فروش دلاری کلیه با ایرانیان در سفر به ترکیه و عراق

خبرنگار ایرنا در ارومیه در گزارشی به وضعیت خرید و فروش اعضای بدن پرداخت. در این گزارش می خوانیم:

این روزها که از کنار بیمارستان رد می شوید بیشتر به روزنامه هایی می پردازید که درد جامعه را نشان می دهند، از این رو دعای شما از سوی بیماران برای رفع مشکلات این خانواده ها است.

روزنامه های کوچک و بزرگ (تبلیغات) با موضوع ” عمده فروشی داریم!” و “کلیه فروشی، خریدیم!” بر روی دیوارهای بیمارستان نقاشی شده و نظر هر شهروندی را به خود جلب می کند.

فروش دلاری کلیه با ایرانیان در سفر به ترکیه و عراق

در برخی از این یادداشت ها نوع خون نیز نوشته شده است، به عنوان مثال کلیه B منفی یا کلیه A مثبت داریم و شماره تماس آنها نیز در پایین صفحه برای ورود آسان به تراکنش درج شده است.

فروشندگان اعضای بدن فقط به ارومیه محدود نمی شوند و شما می توانید آگهی های فروش اعضای بدن را از تمام شهرهای آذربایجان غربی مشاهده کنید، به همین دلیل خرید و فروش اعضای بدن مختص یک شهر نیست و حتی اتاق های عمل در کدام بیمارستان و در کدام شهر توافق می کنند. .انجام دادن

معامله ای که می تواند سلامت آنها را به خطر بیندازد، اما مشکلات مالی و فقر آنقدر بر دوش عده ای سنگین است که این فرصت و ریسک را محدود می کنند.

فروش دلاری کلیه با ایرانیان در سفر به ترکیه و عراق

قیمت خرید یا دلالی 400 تومن

با یکی از فروشندگان کلیه تماس گرفتم تا معامله ای پر درد انجام دهم، غم صدایش را کاملاً درک می کنید و می خواهید بیشتر به همنوع خود کمک کنید، اما او به ته خط رسیده است.

چهار شماره آخرش 4768 بود و غم صداش حس عجیبی به من دست داد پس بدون اینکه اسمشو بپرسم فقط قیمت رو پرسیدم و با مهربانی گفت: مریض هستی یا دلال و میخوای چانه بزنی؟

پشت خط ساکت بودم نتونستم چیزی بگم بالاخره گفت: خدا بهت مریضی و سلامتی کامل بده.

گروه خونی من O مثبت است و برگه آزمایشم آماده است، اگر زیر 400 میلیون تومان بخرید به دلیل بیماری دخترم نمی توانم هزینه کنم که نمی خواهم از دست بدهم.

فروش دلاری کلیه با ایرانیان در سفر به ترکیه و عراق

در گلویم احساس انزجار می کردم اما باز هم می خواستم بدون حرف به حرف هایش گوش دهم و از طرفی هم نمی خواستم چون خریدار نیستم آسیب روحی بیشتری به او وارد شود!

وی در ادامه گفت: برای زندگی تنها دخترم شیدا، درد بیماری شما را بیشتر از دیگران درک می کنم، اما باور کنید به این پول نیاز دارم.

خیلی دلم می خواست بگم خریدارم که خنده ها و شادی هاش رو بشنوم اما نه مریضم و نه پول خرید کلیه دارم.

سعی کردم بدون بدخواهی بگم خبرنگارم ولی به نظرم نیومد و با کمی تردید گفتم: بذار مشورت کنم بعد زنگ میزنم ولی نگران نباش خدا بزرگه اون هم به زبان ساده گفت: می دانم پسرم، پروردگار بزرگ است، اما دلم… ادامه اش را قورت داد و گفت: اگر خواستی در خدمتم.

تمامی فروش ها با مصاحبه می باشد!

شماره فروش کلیه دیگری را که روی دیوار بیمارستان طالقانی ارومیه نصب شده بود و یادداشت کرده بودم برداشتم. این بار بدون اینکه احساسی داشته باشم در همان ابتدا خود را معرفی کردم. با ملایمت گفت: میخوای از درد من بنویسی؟فروش همه چی مصاحبه داره من فقط یک ماه فرصت دارم و اگه نتونم کاری برای خانواده ام انجام بدم دیگه کسی جواب این خط رو نمیده گفت و گوشی را قطع کرد.

هزینه پیوند کلیه به عهده شماست

از بین ده ها شماره، فروشنده دیگری را انتخاب کردم و سعی کردم بر احساساتم غلبه کنم تا به عنوان خریدار با او صحبت کنم.

سامیار خود را معرفی کرد و در مورد هزینه گفت: اگر یک ماه صبر کنید می توانم یکی از کلیه هایم را به شما بدهم اما به غیر از هزینه آزمایش اولیه، بقیه هزینه ها به عهده شماست.
فروش دلاری کلیه با ایرانیان در سفر به ترکیه و عراق

میگه: قیمتش 320. من سیگار میکشیدم ولی خیلی وقته که قطع کردم.

با شماره دیگری تماس گرفتم، نامش عزیز 35 ساله، اهل یکی از روستاهای تابعه ارومیه است، البته به عنوان خریدار کلیه تماس گرفتم، می گوید: با همسر و سه فرزندم در یک خانه اجاره ای زندگی می کنم. یعنی ک. من توان پرداخت اجاره و رهن را ندارم، بنابراین می خواهم نقدی بدهم، می خواهم کلیه ام را بفروشم و برای پناه دادن به خانواده ام خانه کوچکی در روستایمان بخرم.

وی در ادامه گفت: کلیه هایم سالم است و سیگاری و الکلی، تخریب کننده یا معتاد نیستم و گواهی پزشکی و تاییدیه سالم بودن کلیه هایم را دارم.

عزیز به مثبت بودن کلیه اش از نظر گروه خونی اشاره کرد و افزود: در یک گروه تلگرامی مشخص شد که آماده پرداخت 450 میلیون تومان است و امیدوارم مشکلی پیش نیاید تا بتوانم با فروش کلیه مشکلات مالی خود را برطرف کنم. “

بعد از کمی گشتن در بازار کلیه متوجه قیمت های متفاوت اعضای بدن شدم.

سیگار کشیدن یا نکشیدن سیگار، جوانی، عدم ابتلا به بیماری نیز می تواند بر قیمت تأثیر بگذارد. آن طور که برخی تبلیغات نشان می دهد یک کلیه بین 80 تا 450 میلیون تومان قیمت دارد.

کلیه دیگرم را هم می فروختم، زندگیمان بهتر می شد

از دیگران پرسیدیم که آیا کسی را می شناسند که کلیه فروخته است، به یکی رسیدیم که از دنیا شکایت کرد.

فاطمه یکی از کسانی است که کلیه خود را به شخص دیگری اهدا کرده است، بیشتر با او صحبت کردم.

ایرنا: در حال حاضر به دلیل داشتن یک کلیه در چه وضعیتی هستید؟

خوب چی بگم وقتی خودت یه قسمت از بدنت رو برمیداری معلومه که ما فقیریم و درد زندگیم اینقدر زیاده که درد بدن لابه لای لایه ها گم میشه.

من خوبم!! خوب مینویسی ای کاش دنیا برای من سرنوشت دیگری داشت و من واقعاً خوب بودم.
فروش دلاری کلیه با ایرانیان در سفر به ترکیه و عراق

فروش کلیه دردی را در زندگی شما التیام نداد؟

چرا اتفاقا من پول زیادی داشتم اما اگر می توانستم کلیه دیگرم را بفروشم حداقل بدهی همسر و خانواده ام تمام می شد و راحت تر زندگی می کردم.

با اینکه مستاجر هستیم، خدا را شکر با فروش همه چیز، مقدار قابل توجهی از بدهی هایمان کم شد، زیرا اگر پرداخت نمی کردیم چون سود هر روز گزارش می شد، پس بدهی هر روز بیشتر می شد و توانایی پرداخت ما کاهش می یافت.

البته شاید بگویید چرا همسرم کلیه اش را نفروخت؟ او به دلیل بیماری نتوانست این کار را انجام دهد، البته من حاضرم جانم را برایش بدهم، افسوس که رسم ناسازگاری با ما بود.

پیوند کلیه خود را از کجا انجام دادید؟

در ابتدا روی دیوار بیمارستان ها آگهی می زدیم و چندین مشتری با ما تماس می گرفتند و در نهایت کلیه ام را با دلالی که با عراق در ارتباط بود به یک بیمار عراقی در بیمارستان های عراق فروختیم.

اما اکنون وضعیت تغییر کرده است و از طریق فضای سایبری می توانید تمام مشتریان محلی را که به همه گروه های خونی شما نیاز دارند پیدا کنید.

البته خدای نکرده کسی مجبور شود کلیه اش را بفروشد اما وقتی قید ما اینطور است چه می کنند؟

در صورت امکان نمی خواهم در مورد قیمت و هزینه های عمل و فروش کلیه صحبت کنم.

آیا خانواده و دوستانتان در زمانی که در مشکل بودید به شما کمک نکردند؟

خانواده ما خیلی کوچک هستند و مثل انگشتان دست هر کدام سختی ها و مشکلات زندگی خودشان را دارند.

