بی توجهی به اقتصاد دانش بنیان در سطح ملی/ ارائه ابزارهای علمی، آموزشی و پژوهشی مانع از مهاجرت نخبگان از کشور می شود.

ساعت: 16:19
تاریخ انتشار: 1400/10/15
کد خبر: 1798261

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان:

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان دانش آموزی گفت: در حالی که ابزارهای علمی، آموزشی و پژوهشی کشور به اندازه نیاز نخبگان قابل تامین نیست، اما با مشکل مهاجرت نخبگان مواجه هستیم. که تامین مالی می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; هاشم داداشپور امروز در مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه زنجان گفت: امروز از مردی تجلیل می شود که در دوران مدیریت دانشگاه زحمات زیادی کشیده است چرا که مردی که در این سمت قرار دارد باید برای پاسخگویی به الزامات و الزامات و الزامات تلاش شبانه روزی داشته باشد. به همین دلیل است که از زحمات آقای نجفیان قدردانی می کنیم.

وی با اشاره به انتصاب جلال بازرگان به عنوان سرپرست دانشگاه زنجان خاطرنشان کرد: آقای مهندس بازرگان از دوستان این دانشگاه بوده و به دلیل آشنایی دیرینه ای که دارند فردی عاقل و متدین هستند و هیچ سمتی ندارند.

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان دانش آموزی در خصوص مشکل مهاجرت نخبگان گفت: اتفاقاتی در این حوزه در حال رخ دادن است که ممکن است در آینده نگران کننده و دردناک باشد اما داده های ارائه شده از سوی سازمان های بی طرف چیز دیگری را نشان می دهد. “

وی گفت: حتی اگر فردی به دلیل شرایط بهتر زندگی مجبور به مهاجرت از این دیار شود باز هم دردناک است.

داداشپور گفت: بر اساس آمار ارائه شده در سال 2020، 1.9 میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می کنند که 2.5 درصد از کل جمعیت ایران را تشکیل می دهد. در بین 150 کشور جهان در رتبه 87 قرار دارد اما در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی این موضوع به صورت فضایی مبهم، تاریک و سیاه نشان داده می شود.

وی افزود: اگرچه در برخی سال ها روند متفاوت بوده است، اما از نظر فرار مغزها اگر نگاه کنیم اکنون در سطح متوسط ​​جهانی هستیم و وضعیت باثباتی داریم.

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: ایران از نظر سهم دانشجویان خروجی در این رتبه‌بندی سال ۲۰۱۹ در بین ۱۱۶ کشور رتبه ۹۹ را دارد.

وی با بیان اینکه ایران در سال 2021 در بین 20 کشور توسعه یافته و در حال توسعه رتبه هفدهم را به خود اختصاص داده است، افزود: این آمار نشان می دهد که مهاجرت در سراسر جهان در حال وقوع است.

داداشپور با اشاره به علت مهاجرت گفت: مهاجرت یک واقعیت ملموس است و دلایل مختلفی می توان برای آن بیان کرد.

وی دلیل اول را پایین بودن سهم فناوری های دانش بنیان در اقتصاد کشور عنوان کرد و خاطرنشان کرد: این امر نشان می دهد که در سطح کلان کشور هنوز به اقتصاد دانش بنیان توجهی نشده است، هرچند با توجه به چشم انداز 1404 د. اما روند سیاستمداران کلان کشور به جای تمرکز بر علم و فناوری در حوزه خدمات بالینی و تجارت است و طبیعی است که شامل تحولات بیرونی نیز می شود.

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان دانش آموزی افزود: در نقشه کلی علمی کشور 8 حوزه علم و فناوری در نظر گرفته شده است، اما روند کسب و کار به سمت دیگری رفته است که نتایج متفاوتی را در پی داشته است.

وی دلیل دیگر را این است که تمرکز اصلی در صنعت بر مصرف کننده و سرمایه است، گفت: روند انتخاب دانشجویان در رشته علوم تجربی که نشان دهنده بازارگرایی به این حوزه ها است.

داداشپور با بیان اینکه در حالی با این مشکل مواجه هستیم که ابزارهای علمی، آموزشی و پژوهشی کشور به اندازه نیاز نیروهای نخبه قابل تامین نیست، تصریح کرد: به عبارتی باید به نیروهای نخبه به اندازه این بودجه تامین شود که باعث می شود ضمن اینکه اگر از شایستگی ها در استفاده از نخبگان استفاده شود، تبعات خود را خواهد داشت.

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان دانشجویی با بیان اینکه دلیل بعدی وجود فضای فرهنگی و اجتماعی است، گفت:. فرهنگ مهاجرت در بین مردم ایران دارای گرایش تاریخی است.

داداشپور وضعیت نامناسب مالی و اقتصادی برای نخبگان را دلیل دیگری دانست و گفت: بر اساس تئوری هر چه سطح تحصیلی و علمی بالاتر باشد سطح درآمد نیز بالاتر است، اما باید دید تا چه حد این موضوع وجود دارد. .

وی افزود: البته نه، هرچند شامل همه نمی شود و به طور کلی نشان می دهد که دولت هنوز نخبگان را نپذیرفته است و بازار واسطه جای نخبگان را می گیرد.

در این مراسم از خدمات و زحمات سید محسن نجفیان (رئیس سابق دانشگاه زنجان) تقدیر و جلال بازرگان به عنوان سرپرست دانشگاه زنجان معرفی شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید