حفاظت غیرعامل شهری در ساختمان های معمولی اهمیت کمتری دارد / مقاوم سازی ساختمان یک ضرورت است


ساعت: 11:41
تاریخ انتشار: 1301/07/30
کد خبر: 1904987

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه حفاظت غیرعامل شهری در ساختمان های معمولی اهمیت کمتری دارد، گفت: اگر این ساختمان ها پایدار شوند می توانند در برابر بلایای طبیعی یا غیرطبیعی مقاوم باشند، اما ساختمان های عمومی مانند بانک، مسجد، مدرسه در داخل نیستند. شرایط خوبی دارد و برخی از آنها حتی در برابر دفاع شهری هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران صبح امروز در پنجمین همایش ملی پدافند شهری با اشاره به اهمیت پدافند غیرعامل در طرح های توسعه شهری گفت: ایران کشوری بی دفاع است. بنابراین جدای از توطئه استکبار علیه کشورمان، بلایای طبیعی داریم که نباید از آنها غافل شویم و تاب آوری خود را افزایش دهیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه تقریبا هر روز در کشور زلزله رخ می دهد افزود: باید مقاومت ساختمان ها را افزایش دهیم. شهرداری ها باید نقش نظارتی خود را به خوبی انجام دهند و حتی بدون زلزله از ساخت و ساز ساختمان هایی که در معرض تخریب هستند جلوگیری کنند. سیل نیز در سال های اخیر در کشور افزایش یافته و خسارات زیادی به بار آورده است.



رئیس شورای شهر تهران همچنین با اشاره به اینکه مقاوم سازی ساختمان یک ضرورت است، تصریح کرد: از وزارت کشور انتظار داریم با طرح های جامع شهرسازی همکاری بیشتری داشته باشد. در اطراف تهران و حتی در برخی از نقاط تهران عده ای سودجو هجوم آوردند و به دلیل عدم همکاری وزارت کشور، نیروی انتظامی و دادسرا ساختارهایی ایجاد شد و مکان هایی مانند مرتضی گرد شکل گرفت. این مشکلات باعث کاهش تاب آوری شهری می شود و این مکان ها فاقد هرگونه خدمات اجتماعی هستند.

چمران گفت: بارها گفته ام بافت فرسوده نیازی به سیل و زلزله ندارد و اگر کامیونی به این ساختمان ها گاز بزند، تخریب می شود. و توسعه شهری و همکاری شهرداری ها و شوراهای شهر. با گذشت سالها، بافت فرسوده گسترش یافته است. از طرفی فرونشست زمین به تدریج در حال تبدیل شدن به یک آسیب اجتماعی برای تهران و شهرهای بزرگ است که باید برای آن فکری منطقی کرد.

وی با بیان اینکه حفاظت غیرعامل شهری در ساختمان های معمولی اهمیت کمتری دارد، تصریح کرد: اگر این ساختمان ها پایدار شوند می توانند در برابر بلایای طبیعی یا غیرطبیعی مقاوم باشند اما ساختمان های عمومی مانند بانک ها، مساجد، مدارس، وزارتخانه ها، ساختمان های دولتی و ارتش ما وضعیت خوبی ندارد و حتی برخی از آنها مخالف دفاع شهری هستند. برخی از این ساختمان ها با نمای شیشه ای ساخته شده اند. این شیشه ها در صورت انفجار مانند ترکش عمل خواهند کرد.

چمران تصریح کرد: هر روز حملات سایبری داریم و باید با آن مقابله کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید