فروش جزایر خلیج برای پرداخت حقوق بازنشستگان

فروش جزایر خلیج برای پرداخت حقوق بازنشستگان

سجاد پادام، مدیرکل تامین اجتماعی وزارت کار گفت: یونان 100 جزیره را برای پرداخت مطالبات مستمری بگیران خود فروخت، به زودی با این وضعیت مواجه خواهیم شد.

پدام همچنین گفت: 300 هزار شهید دادیم تا یک قطعه زمین را از دست ندهیم اما به جایی می رسیم که برای پرداخت حقوق بازنشستگان مجبور به فروش کیش، قشم و خوزستان شویم. .

مدیرکل تامین اجتماعی وزارت کار افزود: حتی اگر 3 میلیون بشکه نفت را بدون تحریم بفروشیم و کل آن را بگیریم باز هم نمی توانیم بحران بازنشستگان را حل کنیم. قرار بود در مدت 5 ماه 85 هزار میلیارد کار عمرانی انجام دهیم که فقط 13 هزار میلیارد یعنی 20 درصد انجام شده است.

با این اظهار نظر به نظر می رسد دولت هر بار به این نتیجه می رسد که کفگیرش به ته دیگ رسیده است، پای قشم و کیش را به وسط می کشد؛ به همین دلیل است که دولت در این باره می گوید. یک بار پرداخت حقوق بازنشستگان و بار دیگر واگذاری این جزایر به یک کشور خارجی که البته پس از آن رد شد. اما آنچه از اظهارات مدیرکل می توان فهمید این است که اکنون بحران صندوق های بازنشستگی که سال هاست توسط کارشناسان و صاحب نظران مطرح می شود به یک ابربحران تبدیل شده و نیازمند اصلاحات ساختاری است نه فروش جزایر ثروتمند. نمی رسند

آنچه در شورای عالی کار به عنوان دستمزد کارگران تصویب شد، یعنی حدود هشت میلیون تومان، با سر و صدای زیادی همراه بود. این همان چیزی است که کارگران گفتند؛ در مورد حقوق ما هم دولت می گوید تورم داریم.

اما داستان پرداخت حقوق و حداقل مزایا به مشمولان تمام نشده است. همچنین عدم پرداخت مضاعف حقوق ماه آخر سال 1401 و عدم اجرای قانون رتبه بندی منجر به تغییرات اساسی در وزارت آموزش و پرورش و حتی یکی از دلایل تغییر رئیس سازمان شد. سازمان برنامه و بودجه موضوع حقوق معلمان بود.

اکنون صحبت از حقوق بازنشستگان است. آنچه در بودجه وجود دارد نشان می دهد که حداقل دستمزد مستمری بگیران با یک میلیون و 300 هزار تومان افزایش نسبت به سال قبل به 6 میلیون و 300 هزار تومان رسیده است. این در حالی است که بودجه ای که وارد مجلس شد با تورم 40 درصدی همراه بود. همچنین پیش بینی ها حاکی از آن است که نرخ تورم بالای 40 درصد باقی خواهد ماند و این بدان معناست که این اتفاق برای چهارمین سال متوالی رخ خواهد داد. مشکلی که به ترس از تورم سه رقمی دامن زد.

اما دولتی که کفگیرش به ته خروار رسیده، درمانده است و ناله می کند که برای پرداخت حقوق این قشر آسیب پذیر باید بخشی از کشور را بفروشد! سجاد پادام، مدیرکل تامین اجتماعی وزارت کار گفت: یونان 100 جزیره را برای پرداخت مطالبات مستمری بگیران خود فروخت، به زودی در این وضعیت قرار خواهیم گرفت.

بحران چقدر جدی است؟
اما صحبت از بحران صندوق بازنشستگی چیز جدیدی نیست. گفته می شود صندوق های بازنشستگی سال هاست به حیاط خلوت وزارتخانه ها تبدیل شده اند. هرگاه مدیری عزل می شود در این صندوق ها جایگاه می گیرد و در نتیجه تفکر دولتی در آنجا حاکم می شود. بنابراین کارشناسان می گویند مشکل این صندوق ها نحوه مدیریت آنهاست.

آمارها نشان می دهد که بودجه کل دولت حدود 80 درصد هزینه های صندوق های بازنشستگی و بیش از 60 درصد هزینه های سازمان بیمه گر را تامین می کند. دنیای اقتصاد گزارش داد که هزینه های مربوط به این صندوق ها در سال های آینده به حدود 40 درصد تولید ناخالص داخلی (تولید ناخالص داخلی) خواهد رسید. در آینده نزدیک متولدین دهه 60 به جمع مستمری بگیران اضافه می شوند و این یعنی بحران جدی تری!

در این میان خود دولت متهم اصلی است که برخی آمارها نشان می دهد بدهی این نهاد به صندوق های بازنشستگی تا 6 سال پیش بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان بوده است. با این حال میرکاظمی که مدتی پیش از سازمان برنامه و بودجه جدا شده بود در جمع خبرنگاران از اختصاص 330 هزار میلیارد تومان در بودجه 1402 برای پرداخت حقوق ارتش و اعتبارات کشوری خبر داد.

کاهش اشتغال بر اساس قانون خدمات کشوری و افزایش قراردادهای کار موقت، اسراف نظام بازنشستگی در اجرای نظام مزایای تعریف شده، پایین بودن سهم حق بیمه به دلیل افزایش نرخ بیکاری و عملکرد ضعیف اقتصادی. از جمله دلایلی است که کارشناسان می گویند دلایل ضعیف شدن صندوق های بازنشستگی است. در نتیجه مسیری را برای دولت تعیین کردند. اصلاحات ساختاری

حال باید منتظر ماند و دید که دولت امسال تا چه اندازه مشکلات بازنشستگان را با جدیت حل خواهد کرد و چه مسیری را انتخاب خواهد کرد. آیا او بخشی از دولت را می فروشد یا اصلاحاتی انجام می دهد؟

دیدگاهتان را بنویسید