قانون واردات خودروهای فرسوده مجلس خبر بدی است!

قانون واردات خودروهای فرسوده مجلس خبر بدی است!

بدون شک دهه اخیر در ایران به دلیل شرایط سخت اقتصادی یکی از سخت ترین دوران زندگی مردم بوده است. افراد کمی به دولت سیزدهم برای تغییر شرایط به نفع عموم اعتماد کردند اما نتیجه کار همچنان نشان می دهد که روزهای سخت ادامه دارد.

علی جدیدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس چهارم درباره عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم گفت: باید انسجام خوب و قوی در تیم اقتصادی دولت ایجاد شود. دولت چهار ماه پیش با وزیر سابق سمات با لایحه واردات خودروهای فرسوده مخالف بود، اما پس از مدتی همین وزیر برنده این لایحه شد و به تصویب رسید و در مجلس مطرح شد. همین رویه نشان می دهد که انسجام اقتصادی در دولت وجود ندارد.

و افزود: قانون واردات خودرو مربوط به گذشته است. دولت یک سال و نیم است که روی این موضوع باز است اما ارز لازم را آزاد نمی کند. بانک مرکزی، وزیر صمت و وزیر اقتصاد همه یک چیز می گویند و آن عدم انسجام تیم اقتصادی دولت است. لایحه واردات خودروهای دست دوم تصویب شده و دولت خواستار تحقق آن است. حتی وزیر صمت هم به دنبال واردات خودرو است و سفارش خود را ثبت کرده است اما بانک مرکزی عملاً ارز توزیع نمی کند و آنطور که باید شاهد همکاری در این بخش نیستیم.

انسجام اقتصادی در دولت وجود ندارد

نماینده شیروان در مجلس تصریح کرد: این به معنای بیهوده بودن قانون مجلس و پیگیری سکوت وزارتخانه و دغدغه مردم است. پس اگر ارز نیست چرا دولت به دنبال قبض است؟ آیا ما را وادار می کنند یا خودمان کار کنیم یا مردم؟ و اگر ارز هست چرا جدا نمیشه؟ چه کسی باید پاسخگوی این تناقضات باشد؟ دولت باید ادغام اقتصادی بین گروه های خود را جدی تر کند تا کسی ساز خودش را نزند.

جدی تصریح کرد: از سوی دیگر رئیس جمهور می خواند که سالانه یک میلیون خانه ساخته شود. مجلس هم بر این موضوع نظارت دارد و برای اینکه دولت بتواند به راحتی زمین ها را تعیین کند، قانون را هم پیش بینی کرده است اما در نهایت بانک ها همکاری نمی کنند و تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است. آیا تیم اقتصادی دولت نباید سریعتر این موضوع را جمع می کرد؟

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: دولت در حال نظارت و کار شبانه روزی است و کارهای خوبی در حوزه ساخت و ساز انجام شده است اما انسجام بین تیم اقتصادی دولت در تصمیم گیری های مهم نیازمند این است که جدی تر باشد تا مردم بتوانند در همه بخش ها به موفقیت و پیشرفت دست یابند.» و در نهایت شاهد شکوفایی نسبی باشیم.

وی گفت: شاید شعار ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال واقعی نباشد و قابل اجرا نباشد اما چرا 500 هزار واحد ساخته نشد؟آیا بخشی از موضوع مسکن در دولت های گذشته انجام نشد؟ پس چرا می گویند امکان پذیر نیست؟ بنابراین باید این کار انجام شود و ساخت مسکن ضروری است زیرا این یک ضرورت کشور است و با این کار بازار آشفته مسکن آرام می شود. در بحث خودرو هم همین نکته را مطرح کردیم. مثلاً اگر امکان واردات 100 هزار خودرو وجود ندارد، فعلاً 20 هزار خودرو وارد کنید. پس چرا این عدد درج نشده است؟

راه نجات اقتصاد ایران افزایش تولید و واردات است

جدیدی راه نجات اقتصاد ایران را افزایش تولید و واردات می داند و معتقد است در واردات نکات مثبتی وجود دارد که یکی از آنها ایجاد حالت رقابتی است. واردات خودرو در بهترین حالت از 100 هزار خودرو فراتر نخواهد رفت، زیرا سوابق نشان می دهد زمانی که ممنوعیتی نداشت، با میانگین قیمت کمتر از 20 هزار دلار، بیشترین میزان واردات 100 هزار خودرو بود. این 100000 کمتر از 10 درصد تقاضای داخلی است. نظر منفی که در بین مردم حاکم شده این است که دولت در واردات خودروهای خارجی بسیار پیگیر است و نمی خواهد مردم خودروهای خارجی داشته باشند. این ذهنیت منفی بازار را بدتر می کند. بنابراین واردات هم رقابت ایجاد می کند و هم ذهنیت منفی را در جامعه از بین می برد.

نماینده شیروان تصریح کرد: تولید داخلی نیز باید افزایش یابد. تولید داخلی ما در سال 1400 زیر 900 هزار خودروی سواری بود و اکنون به یک میلیون و سیصد هزار خودرو رسیده و باید در آینده به یک و نیم میلیون خودرو برسد. وقتی تولید داخلی افزایش می یابد و عرضه افزایش می یابد، تنش کاهش می یابد.

وی یادآور شد: مشکلات خودروسازان داخلی باید توسط دولت حل شود. دولت منابع را تامین می کند و پول را می گیرد. بلاعوض که کالایی به مردم نمی دهد. فقط پول را پیش می برد، یعنی پول می گیرد و بعد از شش ماه ماشین را تحویل می دهد. بنابراین با تمام کارهایی که به نفع خود انجام می دهد باید مشکلات خودروسازان داخلی را حل کند تا بتواند سالانه یک میلیون و نیم خودرو تولید کند. گزارش شده است که سالانه یک و نیم میلیون خودروی سواری تولید می شود.

جادی در پایان خاطرنشان کرد: من به عنوان عضوی از کمیته صنایع و معادن می دانم که می توانیم دو مشکل را به نفع اقتصاد کشور حل کنیم. اول اینکه می توانیم قطعی برق و گاز را در کشور به صفر برسانیم زیرا حداقل 25 درصد رشد تولید در صنعت گاز داریم. دوم، تقریباً 50 تا 60 درصد صنایع ما هنوز با ظرفیت بسیار کم و عملیات تک شیفتی کار می کنند. ایجاد بازار برای این مشکل مهم است تا بتوانیم صادرات داشته باشیم. کمک به ایجاد بازار یکی از وظایف دولت است.

دیدگاهتان را بنویسید