فلسطین ؛ پیشنهادهای دموکراتیک ایران روی میز رهبران اسلامی و عرب


به گزارش خبرنگار
سیاسی
خبرگزاری موج،


رهبران ۵۷ کشور جهان که همگی از جمله کشورهای با اکثریت جمعیتی مسلمان هستند، ابتدای این هفته نشستی اضطراری در ریاض، پایتخت عربستان تشکیل دادند تا راهکاری برای توقف جنگ در غزه و تهاجم رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌های در محاصره در این باریکه بیابند. 

 

مواضع اصولی تهران برای حل مسأله فلسطین

“سید‌ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در نشست ریاض بار دیگر بر مواضع اصولی تهران برای حل مسئله فلسطین و پایان دادن به اشغال آن تاکید کرد. 

جمهوری اسلامی ایران در قبال مسئله فلسطین و اشغال آن، همواره یک موضع مشخص و ثابت داشته است. در این موضع، دو محور اصل است :

اوّل – تمامیت ارضی فلسطین

دوم – انتخاب نظام دولتداری و شکل آن از طریق همه‌پرسی با مراجعه به آرای عمومی فلسطینی.های اصیل چه داخل اراضی اشغالی و چه بیرون از آن.

جمهوری اسلامی ایران فارغ از رفت‌وآمد دولت‌های آن، موضع خود را درباره فلسطین همواره و در همه محافل و مجالس و نشست‌های بین‌‌المللی و بین دولتی با استدلال و منطق و مبتنی بر حقوق بین الملل و سایر رویه‌های حقوقی مقبول جهانی به‌ویژه حقوق بشر مطرح و پیش بری کرده است.

در مقطع کنونی که غزه بار دیگر آماج حملات گسترده رژیم صهیونیستی قرار گرفته، ایران همزمان با یک تلاش گسترده دیپلماتیک، مجموعه ‌ای از راهکارها را برای توقف جنگ و حل مسئله از راه‌های منطقی، مقبول و منطبق با معیارهای انسانی و ایمانی، به سران کشورهای جهان و کشورهای اسلامی در قالب سازمان همکاری اسلامی ارائه کرد.

رئیس دولت جمهوری اسلامی ایران با شروع جنگ در غزه، در تماس با اغلب سران کشورهای تاثیرگذار در قاره‌های مختلف و به‌ویژه کشورهای اسلامی، دیپلماسی گسترده‌ای را به پیش برده  تا ضمن حفظ حقوق مردم فلسطین، آتش جنگ را خاموش کند تا شاید صلح و منطق دموکراسی، مبتنی بر حقوق عموم مردم فلسطین از هر دین و مذهب، مجال استقرار یابد.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران علاوه بر سخنرانی در نشست سران سازمان همکاری اسلامی در ریاض، چندین ملاقات نیز برای هم‌نظری و نزدیک کردن دیدگاه کشورهای اسلامی درباره مسئله فلسطین با سران کشورهای اسلامی از جمله رئیس جمهوری ترکیه و ولیعهد عربستان سعودی میزبان نشست داشت.

محورهای مهم و اساسی پیشنهادهای رئیس جمهوری اسلامی ایران به نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی عبارتند از : 

نخستین اقدام توقف کشتار غزه و پایان حملات کور است.

راهکار دوم رفع کامل محاصره و بازگشایی گذرگاه رفح با کمک برادران مصری همه سران اسلامی و عربی است.

سوم خروج فوری نظامیان صهیونیست از غزه.

چهارم قطع هر گونه ارتباط سیاسی و تجارب با رژیم صهیونیستی توسط کشورهای اسلامی و حمایت و پشتیبانی از تحریم کنندگان کالای صهیونیستی.

پنجم دولت های اسلامی باید ارتش صهیونیستی را یک سازمان تروریستی اعلام کنند.

ششم تشکیل یک دادگاه عادلانه برای بررسی جنابات رژیم صهیونیستی و تعقیب مقامات اسرائیل و آمریکا برای مشارکت در این جنایت.

هفتم تشکیل یک صندوق برای بازسازی غزه.

هشتم ارسال کاروان های بشردوستانه برای مردم فلسطین.

نهم نامگذاری روی بمباران بیمارستانهای غزه بعنوان روز نسل کشی و جنایت علیه بشریت.

دهم تسلیح مردم فلسطین برای مقابله با اشغال گر جنگ افروز در صورت تداوم اشغال گری.

راهکار نهایی تشکیل یک دولت فلسطینی از بحر تا نهر با رای هر فلسطینی

 

محورهای سخنرانی ها :

«سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی رسمی خود در نشست سران کشورهای سازمان همکاری اسلامی از جمله گفت که: « ما امروز گرد هم آمدیم که به فریاد “یا للمسلمین” مردم مظلوم فلسطین گوش دهیم. امروز پیامبر (ص) داغدار مردم فلسطین است و امروز روز تاریخی در دفاع قهرمانانه از مسجد الاقصی و نبرد حق علیه باطل است.» 

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین جنگ جاری در غزه را نسل کشی توصیف کرد و گفت: اشغالگران نسل کشی بی سابقه‌ای علیه ملت ما آغاز کرده‌ و تمام خطوط قرمز را زیر پا گذاشته است.

وی تاکید کرد که هر گونه اقدام در راستای کوچاندن مردم غزه یا کرانه باختری محکوم است. 

محمود عباس آمریکا را شریک در جنایات اسرائیل دانست و گفت که ملت فلسطین در کرانه باختری مورد حملات تروریستی نظامیان و شهرک نشینان تروریست قرار دارد و آمریکا با حمایت کامل از رژیم اسرائیل مسئول عدم دست‌یابی به راه حلی سیاسی برای این بحران است.

اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در توصیف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و کناره رود اردن گفت که : زبان از توصیف آن‌چه در غزه می گذرد و حمله وحشیانه به بیمارستان ها و مراکز عبادی و مدارس قاصر است.  اسرائیل می خواهد از حوادث هفتم اکتبر با قتل کودکان و زنان و بی گناهان انتقام بگیرد.

وی گفت : ۷۳ درصد شهدا در غزه و کرانه باختری زنان و کودکان هستند و این جنون را نمی توان فهمید. باید درباره سلاح های اسرائیل تحقیق شود و تل آویو باید تبعات جنگ را برعهده بگیرد.

رئیس جمهوری ترکیه خواستار برقراری فوری آتش بس کلی و نه موقت در غزه شد  خواست تا منطبق با حقوق بین الملل اسرائیل به خاطر  «جنایت های ضد بشری اش بازخواست شود، شورای حقوق بشر و دادگاه کیفری بین المللی باید این کاررا انجام دهند.» 

شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر نیز در سخنرانی خود این پرسش را مطرح کرد که :  « تا کی باید اسرائیل قوانین بین المللی را زیر پا بگذارد؟ و نهادهای جهانی سکوت کنند.» 

وی گفت :  آنچه در غزه روی می دهد، در همه سطوح خطرناک است. بیمارستان ها در قرن ۲۱ مورد حمله قرار می گیرند و یک ملت مجبور به آوارگی می شود.

امیر قطر سران اسرائیل را  «نژاپرست» توصیف کرد که جنایاتشان را حتی متحدانشان نیز محکوم می کنند.

«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی و رئیس نشست سخنران دیگر بود که  تجاوزات وحشیانه‌ رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کرد و خواستار توقف فوری حملات نظامی شد.

وی خواستار آن شد تا  گذرگاه‌های انسانی برای امدادرسانی فوری به ساکنان نوار غزه باز شود.

وی گفت :  جنگ ددمنشانه و بی‌رحمانه علیه برادرانمان در فلسطین و کوچاندن اجباری آن‌ها از غزه را قویا محکوم کرده و خواستار لغو محاصره این منطقه هستیم.

عبدالله دوم پادشاه اردن هم خواستار توقف خواستار توقف فوری جنگ در غزه شد و هشدار داد  : مردم غزه با جنگی هولناک مواجه هستند و اگر جنگ در غزه متوقف نشود، منطقه وارد یک درگیری طولانی خواهد شد.

ملک عبدالله هشدار داد که اگر جهان برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی اقدامی موثر صورت نداد،  بهای ناکامی در حل قضیه فلسطین را خواهد پرداخت.

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب بحران غزه را دارای ظرفیت برای تبدیل شدن به یک جنگ منطقه ای توصیف کرد و تاکید کرد : کسی که خواهان جنگ منطقه ای نیست، باید جلوی ماشین نظامی اسرائیل را بگیرد. جنگ اسرائیل علیه غزه اولین نیست، اما امیدواریم آخرین باشد. اسرائیل همواره بدنبال از بین بردن یا کوچاندن ملت غزه بوده است. آرزوهای بیمارگونه اسرائیل به جایی رسیده که اخیرا یک وزیر نژادپرست اسرائیلی خواهان زدن غزه با بمب اتم شده است. کینه اسرائیلی ها تا این حد علیه ملت مقاوم و صبور غزه است.

محورهای اساسی بیانیه پایانی اجلاس سران عربی _ اسلامی

توصیف این جنگ انتقام جویانه به عنوان دفاع از خود یا توجیه آن تحت هر بهانه‌ای را نمی‌پذیریم.

حمله «اسرائیل» به غزه و کشتار وحشیانه و غیرانسانی فلسطینیان به دست دولت استعمارگر و اشغالگر را به شدت محکوم می‌کنیم.

درخواست از همه کشورها برای توقف صادرات سلاح و مهمات به «اسرائیل»

درخواست برای شکستن محاصره غزه و ارسال کاروان‌های کمک‌های انسانی عربی، اسلامی و بین‌المللی

تحفظات ایران روی گزارش نهایی نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی 

معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه شب به خبرنگاران گفت : ایران همانند گذشته که نسبت به موضوعاتی همچون راه حل دو دولتی تحفظ داشته، تحفظات خود را همانجا در جلسه وزرا در ریاض اعلام کرد که در گزارش نهایی به همراه سایر ملاحظات کشورمان درج می‌شود.

آقای نجفی همچنین در پاسخ به اینکه چرا باوجود اعلام تحفظ ایران در نشست وزرا درباره بندهایی از قطعنامه ریاض، اسم ایران در پانوشت قطعنامه درج نشده، گفت: قطعنامه سازمان همکاری اسلامی امروز – دوشنبه ٢٢ آبان _ در ۵٠ سال گذشته سابقه نداشته که تحفظ اعضا ذیل قطعنامه درج شود و همواره تحفظات در گزارش نهایی اجلاس درج می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید