دور ریختن زباله ها باید فرهنگ شود/ ادامه حرکت پاکسازی شهرها و معابر زباله مازندران

ساعت: 16:05
تاریخ انتشار: 1400/09/24
کد خبر: 1792450

مهدی رژویان با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی پاکسازی زباله‌های محیطی و نقش آن در کاهش تولید و انباشت زباله در شهرها و روستاها، گفت: نهضت پاک‌سازی زباله یک مانور نیست و قطعاً به توسعه ادامه خواهد داد. مقررات و برنامه های جاری.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ مهدی رژویان امشب در نشست با اصحاب رسانه مازندران بر تسریع در حرکت پاکسازی مازندران از زباله تاکید کرد و گفت: با توجه به لزوم پاکسازی معابر و معابر شهری و همچنین معابر بین شهری استان توسط شهرداران و ارگان ها این امر موضوعی که او مطرح کرد در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: یکی از دغدغه های استاندار مازندران که حتی در روز معارفه او را تحویل گرفت و بعداً با جدیت پیگیری کرد، بحث زباله است.

معاون سازندگی استانداری مازندران خاطرنشان کرد: خوشبختانه مشارکت شهرداران، بخشداران و سایر دستگاه های مسئول در این زمینه رضایت بخش است و این روند باید با مشارکت مردم، رسانه ها و سایر سازمان های مردم نهاد ادامه یابد.

راژویان ادامه داد: با توجه به موقعیت استراتژیک جغرافیایی و مرکز گردشگری مازندران به صورت روزانه پذیرای مسافران از سراسر کشور هستیم بنابراین باید اقدامات مناسبی برای افزایش اقامت این مسافران در استان انجام دهیم.

وی گفت: در این راستا در حوزه گردشگری و با توجه به مواهب خدادادی که داریم باید امکانات رفاهی مورد نظر را فراهم کنیم تا بتوانیم میزبان خوبی برای مسافران باشیم. به شرطی که به این مواهب الهی توجه ویژه داشته باشیم و آنها را از بین نبریم.

معاون عمرانی مازندران گفت: بی شک این مواهب الهی از جنگل و دریا گرفته تا رودخانه و دشت باید حفظ و احیا شود و اگر این مناطق را از زباله پاک نکنیم و در نتیجه پاکسازی کنیم این امکان پذیر نخواهد بود. با این رویکرد و دیدگاه ها «راه های شهری، روستایی و بین شهری در دستور کار قرار گرفت.

رژویان گفت: این موضوع مهمی است که همه ما برای تحقق آن باید تلاش کنیم و از دستگاه های دولتی گرفته تا نهادهای عمومی و مردم و خود رسانه ها همه باید تلاش کنند تا شاهد استانی عاری از زباله باشیم.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی پاکسازی محیط زیست از زباله و نقش آن در کاهش تولید و انباشت زباله در شهرها و روستاها، گفت: از خودروها و مواردی از این قبیل کمک زیادی به بهبود وضعیت موجود خواهد کرد. .

معاون ساخت و ساز مازندران به لزوم توسعه گردشگری و درآمد پایدار از این صنعت اشاره کرد و گفت: شرط این امر داشتن محیطی پاک، سالم و عاری از زباله است که متاسفانه در شرایط فعلی از سواحل تا جنگل ها و حتی رودخانه های ما زباله ها را می بینند.

رازجویان گفت: متاسفانه استان مازندران خدمات ملی ارائه می کند اما از اعتبارات استانی بهره می برد یعنی وام های استان بر اساس توزیع جمعیت است در حالی که این استان به جمعیت چندگانه خود خدمات ارائه می دهد.

وی افزود: باید به موازات هم چند کار انجام دهیم، اولاً اعتبارات اختصاص یافته به استان را افزایش دهیم که باید به جای جمعیت ثابت به جمعیت متغیر تبدیل شود، یعنی سازمان برنامه و بودجه کشور مبتنی باشد. نه تنها بر اساس جمعیت، بلکه جمعیت شناور برای توزیع اعتبار به این استان.

معاون عمرانی استاندار مازندران گفت: دوم اینکه باید زیرساخت های استان را بر اساس ورود جمعیت شناور به مازندران طراحی و ایجاد کنیم و همچنین باید نگاهی به تسهیلات اضافی برای این جمعیت شناور به استان داشته باشیم.

روژویان تاکید کرد: شرایط به گونه ای نباشد که شهرداری ها و بخشداری های ما در روزهای آخر هفته بیایند و زباله جمع آوری کنند و این فرهنگ در بین مسافران و گردشگران نهادینه شود که علاوه بر کاهش تولید زباله، زباله ها را نیز جمع آوری و دفع کنند. نزدیکترین سطل زباله

وی افزود: ما نیازمند فرهنگ سازی و انتقال آن به عموم مردم هستیم و از این رو نقش شما در فرهنگ سازی بسیار مهم و موثر است.

معاون عمرانی استاندار مازندران یادآور شد: در حال حاضر سامانه ای در حال تدوین است و پس از تکمیل به تمامی استانداران مازندران ابلاغ می شود. تا تمامی فرمانداران بتوانند به صورت هماهنگ و یکسان از تمامی نیروهای خود برای پاکسازی زباله های هر شهر استفاده کنند.

راژویان ادامه داد: اگرچه نمی توانیم منبع تولید زباله را کاهش دهیم، اما باید برای جمع آوری زباله ها سیستم هماهنگی داشته باشیم تا به وضعیت مطلوب برسیم.

وی گفت: قطعا این پاکسازی ها مانور یکی دو هفته اخیر نیست و ادامه خواهد داشت و در این راستا سامانه ای راه اندازی شده و کانالی عمومی در فضای مجازی برای شناسایی مناطق آلوده راه اندازی شده است تا این جنبش می تواند ادامه یابد.”

معاون عمرانی مازندران در پایان گفت: این استان خانه تک تک ماست و باید همه را سر کار بیاوریم و آستین ها را بالا بزنیم، حساسیت ها را افزایش دهیم تا زباله های استان به حداقل برسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید