فشار ناموفق، بایدن و بنت را از هم جدا کرد

فشار ناموفق، بایدن و بنت را از هم جدا کرد

روز جدید گیل مورسیانو می گوید: «لحن ها تغییر کرده اند. جو بایدن و نفتالی بنت توافق کردند که در ملاء عام با یکدیگر نزاع نکنند، مزاحم یکدیگر نشوند و هماهنگی بین دو دولت را بهبود بخشند.
فشار ناموفق، بایدن و بنت را از هم جدا کرد

با از سرگیری مذاکرات بین المللی در وین در روز دوشنبه برای نجات توافق هسته ای 2015 با ایران، دولت جدید اسرائیل بین تهدید نظامی و از سرگیری دیپلماتیک در نوسان است.

اسرائیل دولت خود را تغییر داده اما سیاست خود را در قبال تهران تغییر نداده است. دکتر گیل مورسیانو، کارشناس سیاست خارجی اسرائیل، گفت: “موضع یکسان است: ایران یک تهدید است و ابتدا باید فشار بیاوریم، این تنها راه کاهش سرعت آنهاست.”

اسرائیلی ها به دولت جو بایدن در واشنگتن اعتماد ندارند. آنها معتقدند آمریکایی ها نه استراتژی دارند و نه خط قرمز در حالی که بسیاری از کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی با ایران در تماس هستند.

تاکتیک های فشار بر ایالات متحده و اسرائیل ناکارآمد به نظر می رسد. تحریم های آمریکا باعث شده ایران کمتر به غرب وابسته باشد. تهران به ویژه به پکن روی آورد. و افراط گرایی اسرائیل تعیین کننده نبود. بیش از یک دهه خرابکاری و کشتار هدفمند فقط باعث کاهش سرعت برنامه هسته ای بدون توقف آن شده است.

در نوامبر، دولت ایران اعلام کرد که ۲۵ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصد غنی شده دارد. به گفته دولت یهود، دشمن او در حال تبدیل شدن به یک “کشور هسته ای” است. آنچه تهران را در موضع قدرت در مذاکرات بین المللی قرار می دهد.

اسرائیل رویکرد تهاجمی تری از جمله حملات هوایی به تاسیسات هسته ای ایران در پیش گرفته است. این سناریو می تواند به نفع نخست وزیر فعلی نفتالی بنت باشد. او می‌تواند بگوید: «ما می‌توانیم خودمان را بمباران کنیم، با یک معامله خوب مذاکره کنیم».

تل آویو همچنین از دیپلماسی برای ایجاد یک تهدید نظامی استفاده می کند. وزیر خارجه اسرائیل دوشنبه هفته گذشته در لندن و سه شنبه هفته گذشته در پاریس خواهد بود تا با همتایان انگلیسی و فرانسوی خود دیدار کند. این نگرش محتاطانه و موضع بیشتر در مورد دیپلماسی یک استراتژی جدید است، به ویژه در برابر واشنگتن. گیل مورسیانو می گوید: «لحن ها تغییر کرده اند. جو بایدن و نفتالی بنت توافق کردند که در ملاء عام با یکدیگر نزاع نکنند، مزاحم یکدیگر نشوند و هماهنگی بین دو دولت را بهبود بخشند.

بنیامین نتانیاهو در سال 2015 در واشنگتن به شدت از توافق با ایران انتقاد کرد. اکنون، اگرچه احتمال کمی برای تکرار نمایش قدرت وجود دارد، دولت جدید اسرائیل همچنان انگشت خود را روی ماشه می گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید