فقیرترین استان کشور کیلومترها زیر مرز سلامت/ کمبود شدید پزشک در سایه سه دانشگاه علوم پزشکی!


ساعت: 11:45
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۳
کد خبر: 1915509

استان سیستان و بلوچستان یکی از استان های بزرگ کشور است که علاوه بر محرومیت از مزایا و تسهیلات اجتماعی، با پدیده کمبود پزشک در مناطق روستایی و کم برخوردار نیز مواجه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته اشرامون، سلامت حق همه مردم است و ارائه عادلانه خدمات بهداشتی یکی از نیازهایی است که سیاستمداران هر کشوری باید به آن توجه ویژه داشته باشند، یکی از شاخص های دسترسی عادلانه به خدمات سلامت، توزیع مناسب خدمات پزشکی است. مراکز و دسترسی مردم به پزشکان.

دسترسی به پزشک یکی از مولفه هایی است که در روند درمان بیماران موثر است و در صورت عدم دسترسی به پزشک در کوتاه ترین زمان ممکن باعث آسیب به بیمار می شود.


مشکل کمبود پزشک و مشکل دسترسی مردم به پزشک به ویژه در مناطق فقیرنشین این روزها به یکی از چالش برانگیزترین مسائل حوزه بهداشت و درمان تبدیل شده است.



سهم 6 شهر فقط یک پزشک متخصص!

در همین راستا در چند سال گذشته تعداد زیادی از نمایندگان مجلس از دسترسی ناکافی مردم حوزه های انتخابیه خود به پزشکان انتقاد کرده و خواستار رفع مشکل کمبود پزشک در کشور شدند. در همین راستا معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس با انتقاد از کمبود پزشک در استان سیستان و بلوچستان گفت: در کل حوزه نمایندگی من فقط یک متخصص عفونی وجود دارد. از جاسک تا راسک که شامل 6 شهر می شود!


ملک فضلی عضو کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده مجلس در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: در سیستان و بلوچستان به ویژه در نقاط دورافتاده استان به دلیل مشکلات محرومیت و کمبود امکانات رفاهی، پزشکان در حال رسیدگی هستند. استقبال کمتر در این زمینه ها وقتی کاهش پول ملی داشتیم و درآمد پزشکان کاهش یافت و به یک پنجم و یک دهم رسید، این پذیرش نیز کاهش بیشتری پیدا کرد.


وی افزود: سازوکاری برای پزشکان عمومی در کمیسیون بهداشت و درمان تعیین شد تا سقف درآمد پزشکان عمومی در مناطقی که به آنها دسترسی ندارند حذف شود و مالیات پلکانی به عنوان مشوقی برای ماندن پزشکان عمومی حذف شود.


نماینده مردم سراوان تصریح کرد: در سیستان و بلوچستان با توجه به اینکه مراکز درمانی خصوصی بسیار اندک است و پزشکان راهی جز درمانگاه های دولتی برای تامین بودجه ندارند، قطعا تمایلی به ماندن در استان نخواهند داشت. .



کمبود منابع مالی باعث خروج پزشکان شده است

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: وقتی تخصیص منابع و همه چیز را برای پزشکی که در تهران است یکسان کنیم در سیستان و بلوچستان هم همین مبلغ پرداخت می شود در حالی که این مبلغ برای پزشکی که در نقطه صفر مرزی با حداقل امکانات نصب شده رضایت بخش نبوده و در این صورت دوام لازم را نخواهیم داشت.


وی با اشاره به وضعیت پزشکان عمومی در مناطق محروم گفت: چند روز پیش جلسه ای با حضور معاون وزیر بهداشت و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در وزارت بهداشت تشکیل شد و سازوکارها بررسی شد. که مشکل پرداخت دستمزد پزشکان را در مدت کوتاهی حل می کند.در درازمدت برنامه ای به شکل قانونی که درآمد مستمری برای پزشک واریز می شود.


این نماینده مجلس به ارائه تسهیلات اجتماعی به عنوان یکی دیگر از عوامل ماندگاری پزشکان در مناطق کم برخوردار اشاره کرد و افزود: در برخی مناطق آبرسانی ماهانه دو بار و در شهری مانند سیرکان بام پشت در بازدیدها انجام می شود. داشتیم، یک دکتر به جای آن خواست دو بار در ماه، هفته ای یک بار، حداقل باید آبیاری انجام شود.


وی ادامه داد: وقتی این وضعیت بهتر نشد، اگر محل استراحت پزشک را تغییر ندهیم، اگر درآمد پزشک را افزایش ندهیم، طول عمر پزشک برقرار نمی شود.


نماینده مردم سراوان خاطرنشان کرد: اگر به هشت سال گذشته برگردیم در تمام مناطق روستایی پزشک داشتیم زیرا حقوق پزشکان رضایت بخش و مطلوب بود اما با توجه به اینکه قدرت خرید پول ما به یک رسید. دهم اگر حقوق پزشک 5 برابر شود ما هرگز شاهد مهاجرت پزشکان حتی از روستاها نبودیم.

قانون جمعیت جوانان باعث شد بسیاری از زنان متخصص مناطق را ترک کنند


حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس چندی پیش در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در سال 1391 قانون عدالت آموزشی تصویب و اجرا شد و پزشکان زیادی متخصص شدند و قول بازدید از مناطق را دادند اما پس از اجرا. در قانون جوانان جمعیت بسیاری از پزشکان متخصص به ویژه زنان پزشک از دوران نامزدی از همسران خود پیروی می کردند.


این نماینده مجلس ادامه داد: در قانون جوانان جمعیت آمده است که زنان با اطاعت از همسر و به ازای هر فرزندی که به دنیا بیاورند از وظایف خود کاسته می شود. اکثر زاد و ولدها به مناطق فقیر نشین رفته اند و این مشکلاتی را برای مردم ایجاد می کند.


وی با توجه به اینکه خانم ها از کمبود متخصص زن در برخی رشته ها گلایه دارند، گفت: این شکایات به دلیل اینکه ما سونوگرافی برای خانم ها نداریم و خیلی جاها با توجه به آموزش های دینی که داریم واقعا حق دارند. آن را نداشته باش یک متخصص مرد می خواهد یک سونوگرافی و یک سری کار انجام دهد.


وی درباره مهاجرت سالانه پزشکان واجد شرایط و متخصص از کشور گفت: میلیاردها دلار برای تربیت پزشک متخصص هزینه می شود و با مهاجرت پزشکان به خارج از کشور به راحتی این ثروت و سرمایه را از دست می دهیم.


رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب در سال های 65 و 66 حضور زنان در همه رشته های تخصصی افزایش یافت و عنوان شد که در همه رشته ها باید زنان حضور داشته باشند و فقط متخصصان زن هستند. اجازه حضور در حوزه زنان را به دلیل مشکلات آموزه های دینی که داریم.


شهریاری با اشاره به اینکه در برخی مناطق که مناطق خاص هستند با کمبود پزشک زن مشکل داریم، گفت: در حوزه رادیولوژی در اکثر شهرهای کشور با کمبود رادیولوژیست زن مواجه هستیم و این مشکل وجود دارد. ما با پزشکان زن این است که آنها باید قبل از گره زدن ازدواج کنند. انجام می دهند و سپس حرکت می کنند و متاسفانه ما هنوز نمی دانیم برای حل این مشکل چه راه حلی باید پیدا کنیم.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید