قالیباف وسط دو «آزمایش سخت انتخاباتی»/شیخ رهبر شد، لاریجانی کاندید شد؟/روحانی بیاید اگر…

قالیباف وسط دو «آزمایش سخت انتخاباتی»/شیخ رهبر شد، لاریجانی کاندید شد؟/روحانی بیاید اگر…

محافل سیاسی چپ، راست و میانه برنامه ریزی انتخابات 1402 را آغاز کردند، برخی آشکار و برخی مخفیانه. اما چه کسی این محافل سیاسی را اداره می کند و چه کسانی ممکن است رهبران پشت پرده باشند؟ و البته کدام چهره های شاخص می توانند وارد گود رقابت شوند؟

پایگاه خبری جماران: گمانه زنی های انتخاباتی از ابتدای فصل 1402 آغاز شده است; گمانه‌زنی‌ها بر انتخابات اسفند 1402 متمرکز بود که یا شاهد چرخش کرسی‌های سبز در بهارستان خواهیم بود یا درب به همان پاشنه‌های چهار سال گذشته خواهد چرخید.

از یک سو سیگنال های سیاسی برای رقابتی شدن فضا به شورای نگهبان ارسال می شود و از سوی دیگر فرصت برای نامزدهای مطرح در این دوره از انتخابات مجلس افزایش می یابد.

در میان آخرین اخبار از انتخابات می توان دستور آمادگی برای شروع تحرکات تشکیلاتی را مشاهده کرد و نام برخی از چهره ها مانند روحانی به میان آمد و گفته می شود وی نیز به عنوان رهبر پشت صحنه وارد گود خواهد شد.

اما در چنین فضای سیاسی رنگ آمیزی به انتخابات، یک دورهمی سیاسی و عکس چهار نفره تحلیل ها را متفاوت کرد. دورهمی که برخی آن را کپی قالی بافی دست لاریجانی می دانند. وی همچنین در آذرماه 87 با حضور روسای مجلس گذشته جلسه ای برگزار کرد که علاوه بر حداد و ناطق نوری، آیت الله هاشمی و مهدی کروبی نیز در آن حضور داشتند.

شیخ رهبر، فیلسوف، سیاستمدار نامزد می شود؟

اما دوران سیاسی و ضیافت افطاری کلیباف کافی بود تا گمانه زنی های سیاسی پیرامون ناطق نوری و لاریجانی دوباره به جریان بیفتد. دو چهره از جریان اصولگرای سنتی که در سال های اخیر بارها مورد حمله تندروها قرار گرفته و از صحنه عملیاتی سیاست کنار گذاشته شده اند.

هرچند لاریجانی به عنوان سخنگوی نوری داوطلبانه انزوای سیاسی و سکوت سیاسی را انتخاب نکرد، اما با رد صلاحیت او از انتخابات ریاست جمهوری، 1400 مرحله عملیاتی او را از عرصه سیاست حذف می کند. با این حال او همچنان با اظهار نظرها و برخی تحرکات سعی می کند خود را در صحنه سیاسی زنده نگه دارد.

نام این دو چهره نه در انتخابات آتی بلکه در دوره های قبلی انتخابات در قالب رهبران پشت صحنه یا نامزدها بارها مطرح شده است.

ناطق نوری سال هاست که از صحنه تصمیم گیری های اصولگرایان دور بوده و علیرغم اصرارهای فراوان، کاندیدای هیچ انتخاباتی نبوده، اما در پشت صحنه سیاست نفوذی تاثیرگذار داشته است.

در دهه 1990، زمانی که هواداران چپ، راست و میانه برای جلوگیری از تهدید روی کار آمدن یک دولت شبه احمدی نژادی در مقابل یکدیگر ایستادند، او در کنار آنها ایستاد و از روحانی حمایت کرد. پس از رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی، اگرچه گمان می رفت که وی نقش جدی تری را ایفا کند، اما همچنان به قول خود مبنی بر کناره گیری از سیاست عمل کرد و تنها به عنوان حامی اعتدال گرایان در صحنه حضور داشت.

نام ناطق نوری در انتخابات 1400 مطرح شد، اما او از پذیرش نامزدی خودداری کرد و این روزها که فصل دیگر انتخابات است، بسیاری انتظار دارند که شیخ بار دیگر با خطر نفوذ تندروها به ساختار حاکمیتی به ویژه در مجلس مواجه شود. درست مانند دهه 1990، آن را جدی می گیرند و نقش اصلی را ایفا می کنند.

به این ترتیب می تواند همراهی عده ای مانند لاریجانی و حسن روحانی و حتی کمی جلوتر سیدمحمد خاتمی را در کنار خود ببیند. چهره هایی که اگرچه خاستگاه تشکیلاتی شان یکی نیست، اما چندین بار در بحران های سیاسی در کنار هم ایستاده اند تا نظام را از خطر تندروها نجات دهند.

بر اساس گزارش ها، حتی جلسات برخی از این چهره ها نه تنها با دیدگاه پیش از انتخابات، بلکه برای بررسی هر از چندگاهی فضای سیاسی کشور در میان یکدیگر برگزار می شود.

برخی احساس می‌کنند که اگر این مشارکت سیاسی شکل بگیرد، ممکن است برخی از چهره‌های مطرح دیگر مانند جهانگیری، بهنار و غیره را نیز در بر بگیرد.

البته برخی تحلیل گران بر این باورند که لاریجانی امکان ورود مجدد به انتخابات مجلس را ندارد و برنامه های سیاسی وی ریاست جمهوری در سال 1404 را هدف قرار داده است.

مسیر سنگی حدادال برای تکیه دادن به صندلی راننده

اما این دوره سیاسی دو مهمان دیگر هم داشت. یک طرف قالی بافی و طرف دیگر حددادال است.

دو چهره سیاسی از طیف اصولگرا، اگرچه سابقه سیاسی و تشکیلاتی آنها با نوری و لاریجانی همخوانی ندارد، اما به آنها نزدیک هستند و این روزها در قدرت هستند.

حدادال در روزهای اخیر فعالیت های تشکیلاتی خود را به سمت همکاران سیاسی خود سوق داده و به نظر می رسد نه به عنوان کاندید بلکه در راس جریانات انتخاباتی شورای اصولگرایان تلاش می کند، اما در ایفای نقش رهبری با موانعی مواجه است.

فهرست انتخاباتی که شورای انتخابات متبوع وی در انتخابات سال 1998 تهیه کرد، با انتقادات زیادی مواجه شد، به ویژه اینکه نظارت وعده داده شده نمایندگان مجلس اجرا نشد و مهمتر از آن، به ثبات تندروها چند ساعت قبل از انتخابات کمک کرد. کلیباف با حواشی فراوان و انتقادات جدی از اصولگرایان همراه بود.

او در مسیر رهبری خود حتی با موانع ثبات نیز مواجه است، چهره هایی مانند آقا تهرانی، تازابی و اخیراً میر باقری می توانند مشکل جدی پیش روی او باشند.

عکس: محمد باقر قالیباف رئیس شورای اسلامی در افطار هفتم فروردین 1402 میزبان حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری، غلامعلی حداد عادل و علی لاریجانی سخنرانان سابق شورای اسلامی بود. عکس: خانه ملت

دو آزمون سخت برای قالی‌سازان در پیش است

اما تولیدکننده فرش روزهای سختی در پیش دارد. انتخاب رئیس جمهور در سال چهارم مجلس می تواند سخت ترین سال مبارزه او برای ریاست جمهوری باشد. اختلاف اصطبل و قالی‌سازان در سال گذشته به اوج خود رسیده است و ممکن است اصطبل‌ها برای خط‌کشی به قالی‌سازان زیر بار ریاست او ننشینند و حتی اگر ریاست او را بپذیرند. تقاضای سهام جدی‌تر نسبت به سال‌های گذشته.

صنعت فرش نیز در وضعیت سختی قرار دارد. از یک سو تکرار ریاست مجلس برای او امری حیثیتی است و از سوی دیگر اگر بدون اتکا به آرای این طیف از تندروها در مجلس ادامه دهد، حتی اگر ریاست خود را تکرار کند. مجلس با رای کم رئیس مجلس می شود که برای او در اسفندماه سیگنال منفی است.

البته کلیباف در دقیقه 90 نشان داد که مرد انقلاب های سیاسی است. او در سال ۱۳۹۷، چند ساعت قبل از انتشار فهرست اصولگرایان، تسلیم خواسته های اصولگرایان شد و در مدت حضورش در مجلس بارها با همراهی با خواسته های اصولگرایان موافقت کرد. این بار دور از ذهن نیست که ریاست مجلس را پشت پرده تکرار کند و چند سهم دیگر به حوزه ها بدهد و با رزومه چهار ساله ریاست مجلس به انتخابات 1402 برود.

این در حالی است که برخی تحلیل ها به ویژه پس از دوران سیاسی وی با ناطق نوری و لاریجانی نشان می دهد که قالیباف با درک شرایط کنونی کشور و انتقاد جدی از رویکرد پویای دولت و طیف تندرو همراه با دولت، در تلاش است تا خود را در طیف معتدل اصولگرایان قرار می دهد و به مصون نگه داشتن دولت و حامیان آن در برابر انتقاد نزدیکتر است.

برخی بر این باورند که حتی اگر قالیباف با اصولگرایان معتدل کنار نیاید، بعید به نظر می رسد که او دوباره به مصاف اصولگرایان برود و برای انتشار فهرست انتخاباتی خود تلاش کند. شاید به همین دلیل است که در ماه های باقی مانده تا انتخابات سعی در ایجاد چهره ای جدید از خود دارد و منتقد کار دولت و شرایط فعلی است که به دنبال «دولت جدید» است نه حامی بی قید و شرط. حکومت و طیف سیاسی حاکم.

دیدار نوروزی سیاسیون با حسن روحانی

روحانی با شرایط و ضوابط می آید؟

اما خارج از کادر سیاسی که قالیباف بانی در آن ثبت نام کرده است، چهره های دیگری هم هستند که این روزها نامشان با انتخابات 1402 گره خورده است.

حسن روحانی را باید در لیست این افراد قرار داد. اگرچه گمانه‌زنی‌ها در مورد کاندیداتوری او دور از واقعیت به نظر می‌رسد، اما تحلیل‌ها حاکی از آن است که شاید روحانی در پشت صحنه است و تلاش می‌کند فهرست انتخاباتی اعتدال‌گرایان و حتی تعدادی از اصلاح‌طلبان را ببندد.

در برخی اخبار رسانه های اصولگرا به آغاز برنامه ریزی انتخاباتی وی اشاره شد که از سوی واعصی رد شد. با این حال، بعید نیست که روحانی در انتخابات پیش رو رهبر سیاسی باشد.

او در هفته های اخیر سیگنال هایی به شورای نگهبان فرستاد و خواستار رقابتی بودن فضای انتخابات شد. «سال جدید، سال «آزمایش نظام انتخابات اسفند» است، چشم جهانیان به انتخابات اسفند ماه است تا ببینند آیا این انتخابات سالم، رقابتی و آزاد برگزار می‌شود یا خیر. البته تاریخ برگزاری انتخابات شورای اسلامی اسفند 1402 است، اما باید خیلی زودتر از اینها مواد آن فراهم می شد. حفظ جمهوری در گرو برگزاری انتخابات آزاد است.

به نظر می رسد روحانی منتظر مشخص شدن رویکرد و رهبری شورای نگهبان برای حضور فعال در انتخابات است، اگر این شورا مانند انتخابات گذشته تند باشد، بعید است که چهره های معتدل فرصتی برای عبور داشته باشند. در چنین شرایطی روحانی برای حمایت از لیست وزن سیاسی هزینه‌ها را کاهش نخواهد داد.

اما اگر راه شورای نگهبان باز کردن فضای سیاسی برای حضور طیف های مختلف باشد، ممکن است روحانی با حضور فعال تری وارد عرصه شود. در این شرایط عملکرد بحرانی دولت رئیس جمهور از یک سو و مجلس یازدهم از سوی دیگر می تواند دو نقطه موثر در دستان طیف سیاسی نزدیک به روحانی برای اتکا به او برای ورود به عرصه باشد. رقابت و تشکیل فهرست انتخاباتی آن با حمایت شیخ حسن روحانی منتشر شد

جای خالی محسن رضایی در محافل انتخاباتی اصولگرایان

محسن رضایی که در چند انتخابات اخیر سعی در ورود به دایره تصمیم گیران اصولگرا داشت و حتی خود را در ردیف اول رهبران این جریان در قاب عکس ها قرار داد، با ورود به دولت ریاست جمهوری، تکرار چنین مواردی را سخت کرد. یک نقش.

اکنون او در گروه مدیران دولتی قرار دارد که حتی از سوی برخی اصولگرایان نیز مورد انتقاد قرار می گیرد. از سوی دیگر دست او به عنوان یک مدیر دولتی برای حضور چشمگیر و پررنگ در انتخابات حتی به عنوان چهره ای پشت پرده بسته است و به نظر می رسد که انتخابات 1402 چندان تجمعی برای ظهور محسن نبود. رضایی.

دیدگاهتان را بنویسید