اگر بیماری همسرم نبود بهتر زندگی می کردیم، ما خانواده ای نیستیم که دست به سوی دیگران دراز کنیم، بنابراین اعضای بدنم را فروختم تا به دیگران نیازی نداشته باشم.

نظر شما در مورد خرید و فروش کلیه و اعضای بدن چیست؟

در ابتدا نمی توانستم قبول کنم که یک نفر بخواهد برای پول بخشی از بدنش را با محصول دیگری جایگزین کند، اما می بینید که حالم چطور است.

حالا فهمیدم که هرکس می فروشد قطعا به آخر خط رسیده است و چاره ای جز حفظ جان و خانواده اش ندارد.

گاهی که آگهی های خرید و فروش اعضای بدن را می بینم از ته دل غمگین می شوم و همدردی می کنم چون خودم هم از این معاملات متضرر شده ام.

خارجی ها فروشنده را برای پیوند کلیه به کشورشان دعوت می کنند

پس از شنیدن سخنان فاطمه که برای جبران مشکلات زندگی کلیه خود را فروخته بود، به سراغ یکی از تاجران و دلالان این بازار رفتیم.

جعفر 45 ساله به خبرنگار ایرنا گفت: ممکن است عده ای تصور کنند که قیمت اعضای بدن در ایران ارزان است و به کشورهای همسایه یعنی عراق و ترکیه می روند.

وی افزود: تکرار این موضوع باعث شده بسیاری از مردم تصور کنند که مردم کشورهای دیگر حاضرند گرانتر از ایران معامله کنند در حالی که ارزش پول و وضعیت اقتصادی باعث شده تا قیمتی که می پردازند گران به نظر برسد.

به گفته جعفر، هرکسی که بخواهد کلیه بخرد به راحتی می تواند آن را پیدا کند، اما از آنجایی که پیوند اعضا به اتباع خارجی در ایران ممنوع است، با واسطه و به دعوت بیماران خارجی به کشور خود می روند و در آنجا معاملات دلاری و پیوند انجام می دهند. .

امیدواریم با شنیدن سخنان فروشندگان و خریداران قطعات بدنه، به بازار سیاه این بخش توجه ویژه ای شود و به جای تبصره و ماده ممنوعه، ساماندهی این حوزه در نظر گرفته شود تا فروشندگان اقدام کنند. علاوه بر ترس از دست دادن اعضای بدن، درگیری سیاسی را پیدا نکنید.

با جرم انگاری تجارت اعضای بدن، بسیاری از فروشندگان کلیه سوء استفاده می کنند

پس از شنیدن سخنان فروشندگان و خریداران کلیه، به سراغ مدیری رفتیم که اطلاعاتی در مورد ناحیه کلیه و نحوه پیوند ارائه می کرد.

مدیر واحد پیوند عضو و بافت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در پاسخ به این سوال که چند نفر در لیست انتظار پیوند کلیه قرار دارند، گفت: در حال حاضر هفت هزار نفر در استان آذربایجان غربی در لیست انتظار برای پیوند کلیه هستند. دریافت کلیه برای پیوند این عضو از بدن به زندگی عادی خود باز می گردند.

دکتر بهمن محمدی با اشاره به بیماران مرگ مغزی افزود: اعضایی مانند قلب، کبد، 2 ریه، 2 کلیه، لوزالمعده و روده در صورت سالم بودن و رضایت برخی از والدین بیمار پس از مرگ مغزی قابل اهدا و پیوند هستند. با این حادثه جان افراد زیادی را نجات دهیم.

وی در خصوص تعداد فوتی های مرگ مغزی در سال 1401 گفت: سال گذشته 18 مورد مرگ مغزی برای اهدای عضو رضایت دادند و تنها 15 مورد پس از تایید و پیگیری آزمایشات لازم به مرحله اهدا رسیدند.

به گفته وی، از این موارد؛ 23 کلیه، 15 کبد، یک قلب و یک لوزالمعده برداشته شد و در 2 ماه گذشته از سه اهداکننده مایل، تنها 2 مورد به اهدای رسید.

محمدی با اشاره به نجات جان 41 بیمار از طریق اهدای عضو در استان ادامه داد: همچنین 2 مورد اهدای کلیه از آذربایجان شرقی داشتیم و از این رو برای خیرین دعای خیر می کنیم.

سال گذشته 119 بیمار مرگ مغزی برای اهدای عضو در استان آذربایجان غربی شناسایی شدند که متاسفانه خانواده 104 نفر از آنها با اهدای بیماران مرگ مغزی خود موافقت نکردند.

بنابراین می توان گفت که در صورت موافقت تمامی خانواده های 104 بیمار مرگ مغزی با اهدای عضو، بیش از 800 نفر برای بازگشت به زندگی عادی خود عضو دریافت می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید