فیوز مینیاتوری لگراند چه تاثیری بر سیم کشی برق ساختمان دارد؟


ساعت: 18:38
تاریخ انتشار: 1011/01/22
کد خبر: 1821351

استفاده از فیوزهای مینیاتوری از جمله فیوزهای مینیاتوری لگراند با امکان برق رسانی بدون وقفه در مواقع ضروری بسیار حائز اهمیت است و در این متن به بررسی فیوزهای مینیاتوری لگراند می پردازیم که یکی از پرطرفدارترین فیوزهای مینیاتوری در ایران هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فیوز مینیاتوری یا کلید نجات جان با نام اختصاری MCB یکی از پرکاربردترین تجهیزات الکتریکی در برق رسانی ساختمان ها می باشد. فیوز مینیاتوری به جریان اضافه حساس است و در صورت بروز اضافه جریان، مدار را به سرعت قطع می کند تا از آسیب به اجزا و دستگاه های مدار جلوگیری کند. به طور خلاصه، اتصال کوتاه خطای است که در هنگام وقوع جریان زیاد از مدار عبور می کند و باعث ایجاد جرقه یا گاهی آتش سوزی می شود. به همین دلیل استفاده از فیوزهای مینیاتوری از جمله فیوزهای مینیاتوری لگراند با امکان قطع برق در مواقع ضروری بسیار مهم است. در این متن به فیوز مینیاتوری لگراند می پردازیم که یکی از محبوب ترین فیوزهای مینیاتوری در ایران است.

اجزای فیوز مینیاتوری لگراند و نقش هر کدام

کلیه قطعات فیوزهای مینیاتوری استاندارد مانند فیوز مینیاتوری لگراند داخل یک محفظه ساخته شده از مواد غیر قابل اشتعال و عایق. این محفظه مقاومت بالایی دارد و عایق است. با این حال، در اثر گرمای ایجاد شده توسط جرقه و عبور جریان، آسیب نخواهند دید. فیوز مینیاتوری لگراند مانند سایر فیوزهای مینیاتوری استاندارد موجود در بازار از پنج قسمت آهنربا، فلزات و اتصالات، شاسی، رله دو فلزی یا اضافه بار و شمع تشکیل شده است. آهنربا در کلیدهای مینیاتوری جریانی بیشتر از جریان نامی را تحمل می کند و باعث قطع برق می شود. این نوع فیوز دارای شاسی برای قرار دادن کلیدهای مینیاتوری در حالت خاموش و روشن می باشد. رله اضافه بار که اغلب با نام بی متال شناخته می شود، توانایی تنظیم میزان تاخیر و جریان نشتی را دارد و بخش مهمی از فیوز مینیاتوری لگراند است. مکانیسم دو فلزی به گونه‌ای است که در برابر اضافه بار واکنش نشان می‌دهد، تیغه‌های آن با افزایش دما حرکت می‌کنند و با بسته شدن کنتاکت‌ها باعث قطع شدن مدار می‌شود. جرقه زن در فیوز مینیاتوری لگراند از صفحات فلزی موازی تشکیل شده است که توسط لایه های عایق از هم جدا شده اند. این قطعه وظیفه تقسیم جرقه های بزرگ را به جرقه های کوچک در صورت قطع برق بر عهده دارد و از گرما و صدای زیاد جلوگیری می کند.

تفاوت فیوزهای مینیاتوری لگراند با فیوزهای معمولی

امروزه از فیوزهای مینیاتوری بیشتر از مدل های دیگر استفاده می شود. فیوزهای مینیاتوری در مدارهای ولتاژ پایین استفاده می شوند و همانطور که قبلا ذکر شد، در صورت خرابی مدار، به سرعت جریان برق را قطع می کنند. فیوزهای مینیاتوری لگراند به تغییرات فعلی بسیار حساس هستند و شرایط غیرعادی شبکه را به دقت تشخیص می دهند. در فیوزهای معمولی اگر مدار یا فیوز ما معیوب باشد باید فیوز را از پایه جدا کنیم تا مشکل مشخص شود. اما در فیوز مینیاتوری لگراند زمانی که مدار خاموش است اهرم فیوز خاموش است که به ما امکان می دهد بدون نیاز به برداشتن فیوز مشکل را شناسایی کنیم. فیوزهای مینیاتوری نسبت به سایر فیوزهای معمولی خطر کمتری دارند و نصب راحت تری دارند و مدل های آنها گزینه های کنترل از راه دور را در اختیار ما قرار می دهند.

مزایای فیوز مینیاتوری لگراند


فیوز مینیاتوری لگراند توسط شرکت معروف فرانسوی Legrand طراحی و ساخته شده است. این شرکت که در سال 1865 تأسیس شد، امروزه یکی از مشهورترین برندهای جهان در زمینه تولید و عرضه تجهیزات الکتریکی است. فیوزهای مینیاتوری لگراند دارای استانداردهای جهانی بوده و محافظ بسیار مناسبی برای تجهیزات الکتریکی می باشند. از مزایا و نقاط قوت انواع فیوز مینیاتوری لگراند می توان به کیفیت و کارایی بالا، قابلیت نصب موتورهای کمکی و روش های نصب آسان اشاره کرد. این فیوزهای مینیاتوری در مکان های مختلف کاربرد فراوانی دارند و امروزه در تمامی ساختمان ها به چشم می خورد. در زیر به کاربرد فیوز مینیاتوری لگراند خواهیم پرداخت.

فیوز مینیاتوری لگراند چه کاربردی دارد؟

لگراند از فیوزهای مینیاتوری در بسیاری از مکان ها مانند ادارات، خانه ها، محیط های صنعتی استفاده می کند. فیوزهای مینیاتوری از نظر کاربرد انواع مختلفی دارند که از آن جمله می توان به روشنایی B، موتور C، ترانسفورماتور D، Z بسیار حساس و K پاور اشاره کرد. امروزه فیوزهای مینیاتوری از نوع B، C و D بیشتر از سایر فیوزها در ایران استفاده می شود. لذا در ذیل به ذکر کاربرد این انواع بسنده می شود. فیوزهای مینیاتوری نوع B برای روشنایی اغلب در مصارف خانگی و در سیستم های روشنایی استفاده می شوند. این فیوزها بار را بین 3 تا 5 برابر جریان نامی مدار کاهش می دهند و برای مصارف خانگی مناسب هستند. فیوز مینیاتوری موتور نوع C که زمان شکست آن بیشتر از نوع B است، در محیط های صنعتی استفاده می شود و بین 5 تا 10 برابر بیشتر از جریان نامی مدار، جریان را کاهش می دهد. فیوز مینیاتوری ترانسفورماتور در کاربردهای صنعتی خاص به عنوان ژنراتور اشعه ایکس استفاده می شود و قادر است جریان را بین 10 تا 20 برابر بیشتر از جریان نامی در مدار کاهش دهد.

نحوه نصب فیوز مینیاتوری لگراند

برای نصب فیوز مینیاتوری شرکت لگراند ما باید مراحل بعدی را دنبال کنیم. هادی های فاز و نول از طریق هادی 6 دستگاه اصلی به جعبه فیوز نصب شده در داخل خانه وارد می شوند. سپس هر تصویر کوچک را از پایین به یکدیگر و فاز اصلی را از بالا به اولین تصویر کوچک وصل می کنیم تا به عنوان کلید برق اصلی عمل کند. علاوه بر این، صفر اصلی را با صفرهای دیگر داخل جعبه مینیاتوری وصل می کنیم. هادی های فاز هر قسمت از خانه به یکی از کلیدهای مینیاتوری متصل می شوند. بنابراین در صورت خاموش بودن کلید، برق تمام قسمت های متصل قطع می شود.

دیدگاهتان را بنویسید