قدم لنگ حکومت شهری و چاله های شهر اهواز

بی نظمی های غیرمنتظره و چاله هایی که سال هاست ترمیم نشده اند از ویژگی های بارز خیابان های اصلی اهواز است که مشکلات جدی برای مردم ایجاد می کند. ناهمواری ها و آسفالت خیابان های شهر در دهه های متمادی آنقدر آزاردهنده و غیرقابل درمان باقی مانده است که هر شهرداری به عنوان اولین گام در راستای مسئولیت مدیریت شهری عزم خود را برای مبارزه با این غول معضلات شهری اعلام می کند.

در سال های اخیر همواره مدیران شهری با شعار ترافیک آسفالت تلاش زیادی برای بهسازی معابر و خیابان ها داشته اند اما همچنان بسیاری از کوچه ها و خیابان های اهواز با مشکل آسفالت خوب مواجه هستند.

شعار نهضت آسفالت از شورای چهارم شهر اهواز تا به امروز شهرداری چیها در این دهه است، اما هنوز نه تنها در حوزه آسفالت، بلکه در بسیاری از مناطق در فقر به سر می برد.

وضعیت نامناسب شهر که هر روز چهره شهر را زشت تر می کند، حکایت مدیریت ضعیف شهری است که همواره صدای شهروندان بویژه رانندگان خودرو را مانند زخمی کهنه کرده است، اما با وجود همه کمبودها و مشکلات شهر، همچنان یک مشکل اساسی است.

لازم نیست ماشین داشته باشید اما برای گرفتن تاکسی یا سوار شدن هم متوجه پستی کاملا مرتفع و چاله های عمیق خیابان های اهواز می شوید.

این مشکل تنها مربوط به فصول سرد و گرم نیست، هرچند ممکن است شدید باشد، گرمای بیش از حد به آسفالت خیابان ها آسیب زده است، اما لازم به یادآوری است که این چاله ها در اکثر خیابان ها در تمام فصول سال وجود دارد.

بسیاری از شهروندان اهوازی در گفت و گو با خبرنگار رهیاب می گویند: آیا درست است که هیچ فرماندار شهرداری در این شهر زندگی نمی کند که با این موارد مواجه نشود؟ آیا یک نفر در شهرداری در شهر قدم نمی زند و حفره ها را می بیند و گزارش می دهد تا سریعاً آنها را درست کنند؟ این همه شغل ایجاد می کنند و این یکی حداقل یکی سر کار می رود و خیلی ها با این سوراخ ها و آسیب هایشان سر کار نمی روند!به دلیل بی توجهی مسئولان. خدا به داد شما مردم برسه

مردم به صورت خودجوش از آسفالت شهر در تاکسی ها، معابر عمومی و سایر اماکن ناراضی هستند و رانندگان تاکسی از این موضوع برای غصه خوردن مسافران استفاده می کنند و این در حالی است که صحبت از بی کفایتی مدیران شهری به گوش می رسد.

با توجه به اینکه یکی از مهم ترین ویژگی هایی که یک شهر را متمایز می کند و تاثیر زیادی بر منظر شهری دارد، آسفالت یکنواخت و مناسب خیابان هاست، اما امروزه در هر کوی و پادگان اهواز چهل تکه و آسفالت وصله شده را می بینید. سالهاست که استنشاق می شود، مردم را ناله می کند و این زخم ها در کوچه پس کوچه ها و جاهایی که کمتر در معرض دید مردم یا مسئولان است، بیشتر به چشم می خورد.

مهندسان راهسازی بر این باورند که مهمترین قسمت راه پس از طراحی و محاسبات فنی زیرسازی آن است و عمدتاً از کلمه راه برای زیرسازی استفاده می کنند نه آسفالت. اما معمولا شهرداری اهواز به میزانی که در معرض دید عموم قرار می گیرد به عنوان یک راه نگاه می کند و فقط ظاهر آسفالت را بهبود می بخشد.

چاله ها و ارتفاعات کم در خیابان های مرکز شهر هورستان! آنها علاوه بر آسیب رساندن به عابران پیاده، منشأ بسیاری از تصادفات رانندگی هستند و علاوه بر تلفات جانی، هزینه های زیادی را به صاحبان خودرو تحمیل می کنند.

حفاری های به موقع و بی موقع شرکت های خدماتی را می توان از دیگر دلایل تخریب آسفالت خیابان ها دانست.

این در حالی است که بدترین اقدامات را شرکت آب و فاضلاب خراسان انجام داده است که سال گذشته بسیاری از محله های اهواز را ویران و رها کرد و نه تنها برای خودروها بلکه برای عابران پیاده نیز مشکل ایجاد کرد.


برای 200 نقطه اهواز مجوز حفاری صادر شده است

سید محسن موسوی زاده عضو شورای اسلامی کلانشهر اهواز در گفتگو با خبرنگار رهیاب در خصوص وضعیت آسفالت، اظهار داشت: طغیان و سرریز شدن فاضلاب شهری تمامی زیرساخت های آسفالت را تخریب کرده است.

موسوی زاده گفت: از 2300 کیلومتر خطوط فاضلاب زیرزمینی; 1000 کیلومتر آن فرسوده شده و طی قراردادی با کارکنان آبفا مجوز حفاری، اصلاح شبکه و تعمیر باند حفاری صادر شده است و هم اکنون 200 نقطه در شهر در حال فعالیت است.

عضو شورای شهرداری اهواز یادآور شد: لازم به ذکر است حفاری و تعمیر شبکه فاضلاب بر عهده آبفا است و کار قرارداد توسط شورای شهر انجام می شود و هزینه ها بر عهده آبفا است.

وی افزود: البته ورود قیر به بورس باعث شده است که پالایشگاه ها دیگر در بحث خرید قرض الحسنه قیر با ما همکاری نکنند و قیمت آن از 800 تن در هر تن به 10 میلیون تن رسیده است. درآمدهای شهرداری از محل هزینه های مردم است و نقدینگی مستمر وجود ندارد.

البته کمبود بودجه و امکانات همیشه بهترین بهانه برای عدم مسئولیت پذیری کارکنان است. اما این اظهارات کارکنان قانع کننده نیست و نمی توان تایید کرد که این تخلفات ناشی از کمبود بودجه است. زیرا هنر مدیر استفاده بهینه از حداقل امکانات و درآمدزایی و درآمدزایی است.


تعامل مثبت آبفا و شهرداری

محمدمهدی مطیعی،عضو شورای شهر اهواز در گفت و گو با خبرنگار رسانه با اشاره به دیدار با محمدرضا کرمی نژاد مدیرعامل شرکت ویک خوزستان گفت: پیش از این جلسه تعمیر و بازسازی آسفالت پس از اجرای پروژه های عمرانی در سطح شهر انجام شد. قرارداد پیمانکار درگیر نبود اما اکنون با تعامل مثبتی که بین مجموعه آبفا و شهرداری ایجاد شده است. هر جایی که آسفالت ترک خورده و بریده شود توسط پیمانکار شهرداری یا شرکت آب تعمیر می شود.


مجوز جدید حفاری صادر نخواهد شد

سیاوش محمودی در حالی که بعد از اجرای پروژه های عمرانی آبفا قول بازدید از مردم برای تعمیر و نوسازی آسفالت را می دهند، ناتمام بودن نوار حفاری و لکه گیری شهر مشکلات زیادی را در تردد شهروندان ایجاد می کند، وضعیت زیست محیطی گرد و غبار و نارضایتی را به مردم گفت. : در صورتی که آبفا و سایر دستگاه هایی که شروع به حفر جاده می کنند پس از اتمام کار، راه ها را به حالت اولیه برنگردانند. مجوز جدیدی برای حفاری دریافت نخواهند کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز با بیان اینکه شهروندان دیگر تحمل این وضعیت را ندارند، ادامه داد: برای صدور پروانه مشکلی نداریم و دستگاه ها هر چقدر که بخواهند مجوز حفاری جدید را به شرط تعمیرات حفاری های قبلی دریافت می کنند. “

محمودی تاکید کرد: آبفا باید با ترمیم و سنگفرش نوارهای حفاری، کارهای خیر خود را شیرین کند. وی گفت: نوارهای حفاری شده باید آسفالت شود تا سایر شهروندان با گرد و غبار و حفر چاله مواجه نشوند.


شهرداری متولی اصلی آسفالت است

در حالی که شهرداری متولی اصلی آسفالت است، شهرداری ها نیز همیشه توپ را به زمین شرکا می اندازند، نه فقط شعار و وعده.

البته پایین بودن کیفیت آسفالت در شهر اهواز استفاده از مصالح نامناسب در آسفالت توسط پیمانکاران شهرداری است. پیمانکارانی که کارشان زیاد کنترل نمی شود.

با این تفاسیر می توان گفت نگاهی به وضعیت خیابان های اهواز نشان می دهد که اگرچه مدیران شهری سال هاست با مشکل آسفالت خیابان های این شهر مواجه هستند، اما هیچ گاه اقدامات موثر و دائمی برای رفع آن انجام نداده اند. .

شبکه اطلاع رسانی رهیاب در راستای رسالت خود بارها مشکل آسفالت را به عنوان مطالبه جدی شهروندان پیگیری کرده است اما به نظر می رسد حل این مشکل عزم و اراده ای آهنین می خواهد.


جنگ ماشین سواران، چاله ها

چندی پیش شهردار اهواز در نشستی با شهرداران مناطق هشت گانه شهرداری اهواز دستور آسفالت معابر را در اولویت برنامه های شهرداران قرار داد اما شهردار جدید اهواز باید یادآوری کند که از سال 93 که سال نامگذاری شده است. تردد آسفالت، مردم منتظرند تا تغییری در رفع نابرابری ها در خیابان ها و کوچه های شهر ایجاد شود، اما این وعده تنها عملی شد تا مردم اهواز بتوانند همچنان با این وضعیت اسفناک در خیابان های آسفالته و موجود کنار بیایند. نابرابری ها

همچنین هرگونه موضوع مناقشه برانگیز در حوزه خدمات شهری اهواز با شناسایی و مشارکت سایر سازمان ها و نهادها مطرح می شود تا ضعف حکمرانی در مدیریت شهری اهواز آشکار شود. از ساماندهی تا پروژه های عمران شهری و ..

حال منتظریم ببینیم شهرداری اهواز بالاخره نظارت بر پیمانکاران و کیفیت آسفالت را تقویت خواهد کرد یا اینکه مردم و رانندگان این شهر همچنان باید در چاله های خیابان ها و معابر بجنگند؟!

با توجه به اینکه بسیاری از نقاط اهواز مشکل آسفالت دارند، نمایندگان مجلس می توانند پس از مشورت با وزارت راه و شهرسازی نسبت به اخذ سهمیه قیر و استفاده از ظرفیت شرکت نفت برای تردد آسفالت اقدام کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید