گرانی و کمبود تجهیزات کنترل قند خون / دیابتی ها در انتظار سوزن انسولین

ساعت: 10:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۱۹
کد خبر: 1799051

لزوم نظارت بر واردات و توزیع سوزن انسولین در کشور؛

هزینه بالا و کمبود تجهیزات کنترل قند خون، توانایی بیماران دیابتی را برای دریافت سوزن انسولین محدود می کند. معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند قول داد این محدودیت ها در آینده نزدیک رفع شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ افراد مبتلا به دیابت به ویژه کودکان مبتلا به دیابت نوع یک برای کنترل بهتر قند خون و در نتیجه پیشگیری از عوارض دیابت به تجهیزات پزشکی نیاز دارند.

در ایران با افزایش تورم، هزینه تمام بیماران از جمله دیابتی ها افزایش یافته است و در عین حال تجهیزات پزشکی دیابت مانند دستگاه قند خون، پمپ انسولین، کیسه سرد نگهداری انسولین، سر سوزن انسولین، لانست، نوار تست قند خون و انسولین سرنگ برای بیماران دیابتی به اندازه انسولین مهم است.

از سوی دیگر کنترل دیابت و پیشگیری از عوارض آن دولت را به کاهش هزینه ها به دلیل عوارض دیابت کشانده است و اکنون به دلیل گرانی بسیاری از دیابتی ها، سوزن و تیغ خود را عوض نکرده است.

توجه داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است، تجهیزات پزشکی دیابت باید با نرخ دولتی بیمه شود و دولت با بی توجهی به این مهم بودجه ای برای آن در نظر بگیرد.

گرانی و کمبود تجهیزات کنترل قند خون

عباسی یکی از شهروندان بیرجندی که فرزندی مبتلا به دیابت دارد به هاورستان می گوید: بسیاری از بیماران دیابتی به دلیل بالا بودن هزینه قند خون خود قند خون خود را چک نمی کنند اما باید حداقل 6 بار آزمایش قند خون انجام شود. یک روز و بیشتر.

وی گفت: طبق پروتکل ها سر سوزن انسولین باید بعد از هر بار تزریق عوض شود، اما در ایران با توجه به بالا بودن قیمت سوزن انسولین، پزشکان توصیه می کنند بیش از چهار بار از آن استفاده نشود. کودک سه ساله با پوست نازک، سوزن آن باید هر روز عوض شود.

وی گفت: متأسفانه در یک ماه اخیر شاهد افزایش قیمت سوزن انسولین و کمبود سوزن در بیرجند و برخی شهرها بوده ایم.

این شهروند بیرجندی خاطرنشان کرد: برای خرید سوزن انسولین 4 میلی متری به تمامی لوازم پزشکی و داروخانه های بیرجند مراجعه کردم و هیچ کدام این نوع سوزن را نداشتند و نگران این هستم که فرزند دیابتی با این کمبود داشته باشم. برای ساختن این نوع محصول پزشکی برای فرزندم.

وی ادامه داد: من هم برای گرفتن سوزن انسولین به شهر کان رفتم و در آنجا فقط موفق به تهیه 5 سوزن شدم که فرزندم دو روز به آن نیاز دارد.

وی یادآور شد: برای تامین نیازهای درمانی فرزندم به گناباد و مشهد نیز رفتم و در این شهرها کمبود وجود داشت و این نشان می دهد که دولت باید برای رفع کمبود انسولین و تجهیزات مورد نیاز بیماران دیابتی اقدام جدی انجام دهد.

وی افزود: اگر قند خون بیماران دیابتی به درستی کنترل نشود، هزینه سرباز بر عهده دولت است و باید قبل از بروز عوارض جدی اقدام فوری انجام شود.

لزوم نظارت بر واردات و توزیع سوزن انسولین در کشور

دهگانی یکی از فروشندگان پزشکی بیرجند در گفتگو با خبرنگار خاورستان گفت: متاسفانه با اعلام لغو 4200 ارز در سال 1401 هزینه تجهیزات پزشکی به ویژه تجهیزات کنترل قند چند برابر شده و نایاب شده است. حتی برخی فروشگاه ها به 200 هزار تومان هم رسیدند و در بیرجند این نوار تست قند پیدا نشد و سوزن های قلم انسولین از 80 هزار تومان به 300 هزار تومان افزایش یافت و بسیار کمیاب شد.
وی افزود: ما با شرکت های توزیع دارو و ارتباطات خود در تهران تماس می گیریم و فقط می گویند این سوزن انسولین نیست. همان مقداری را که دارید به مشتریان خود در مقادیر کم بدهید.

وی خاطرنشان کرد: واردات تجهیزات پزشکی در کشور باید کنترل و نظارت شود تا شاهد چنین کمبودی نباشیم، در غیر این صورت کالاهای پزشکی تنها وسیله ارائه این کالاها به مردم است و واردکنندگان این تجهیزات توزیع دارو هستند. شرکت های . . که باید بر کار آنها نظارت شود.

a788d315 5ee6 42a9 a90b 8d7db5503f3c خبر خاکستری

نوید رفع مشکلات سوزن انسولین در خراسان جنوبی

گلمرضا آهنی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفتگو با خبرنگار خاورستان گفت: بر اساس بررسی های انجام شده در خصوص کمبود سوزن در داروخانه ها و ملزومات پزشکی به تولیدکنندگان و توزیع کنندگان دارو رسیده ایم.

وی افزود: محدودیت کمبود سوزن انسولین است و تا 20 روز دیگر وضعیت بهتری در زمینه تامین سوزن انسولین در استان خواهیم داشت و محدودیت رفع می شود.

آچانی گفت: با توجه به تحقیقاتی که مجددا در مورد کمبود سوزن انسولین انجام شده است، شرکت آوا تولید سوزن های قلم انسولین را از سر گرفته و به زودی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

وی گفت: مردم می توانند نقص های پزشکی و درمانی خود را از طریق سامانه 190 به مسئولان اطلاع دهند.

بررسی ها نشان می دهد که اگر به کشورهای دیگر حتی هند یا فراتر از آن نگاه کنیم، کشورهای آمریکایی و اروپایی از حسگرهای قند خون مداوم و پمپ های پیشرفته استفاده می کنند که قیمت بسیار بالاتری نسبت به تجهیزات ما دارند و تجهیزات آنها شامل بیمه نیز می شود، اما در ایران تجهیزات ما نه تنها قدیمی، بلکه ناامن است و فشار مالی زیادی به دیابتی ها وارد می کند.

کشورهای مدرن نیاز به نظارت مداوم بر قند خون را درک کرده اند، اما کشور ما هنوز نیاز به نظارت مداوم بر قند خون را درک نکرده است، بنابراین تهیه این ابزار ساده برای نظارت بر قند خون دشوار است.
در این شرایط خطرات و عوارض عدم کنترل قند خون در انتظار مبتلایان به دیابت است و از همه مسئولان می خواهیم که جای بیماران به ویژه کودکان دیابتی را که نیاز به کنترل قند خون در شبانه روز و علاوه بر آن دارند را بگیرند. به رنج مداوم، کنترل و پیشگیری از کمای دیابتی پرداخته و اقدام جدی و عاجل انجام دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید