای پاک، سوزاندن زباله در فضای باز ممنوع است و با متخلفان برخورد می شود و در هر نقطه از شهر که زباله و زباله سوزانده شود، سازمان حفاظت محیط زیست با متخلفان برخورد خواهد کرد. و به مراجع قضایی معرفی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش تهران پرس ، سوزاندن زباله و دفن بی رویه زباله توسط برخی افراد متاسفانه در سال های اخیر در میان مردم برخی از نقاط پایتخت رواج خاصی پیدا کرده است و با این نظر و تصور غلط که زباله ها در شهر دفن می شوند. پس از مدتی خود به خود آسیاب می شود تجزیه و سوزاندن زباله منجر به تجزیه سریعتر و تولید کودهای مخصوص زمین می شود.

اما صحت این دیدگاه و باور غلط زمانی به واقعیت تبدیل می شود که به گفته کارشناسان محیط زیست، دفع بی رویه زباله نه تنها باعث تجزیه سریع بسیاری از زباله ها نمی شود، بلکه برای مثال نایلون های پلاستیکی سال ها و سال ها به همین شکل باقی می مانند. این اقدام غیرحرفه ای باعث می شود شیرابه جدا شده از زباله ها به داخل زمین و آب زیرزمینی نفوذ کرده و آلودگی و خطراتی را برای مردم و محیط زیست به همراه داشته باشد.

سوزاندن زباله ها به دلیل تولید گازهای سمی و دود خطرناک در نتیجه این عمل، قطعاً سلامت انسان را به خطر می اندازد که باعث آلودگی هوا و بقایای باقیمانده می شود، حتی اگر این اقدام در فاصله چند صد نفری انجام شود. متر یا چند کیلومتر .

بر اساس ماده 20 قانون هوای پاک، سوزاندن زباله در فضای باز ممنوع است و با متخلفان برخورد می شود و در هر نقطه از شهر که زباله و زباله سوزانده شود، سازمان حفاظت محیط زیست با متخلفان برخورد خواهد کرد. و به مراجع قضایی معرفی شود.

یکی از راهکارهای پیشنهادی برای پسماند، احداث نیروگاه های زباله سوز صنعتی است. سوزاندن و سایر سیستم های سوزاندن زباله با دمای بالا به عنوان “تصفیه حرارتی” توصیف می شوند. سوزاندن زباله ها را به خاکستر، گازهای دودکش و گرما تبدیل می کند. خاکستر عمدتاً از اجزای غیر آلی زباله تشکیل می شود و می تواند به صورت توده های جامد یا ذرات حمل شده توسط جریان گاز باشد. گازهای تولید شده باید قبل از رها شدن در جو از آلاینده ها و ذرات گازی پاکسازی شوند. در برخی موارد می توان از گرمای حاصل از احتراق برای تولید برق استفاده کرد.

با این حال، هستند دوستداران محیط زیست که احداث کارخانه زباله سوز صنعتی را تنها راه حل نمی دانند و با راهکارهای دیگر موافق هستند. تفکیک زباله و استفاده بهینه از پسماندهای خشک و تر از آن دست راهکارهایی است که هم می تواند درآمد پایداری برای مدیریت شهری داشته باشد و هم خطرات زیست محیطی را به حداقل برساند.

به منظور جلوگیری از سوزاندن زباله و زباله سوزی، شهرداری ها از جمله شهرداری تهران طرح های مدیریت پسماند و پسماندهای خانگی و صنعتی را ارائه کرده اند که به طلای سیاه معروف است که می توان آن را طرح KAP یا تفکیک زباله در مبدا نامید. شهروندان تهرانی در این طرح مشارکت جدی دارند که ثمره آن را می توان در محیط اطرافشان احساس کرد.

شادی مالکی معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: بیش از یک دهه است که شهروندان تهرانی زباله های قابل بازیافت مانند کاغذ، شیشه، پلاستیک، باتری و … را تحویل می دهند. در غرفه بازیافت پس از جداسازی از دیگران در چند ماه گذشته نوین پس از آموزش و فرهنگ سازی از شهروندان خواست پس از خشک شدن و آماده سازی زباله های مرطوب خود را به غرفه بازیافت تحویل دهند.

ملکی افزود: ضایعات مرطوب از جمله پوست میوه و ضایعات سبزیجات را پس از قرار دادن در فضای مناسب تمیز و خشک و در ظرف یا کیسه مناسب تخلیه می کنند در غرفه های بازیافت ارائه می شود که علاوه بر جلوگیری از ایجاد بوی بد از ایجاد بوی بد جلوگیری می کند. ذخیره سازی زباله در منطقه بازیافت باعث کاهش حجم و وزن زباله های ورودی به مجتمع پردازش و دفع آرادکوه می شود.

وی با ابراز خرسندی از تعامل شهروندان دوستدار و دوستدار محیط زیست در این کمپین خاطرنشان کرد: در این کمپین ضایعات آب میوه فروشی های منتخب توسط سازمان مدیریت پسماند جمع آوری و تحویل سازمان های مردمی و پسماند سافاری می شود. مورد نیاز برای تهیه لوبیا خشک منجر به مصرف حیوانات می شود.

به گفته وی؛ کاهش شیرابه در پسماندهای خانگی و عدم آلودگی محیط زیست در حین نگهداری و حمل زباله، کاهش استفاده از پلاستیک به عنوان کیسه زباله و کاهش حجم و وزن زباله و همچنین مزایای اقتصادی برای شهر و شهروندان، از جمله مزایای تولید پسماند خشک است.

دیدگاهتان را بنویسید