فشار گران شدن انسولین بر دوش افراد فاقد بیمه!/ مسئولان چه راهکارهای جایگزینی برای بیماران دیابتی دارند؟!


ساعت: 09:04
تاریخ انتشار: 1301/09/12
کد خبر: 1914510

مشکلات عرضه دارو در ایران تمام نشده است و بر اساس مشاهدات میدانی، قیمت قلم انسولین لانتوس طی یک ماه گذشته چندین برابر افزایش یافته است و بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو در صورت مراجعه بیمار به داروخانه با نسخه الکترونیکی برای دریافت انسولین تغییرات قیمت اخیر بدون احتساب مورد آنها، حال سوال این است که بیماران بدون بیمه چه کار کنند؟!

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ وزارت بهداشت تلاش می کند با اجرای طرح دارویی ارز دارویی به نیمه و انتهای چالش های تامین ارز پزشکی تبدیل شده است تا دیگر شاهد مسائل ارزی دارو، جلوگیری از کمبود فلج کننده دارو و همچنین جلوگیری از قاچاق معکوس دارو توسط ایرانیان نباشیم.

همچنین مقرر شد از بیماران حمایت شود و نه افزایش پرداخت از جیب بیمارپوشش بیمه ای داروها افزایش می یابد و مشخص می شود که تا نیمی از مابه التفاوت ارز دولتی برای تقویت پوشش بیمه ای به عنوان اعتباری برای کمک به بیماران و عدم تغییر قیمت داروها در اختیار سازمان های بیمه گر قرار می گیرد. مصرف کننده و بر این اساس اعلام شد که قیمت دارو برای مصرف کننده تغییر نمی کند.

شایعه شده است که هزینه قلم انسولین لانتوس در بازار آزاد نسبت به ماه گذشته حدود هشت برابر شده است، در واقع می توان گفت که قیمت قلم انسولین در کمتر از یک ماه از 26500 تومان به 206900 تومان رسیده است و وزن این افزایش قیمت بر روی روی شانه ها سازمان های بیمه گر و در نهایت تغییری در مبلغ پرداختی بیمه شدگان دیابتی ایجاد نخواهد شد.

در ماه های اخیر بازار دارو با مشکلات زیادی از کمبود دارو گرفته تا داروهای تقلبی وارداتی و افزایش قیمت مواجه بوده است. افزایش قیمت انسولین دو مشکل دارد. افرادی که بیمه نیستند؛ هم شهروندان و هم کسانی که به طور ناگهانی به این دارو نیاز دارند، باید آن را آزادانه خریداری کنندو از طرفی با افزایش سهم سازمان های بیمه گر بدهی آنها به داروخانه ها چندین برابر می شود.


نیاز سالیانه 36 میلیون قلم انسولین در کشور

به گفته سجاد اسماعیلی، مشاور رسانه ای رئیس سازمان غذا و دارو، سه قلم پایه انسولین در کشور مورد نیاز است که شامل نورپید، لانتوس و Nomix و- میانگین مصرف ماهانه هر یک از این نوع انسولین ها یک میلیون است. بنابراین ماهانه به حدود سه میلیون واحد قلم انسولین در کشور نیاز داریم و بر این اساس نیاز سالانه ما حدود 36 میلیون واحد قلم انسولین برای عرضه در کشور است.


تحویل انسولین فقط با تجویز پزشک و بدون تغییر قیمت

محمد پیکان پور، مدیرکل دارو و مواد کنترل شده سازمان غذا و دارو درباره روند قیمت و تامین انسولین وی بیان کرد: در صورتی که بیمار برای تهیه انسولین به داروخانه نسخه الکترونیک مراجعه کند، آخرین تغییرات قیمت شامل قیمت روز آنها نمی شود و دارو را با قیمت های قبلی تهیه می کند.


عرضه انسولین به شکل آزاد را نمی توان منع کرد

محسن نجفی، بازرس انجمن داروسازان ایران می‌گوید: تامین انسولین به صورت رایگان نمی توان آن را به طور کامل ممنوع کرد زیرا در برخی موارد ممکن است مصرف داروی بیمار افزایش یابد و آن بیمار دچار مشکل شود.


قلم انسولین این نیاز بسیاری از بیماران دیابتی است که نادر هستند و بیماران دچار استرس و سردرگمی هستند سازمان غذا و دارو است کشور به عنوان متولی دارو و تجهیزات پزشکی باید سیاست های بلندمدت و پایداری را در این زمینه دنبال کند که در نهایت منجر به عرضه انسولین و نوار تست قند خون برای همه بیماران می شود.. حال باید دید مسئولان چه جایگزینی برای این افراد دارند؟ زیرا وظیفه سازمان غذا و دارو تامین داروهای مورد نیاز بیماران است.




بیشتر بخوانید:

گیجی بیمار به دلیل کمبود انسولین / سازمان غذا و دارو: عرضه مشترک قلم انسولین مارک دار و ژنریک

دیدگاهتان را بنویسید