«فضای جدید» مانع از فعالیت توتالیتر هسته سخت قدرت می شود/ مردم به جای مهاجرت از کشور «فرار» می کنند

«فضای جدید» مانع از فعالیت توتالیتر هسته سخت قدرت می شود/ مردم به جای مهاجرت از کشور «فرار» می کنند

حجت الاسلام سید محمدعلی ایازی می گوید: اسلام عقلانیت، واقع گرایی و عدالت می خواهد، اما شما می گویید حقوق مردم، آزادی مردم، آرامش و البته رفاه مردم نادیده گرفته می شود، اما یک تار موی زن فاجعه می شود چه عقلانیت و عدالت با این سازگار است؟

رویداد۲۴سعید شمس: سید محمدعلی ایازی، قرآن پژوه و استاد دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت و گو با رویداد۲۴ گفت: اگر بخواهیم آرمان های انقلاب ۵۷ را بررسی کنیم، یکی. یکی از راه ها بررسی شعارهای اصلی است. یعنی شعارهای نظام بیانگر آرمان هایی است که با حکومت پهلوی مبارزه کردند و انقلاب کردند. بررسی های میدانی نشان می دهد که در بین مردم «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» شعار اصلی انقلابیون و جامعه است. حال با نگاهی به این سه شعار می توان به تشخیص درست و واقع بینانه ای از سرنوشت آرمان های انقلاب رسید.

وی می گوید: آزادی به این معناست که حکومت باید اراده و رای مردم را جدی بگیرد و از آنجایی که در زمان پهلوی انتخابات اجباری بود و مردم لزوماً باید به افراد منصوب سلطنت رای می دادند، روندی پیش آمد که به انتخابات منتهی شد “بله “ایثار” می شد. طبیعی بود که در چنین شرایطی افرادی که می خواستند اعتراض کنند و بیانیه بنویسند محدود می شدند و علاوه بر سانسور، تحت شکنجه و حبس نیز قرار می گرفتند. مردم تصمیم گرفتند انقلاب کنند تا از طریق انتخابات آزاد حق بیان و تعیین سرنوشت خود را داشته باشند.
قبل از انقلاب وابستگی به غرب یک اشتباه بود اما الان وابستگی به شرق استقلال را زیر سوال می برد

می گوید: دومین خواسته و دغدغه مردم «استقلال» بود. استقلال یعنی اینکه ما با هیچ کشوری دعوا و دعوا نداریم، بلکه باید خودمان تصمیم بگیریم و کشورهای دیگر هیچ اجازه و فرصتی برای دخالت ندارند. قبل از انقلاب وابستگی به غرب اشتباه بود و الان وابستگی به شرق اشتباه است چرا که استقلال را زیر سوال می برد. در واقع این سوال پیش می آید که این چه استقلالی است که فقط شرق را مورد توجه قرار می دهد و با تمام دنیا ارتباط برقرار نمی کند؟ یعنی نگاه صددرصدی به شرق استقلال را زیر سوال می برد. در مورد اسلام به صراحت بیان شده است که قوانین، احکام و رفتار باید بر اساس بایدها و نبایدهای اسلام باشد. اینطور نیست که رفتار و تصمیمات بر اساس نظر گروه خاصی با تأکید اسلامی باشد.

ایازی ادامه داد: متأسفانه اکنون استقلال و آزادی تحت الشعاع قرار گرفته است و گاهی فراموش می کنیم که اساس ما اسلام است. یعنی وقتی اعتراضات مردم با اقدامات خشونت آمیز و رادیکال مواجه می شود، چگونه می توانیم ادعای برقراری آزادی را داشته باشیم؟ یا چگونه می توانیم دستگیری به جرم نوشتن کتاب را در چارچوب آزادی قرار دهیم.

وی می گوید: با ابزار نظارت اختیاری سلایق متفاوت از نظر دولت از انتخابات محروم می شود و بخش زیادی از مردم نمی توانند به کاندیدای مورد تایید و نزدیک به خود رای دهند. در نتیجه، تنها افرادی که دولت را دوست دارند در پای صندوق‌های رای شرکت می‌کنند. خوب یعنی جمهوری در این کشور به حاشیه رفته و کارایی خود را از دست داده است.

اسلام ظاهری حساسیت به فساد، رانت، فقر و گرسنگی را کاهش می دهد

ایازی می گوید: اسلام عقلانیت، واقع گرایی و عدالت می خواهد، اما شما می گویید حقوق مردم، آزادی مردم، آرامش و البته رفاه مردم نادیده گرفته می شود، اما یک تار موی زن فاجعه می شود. کدام عقلانیت و عدالت با این منطبق است؟ یعنی اسلام ساختگی! اسلام باز مردم را نسبت به فساد، رانت، فقر و گرسنگی کمتر حساس می کند و در نتیجه روز به روز مردم بیشتر به این می افتند که «چه کنم، چه کنم». کجای اسلام از حاکمان خواسته است که معیشت و امنیت مردم را رها کنند و به موهای زن حساس باشند؟

مشکلات کشور در اراده هسته سخت قدرت است

وی می گوید: امروز وقتی از صاحب نظران در عرصه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و بین المللی صحبت می کنیم، متوجه می شویم که مشکل در اراده و تحرکات هسته سخت قدرت است. با این توضیح که هسته سخت از روزهای اول پیروزی انقلاب شروع به فعالیت کرده و متاسفانه اهدافش محقق شده است. پس چیزی از آرمان های انقلاب نمی خواست.

«فضای جدید» مانع از ادامه اقدامات توتالیتر هسته سخت قدرت می شود

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی می گوید: جامعه در این 44 سال تحولات زیادی را به خود دیده است. اما هسته سخت قدرت نمی‌خواهد خود را با تغییر نگرش، تغییر رفتار و تغییر ماهیت مطالبات وفق دهد و حتی در برابر قوانین جدید موضع قاطعی از خود نشان داده و خواهد داشت. زیرا او در «فضای جدید» مانعی بر سر راه ادامه فعالیت توتالیتر خود می بیند. آنها باید بدانند که اقدامات آنها ایران را در وضعیت وخیمی قرار داده است. یعنی بالا بودن میزان نارضایتی، ناکارآمدی دستگاه اجرایی و تصمیم گیری، بن بست سیاست خارجی و …. محصول تصمیمات هسته سخت قدرت است.

مردم به جای مهاجرت از کشور «فرار» می کنند

ایازی می گوید: اوضاع به قدری بد است که به جای مهاجرت باید گفت مردم برای رسیدن به آرامش از کشور «فرار» می کنند. به همین دلیل بسیاری از کشورهای جهان پایه های ایران ستیزی و ایران هراسی را پی ریزی کرده اند. در واقع بدخواهان خارجی نادیده گرفتن مردم را ابزاری برای تهدید و مهار ایران می دانند.

دیدگاهتان را بنویسید