فیلتر کردن در اینستاگرام; تصمیمی که هیچکس نمی پذیرد!

فیلتر کردن در اینستاگرام;  تصمیمی که هیچکس نمی پذیرد!

روز جدید : عضو هیئت رئیسه مجلس می گوید محمد باکر کلیباف می خواهد فیلتر اینستاگرام را حذف کند. این تا زمانی است که بیش از 50 روز از فیلتر شدن اینستاگرام گذشته است. فیلترینگ مصوب شورای امنیت ملی. نهادی که طبق اصل 79 قانون اساسی نمی تواند بیش از یک ماه مهلت اعلام کند. اکنون محمد بهادری جهرمی به خبرآنلاین می گوید که ماده 176 یعنی. احتمالاً از اختیارات شورای عالی امنیت ملی برای این فیلترینگ استفاده شده است، در حالی که سردار جلالی و دیگر مسئولان به صراحت از تصویب این مصوبه در شورای امنیت ملی صحبت می کردند.

51 روز از مصوبه شورای امنیت ملی مبنی بر اعمال محدودیت بر اینترنت می گذرد و اخیرا در تازه ترین اظهار نظر علی بهادری جهرمی، سخنگوی حقوقدانان دولت ریاست جمهوری که در ایام انتخابات به صراحت گفته است که تصمیم دولت سیزدهم برای فیلتر کردن اینستاگرام دروغی است به منتقدان درباره دلیل این تفاوت.در این کامنت و اتفاقی که کمتر از 18 ماه بعد رخ داد، آمده است: «آن زمان شرایط فرق می کرد، حالا سازمان امنیت به دلیل این تصمیم چنین تصمیمی را صادر کرده است. حمایت اینستاگرام از اقدامات علیه امنیت و تروریسم.» او این جملات را خطاب به دانشجویان مشهدی گفت، اما این استاد دانشگاه و دفترش تماس خبرآنلاین برای پرسش از تاکید دولت بر اجرای مصوبه شورای امنیت را بی پاسخ گذاشتند. از نظر حقوقدانان مغایر با اصل 79 قانون اساسی است و البته از سوی دیگر حتی محمد بهادری جهرمی برادر نیز چنین می کند. سخنگوی تلال، حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان می گوید از این اصل دو تعریف وجود دارد.

مشکل چیه؟

کدام موسسه اینستاگرام را فیلتر می کند؟ به گفته صریح سردار جلالی، رئیس پدافند غیرعامل کشور براساس دستوری که در روز اول مهرماه 1401 صادر شد، این فیلترینگ را اعلام کرد و تاکید کرد که این حکم به قوت خود باقی است و تمدید شده است. دلیل فیلتر شدن اینستاگرام و واتس اپ دو پلتفرم ایرانی مرتبط با شرکت آمریکایی متا البته به وضوح نقض قوانین ترویج خشونت و ترویج تروریسم و ​​خط کشی مستقیم در حوادث تلخی است که پس از مرگ وی رخ داد. مهسا امینی . اتفاقاتی که از اعتراض تا اخلال در پی داشت، منجر به تصمیم مقامات امنیتی برای فیلتر کردن این دو سکو شد.

اگرچه محدودیت های دیگری اعمال شده و برخی از آنها حذف شده است، اما اخیراً بسیاری از سرویس های گوگل مانند Translate، Ads، Discovery و حتی Maps فیلتر شده و چالش های زیادی را برای کاربران مختلف استفاده کننده از اینترنت ایجاد کرده است. فیلتری که نوع مجوز اعمال شده برای آن و مرجع تصمیم گیرنده در وزارت ارتباطات به طور شفاف توضیح داده نشده است و همچنین مشخص نشده است که کدام آدرس های IP دارای فیلتر هستند و کدام اپراتورها این فیلترینگ را انجام نمی دهند.

سردار جلالی اکنون می گوید در حالی که دو جلسه شورای عالی سایبری و احتمالاً جلسات کمیته رسیدگی به جرایم سایبری در آن مدت برگزار شد، این دو تریبون همچنان بر اساس مصوبه شورای امنیت ملی فیلتر هستند.

شورای امنیت ملی که در وزارت کشور تشکیل شد، اکنون مرجع اصلی فیلترینگ اعمال شده بر پلتفرم هایی است که علاوه بر کاربران زیادی که از آنها به عنوان پیام رسان و نسخه های ارتباطی استفاده می کنند، ابزار مهمی برای ایجاد آن هستند. سرگرمی و البته تجارت بودند. آخرین رقم رسمی سالیانه اعلام شده برای کسب و کار اینستاگرام که در شورای عالی فضای مجازی مطرح شد، کسب و کار 70 هزار میلیارد تومانی در سال بود. رقم بزرگی که البته فقط شامل کسب و کارهای اقتصادی از محل فروش کالا می شود، احتمالاً به این دلیل است که بخش مهمی از درآمد کسب شده در اینستاگرام، قسمت تبلیغاتی اینفلوئنسر است که به نظر نمی رسد در این آمار لحاظ شود.

شورای امنیت ملی که به دلیل ایجاد بحران های امنیتی تصمیم به فیلتر این دو تریبون مردمی گرفت، در سال 62 و در زمان ریاست مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی، قانون ایجاد آن به تصویب شورای اسلامی رسید. شورای امنیت ملی یک شورای مشورتی است که با حضور نهادهای نظامی و امنیتی و سایر اعضای دعوت شده با وزیر کشور دعوت می شود و باید هر 15 روز یک بار جلسه ای برگزار کند تا به عنوان یک نهاد مشورتی برای وزیر کشور باشد. و در تبصره 2 آیین نامه اجرای این شورا مصوب 1362 صراحتاً آمده است: «شورای تأمین صرفاً به منظور مشورت در امور امنیتی تشکیل شده و تصمیم گیری در مورد موارد مذکور به عهده شورای امنیت است. وزیر کشور کار می کند»، نکته ای که محمدصالح مفتاح، حقوقدان و فعال اجتماعی اصولگرا به آن اشاره می کند، تاکید می شود با توجه به اصل ۷۹ قانون اساسی، فیلترینگ اینستاگرام و واتس اپ پس از سی روز غیرقانونی شد.

اصل 79 قانون اساسی چه می گوید؟

در این اصل قانون اساسی آمده است: «در شرایط جنگی و شرایط اضطراری مانند این، دولت حق دارد با تصویب شورای اسلامی محدودیت‌های لازم را موقتاً ایجاد کند، اما مدت آن نمی‌تواند بیش از سی روز باشد و در صورتی که در صورت وجود ضرورت، دولت موظف است مجدداً از مجلس مجوز بگیرد.» بر این اساس محمد صالح مفتاح، معاون سابق ستاد امر به معروف و همچنین حقوقدان و فعال اجتماعی در این باره به خبرآنلاین گفت: ادامه فیلترینگ این دو بستر بر اساس تصمیم ملی. شورای امنیت برخلاف اصل 79 قانون اساسی است. البته نه تنها این تصمیم، بلکه بسیاری از محدودیت‌های بلندمدتی که در دوران کرونا توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام شد و حق آزادی را از مردم سلب کرد، دقیقاً همین مشکل را داشت و بارها بحث‌های مفصلی در مورد آن انجام شد. . توسط وکلا مطرح شد. در خصوص فیلتر اینستاگرام و واتس اپ نیز دقیقاً همین شرایط وجود دارد و این تصمیم خلاف قانون و اصل 79 قانون اساسی است. وی ادامه می دهد: نهادهای حقوقی دیگری نیز برای تصمیم گیری فیلترینگ وجود دارند، مانند قوه قضاییه که اگر چنین تصمیمی بگیرد، باید بر اساس شکایت، کیفرخواست و تشکیل دادگاه و صدور حکم، مراحل قضایی را طی کند. یا کمیسیونی برای تعیین مصادیق کیفری که در این زمینه تعیین کننده است، قابل اعلام است، اما تکلیف صدور حکم در شورای امنیت کشور یا شوراهای مشابه روشن است. هر محدودیت فقط برای 30 روز معتبر است و پس از آن دولت باید اجازه دهد. این لایحه باید در صحن علنی بررسی و به رأی گذاشته شود و در صورت رأی گیری به شورای نگهبان برود و در آنجا تصویب شود. این مجوز فقط به مدت یک ماه اعتبار دارد.»

بر اساس این بیانیه که توسط سایر حقوقدانان نیز تایید شده است، از اول آبان ماه، ادامه فیلترینگ اینستاگرام و واتس اپ بر اساس مصوبه شورای امنیت کشور فاقد وجاهت قانونی است. البته محمد بهادری جهرمی، حقوقدان، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصولگرا و برادر سخنگوی دولت در پاسخ به خبرآنلاین در این باره نوشت: «در این مورد دو نظر وجود دارد. بر اساس ظاهر اصل 79، آنچه گفته شد {غیرقانونی بودن بیش از یک ماه فیلتر اینستاگرام و واتس اپ} صحت دارد، اما برخی معتقدند با تصویب اصل 176 قانون اساسی در اصلاحات سال 1368 و تصویب قانون اساسی. در اصل 79 شورای عالی امنیت ملی آمده است: «مسئله محدودیت های امنیتی توزیع شده و مرجع تصمیم گیری در این زمینه شورای عالی امنیت ملی است نه مجلس».

در اصل 176 قانون اساسی این شورا به ریاست رئیس جمهور تشکیل شده و در شرح وظایف آن آمده است: «به منظور تأمین منافع ملی و حفظ انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی، شورای عالی امنیت ملی شورایی که ریاست آن را رئیس جمهور برعهده دارد و با وظایفی تشکیل می شود: «تعیین سیاست دفاعی و امنیتی کشور در چارچوب سیاست کلی که رهبری تعریف می کند. هماهنگی فعالیت های سیاسی، اطلاعاتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در ارتباط با اقدامات مشترک دفاعی و امنیتی. استفاده از امکانات مادی و معنوی کشور برای مقابله با تهدیدات داخلی و خارجی. »

لااقل در چند روز اخیر به غیر از پیشنهاد شورای عالی امنیت ملی خبری از صدور حکمی در دیوان عالی کشور درباره فیلترینگ نیست و حتی چنین حکمی در شورای عالی فضای مجازی تایید نشده و نیاز به تایید دارد. شورای اسلامی و ادامه بیش از یک ماه آن غیرقانونی است.

دیدگاهتان را بنویسید