نتانیاهو: آمریکا و اسرائیل بر سر ایران اختلافات شدیدی دارند، اما فقط یک نفر بایدن و بنت را متحد می کند.

نتانیاهو: آمریکا و اسرائیل بر سر ایران اختلافات شدیدی دارند، اما فقط یک نفر بایدن و بنت را متحد می کند.

روز جدید نخست وزیر، وزیر خارجه و وزیر نظامی اسرائیل روابط حرفه ای و شخصی خوبی با همتایان آمریکایی خود دارند. با این حال، تفاوت بین مواضع آنها در مورد ایران قابل توجه است. اصلی‌ترین چیزی که اکنون احزاب را متحد می‌کند، تمایل آنها به نگه داشتن نتانیاهو در اپوزیسیون است. این یکی از دلایلی است که جو بایدن آشکارا صداقت خود را به نخست وزیر نفتالی بنت ابراز کرد.

به گزارش هاآرتص، در 21 اکتبر، پهپادها به پایگاه آمریکایی در التنف در شرق سوریه حمله کردند. حمله منتسب به ایران تلفات جانی نداشت، زیرا یک دولت دوست قبلاً به آمریکایی ها هشدار داده بود که موفق شده اند نیروها را به پناهندگی منتقل کنند.

«حمله ایران به عنوان پاسخی به حمله هوایی سنگین چند روز پیش علیه شبه نظامیان شیعه در سوریه تعبیر می شود. ایرانی‌ها مطمئن نبودند که اسرائیل یا آمریکا پشت این بمباران باشد، اما در نهایت هدف آمریکایی را برای پاسخ خود انتخاب کردند. در روزهای پس از حمله التنف در ایران، اظهاراتی شنیده شد که از این پس آمریکا تاوان حمایت خود از اقدامات اسرائیل را پرداخت خواهد کرد. این اظهارات برای متحدان آمریکا در خاورمیانه تا حدودی گیج کننده بود. اما در حال حاضر، ایالات متحده از پاسخ به این حمله خودداری می کند. دولت بایدن به سبک اسحاق شامیر، نخست وزیر وقت اسرائیل در طول جنگ خلیج فارس در سال 1991، توضیح داد که ایالات متحده به موقع و به روشی که مناسب بداند پاسخ خواهد داد. با این حال، با نگاهی به این موضوع از داخل منطقه، می توان دریافت که خویشتن داری غیرمعمول واشنگتن بخشی از یک روند گسترده تر است. تمرکز دولت آمریکا بر آسیای شرقی و رقابت با چین است. خاورمیانه به عرصه ثانویه ای تبدیل شده است که رئیس جمهور و مردم آمریکا باید تا حد امکان در آن سکوت کنند و با حداقل سرمایه گذاری را ترک کنند. مقامات ارشد اسرائیل اخیرا به آمریکایی ها هشدار دادند که “شما ممکن است بتوانید خاورمیانه را ترک کنید، اما این منطقه شما را ترک نخواهد کرد.” در حال حاضر، به نظر می رسد که واشنگتن قانع نشده است.

واقعیت این است که هر تجلی قدرت یا ضعف آمریکا بلافاصله شرکای منطقه ای آن را تحت تأثیر قرار می دهد. عربستان سعودی و امارات متحده عربی که برای جذب خرابکاری های واشنگتن در خاورمیانه هجوم آوردند، خطوط ارتباطی خود را با ایران بازگشایی کردند و مشارکت خود را در نبرد با هوتوها در یمن کاهش دادند. امارات در تابستان 2019 و پس از نشان دادن توانایی ایران در حمله ویرانگر به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی، این کار را انجام داد.

بر اساس گزارش رسانه های عربی، اسرائیل به حملات خود به منافع ایران در سوریه ادامه می دهد. این هفته دو موشک زمین به زمین شلیک شد. در این زمینه باید به چشم انداز آمریکا نیز نگاه کرد که از تل آویو می خواهد از طرف آمریکا خویشتن داری نشان دهد.

ایران روز پنجشنبه رسما اعلام کرد که در اواخر ماه جاری دور جدیدی از مذاکرات را در وین با نیروهای اروپایی برای بازگشت به توافق هسته ای برگزار خواهد کرد. این اولین دور مذاکراتی خواهد بود که در دوران ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی که در مرداد ماه گذشته سوگند یاد کرد، برگزار می شود. مقامات اسرائیلی معتقدند در صورت موافقت ایرانی ها، آمریکایی ها به مذاکرات باز خواهند گشت. اگر این اتفاق نیفتد، تل‌آویو از واشنگتن می‌خواهد تا برای طرح B آماده شود که شامل افزایش تحریم‌های اقتصادی علیه ایران همراه با تهدید زور است. البته بعید است که دولت واشنگتن به درخواست اسرائیل پاسخ مثبت دهد.

نخست وزیر، وزیر خارجه و وزیر نظامی اسرائیل روابط حرفه ای و شخصی خوبی با همتایان آمریکایی خود دارند. با این حال، تفاوت بین مواضع آنها در مورد ایران قابل توجه است. اصلی‌ترین چیزی که اکنون احزاب را متحد می‌کند، تمایل آنها به نگه داشتن نتانیاهو در اپوزیسیون است. این یکی از دلایلی است که جو بایدن آشکارا صداقت خود را به نخست وزیر نفتالی بنت ابراز کرد.

محمد آیت اللهی اهل دانشگاه تگزاس در اوماندای، کارشناس مسائل ایران و به خوبی با موقعیت تهران آشناست. او در مقاله‌ای طولانی که در فارن افرز منتشر شد، گفت که انتظار دارد ایرانیان با غرب روبرو نشوند. به گفته وی، در تهران این احساس وجود دارد که آمریکا در مراحل قبلی مذاکرات با ایران تقلب کرده و با ایران بی احترامی کرده است. در تهران معتقدند اگر به توافق برگردند، آمریکا بهانه ای پیدا می کند تا کار را برایشان سخت کند. به گفته وی، حتی اگر ایران در نهایت مذاکرات را از سر بگیرد، برای درگیری طولانی مدت با غرب آماده می شود. سوال اینجاست که اسرائیل در این شرایط چه خواهد کرد؟

در فصل سوم سریال فرانسوی «آژانس» که از شبکه HOT این کشور پخش شد، سرویس اطلاعاتی فرانسه تلاش اسرائیل برای توقف برنامه هسته ای ایران از طریق حمله سایبری را زیر نظر دارد. در واقع، با قضاوت بر اساس گزارش های رسانه های خارجی، اکنون برنامه های اسرائیل بر اهدافی متمرکز شده است که قابل دفاع نیستند.

به دنبال مشکلات توزیع بنزین در ایران، هاآرتص به نقل از منابع رسمی مدعی شده است که این حمله دلیلی بر توانایی انجام یک کمپین نفوذ موثر علیه رژیم در ایران است. گفته می شود بخش بزرگی از جمعیت ایران که به عنوان افراد ثروتمند شهری معرفی می شوند، تحمل آسیب های سیستمی در زندگی روزمره خود را دشوار می دانند و در نهایت خشم خود را ابراز می کنند. اما برخی می گویند که تهران به مدت 42 سال با موفقیت در برابر فشارهای خارجی مقاومت کرده است، از هشت سال جنگ با عراق که به قیمت جان نیم میلیونی ایران تمام شد، جان سالم به در برده و از شورش های سوختی که حدود دو سال پیش شروع شد، با موفقیت جان سالم به در برد. اتفاق افتاد، گذشت. همچنین این سوال مطرح می شود که کدام یک از سازمان های مختلف برای نفوذ به ایران فعالیت می کنند. آیا توسعه قابلیت‌های سایبری تهاجمی برای دیکته کردن سیاست‌های هدفمند کافی است؟

ماه گذشته پس از شش سال غفلت، بودجه ویژه ای به ارتش اسرائیل برای تجدید برنامه های حمله به تاسیسات هسته ای اختصاص یافت. مانند گذشته، این بار نیز بودجه هنگفتی برای نیروی هوایی و اداره اطلاعات آن در نظر گرفته شده است. در نهایت این سوال دوگانه همیشه باقی خواهد ماند: آیا اسرائیل به تنهایی می تواند طرح ایران را خنثی کند و اگر جنگی با حزب الله آغاز شود که به جبهه داخلی آسیب جدی وارد کند، چه بهایی را خواهد پرداخت؟

مسیر احتمالی دیگر، مانند اقداماتی که قبلا به موساد نسبت داده شده بود، ادامه جنگ مخفیانه اسرائیل است. یک دهه پیش، گزارش هایی مبنی بر حمله مشترک آمریکا و اسرائیل منتشر شد که در آن از ویروس رایانه ای استاکس نت برای مختل کردن برنامه هسته ای ایران استفاده شد. در دو سال گذشته، ایران اسرائیل را به انفجار یک تاسیسات هسته ای و کشتن مدیر آن، پروفسور محسن فهری زاده متهم کرده است.

بنت در طول این سال‌ها زمان زیادی را به ایران اختصاص داده و نظرات خود را در مورد آن به طور علنی بیان کرده است. این بخشی از تلاش های او برای تثبیت خود به عنوان یک شخصیت مهم استراتژیک در دوران نتانیاهو بود. در طول مسیر، او ممکن است با ترکیبی از ملاحظات وسوسه شود که در خطی فعال تر با ایران قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید