قرار دادن ورزش در سبد خانواده فرهنگ و سلیقه/استفاده از اماکن ورزشی متناسب با توسعه ورزش همگانی ضروری است.


ساعت: 16:53
تاریخ انتشار: 1301/09/30
کد خبر: 1919144

این کارشناس ورزشی با اشاره به اینکه ورزش باید مانند سوادآموزی در کشور گنجانده شود، بیان کرد: لزوم گنجاندن ورزش در کارنامه خانواده فرهنگ سازی و سلیقه شناسی است که نقش موثری در این مسیر رسانه ای دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ گفته شده توسط فردا پدرخوانده، به قلم محمدمهدی سلطانی در میزگرد اهمیت ورزش همگانی و لزوم توسعه آن در کشور، در دفتر فردا پدرخوانده وی بیان کرد: برای ورود ورزش به سبد خانواده باید فرهنگ سازی شود اما برای این فرهنگ کاری انجام نشده است. فعالیت های اطلاع رسانی و فرهنگی در مورد ورزش های همگانی بسیار اندک است.
و افزود: برای فرهنگ سازی ابتدا باید ذائقه مردم را بشناسیم و بعد ببینیم از کجا وارد می شویم تا به حرف و اهداف ما توجه کنند و به بسته ای که به عنوان ورزش برای جامعه داریم نزدیک شوند. اما متاسفانه هیچ فعالیتی در این زمینه صورت نگرفته و اقدام جدی صورت نگرفته است.
این استاد دانشگاه گفت: شاید در برنامه های راهبردی و یا در برنامه توسعه کشور که هر چند سال یک بار تدوین می شود و الان برنامه هفتم را تدوین می کنند، هر چه در پیشنهاد بود باقی مانده و هیچ کدام عملی نشده است و معمولاً پیشنهادها روی کاغذ می‌ماند زیرا هیچ‌کس آن را انجام نمی‌دهد و تأمین هزینه‌های مادی و معنوی در اولویت دولت نیست.

ورزش و همچنین آموزش سوادآموزی باید در کشور گنجانده شود
وی افزود: بهترین مثالی که می توان زد این است که در حال حاضر یک قانون و تکلیف است که مردم به سوادآموزی روی بیاورند و امروز افراد بی سواد در جامعه بسیار کم هستند زیرا دولت زمینه را فراهم کرده و فضاهای آموزشی وجود دارد. . در این زمینه نیز فعال هستند و توجه ویژه ای به این موضوع دارند و مردم می دانند که بدون سواد، زندگی در جامعه سخت و محدود می شود. در ورزش باید این اتفاق بیفتد، اما اینطور نیست.

امکانات ورزشی باید به صورت رایگان یا با هزینه کم در اختیار عموم قرار گیرد
سلطانی گفت: اماکن ورزشی که در اختیار دولت است چه در مراکز آموزشی و چه در مراکز آموزش عالی و یا سازمان های متولی ورزش مانند اداره کل ورزش و جوانان، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ها و غیره و ساخته شده است. با هزینه دولت باید پرسید این سالن ها چگونه مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرند؟
و افزود: این اماکن در قالب تربیت بدنی رایگان که طبق اصل سوم قانون اساسی است به مردم تحویل داده نشد، بلکه از طرفی این سالن ها را خارج کردند. هزینه شرکت در ورزش هایی که رایگان نیستند نیز افزایش یافته و درآمد حاصل از این اماکن صرف فرهنگ سازی و توسعه ورزش همگانی نمی شود، بلکه صرف هزینه های جاری و بعضاً برای مسابقات قهرمانی و ورزش حرفه ای می شود.

استفاده از پایگاه ورزشی متناسب با توسعه ورزش همگانی
این کارشناس برنامه های ورزشی خاطرنشان کرد: پس باید بگوییم فرهنگ سازی صورت نگرفته، زیرساخت ها و نرم افزارهای موجود برای توسعه ورزش همگانی استفاده نشده است. تا زمانی که این شرایط نباشد نمی توانیم برای توسعه ورزش همگانی قدم برداریم.
وی درباره رابطه ورزش همگانی با سلامت عمومی گفت: ورزش مانند کار یدی مردم است با این تفاوت که هدفمند است. در گذشته سبک زندگی افراد شامل فعالیت های بدنی زیادی می شد و همین امر باعث می شد عمر طولانی تری داشته باشند و نشاط و سلامت بیشتری در زندگی خود داشته باشند اما امروزه این سبک زندگی و مدرن بودن باعث کاهش فعالیت های بدنی شده است.

کاهش فعالیت بدنی باعث افزایش بیماری می شود
سلطانی افزود: با کاهش فعالیت بدنی از سلامت دور می شویم. از سوی دیگر علم پزشکی امروزی فعالیت بدنی را یکی از راه های درمان بیماران اعلام کرده است، از این رو در حوزه پزشکی بخشی از درمان برخی بیماران از طریق ورزش انجام می شود.
وی بیان کرد: امروزه ثابت شده است که ورزش در افزایش عزت نفس و کاهش مشکلات روانی و کمک به بیمار برای غلبه بر بیماری خود تأثیرات بسیاری دارد.
این مدرس دانشگاه درباره سبک غذا خوردن جامعه گفت: امروز سبک تغذیه درستی در کشور وجود ندارد و با این سبک تغذیه علمی همخوانی ندارد. همچنین معرفی غذاهایی با سبد غذایی خانواده ها که با غذاهای ارگانیک سازگاری ندارد. آنها برای بدن عوارض دارند زیرا فعالیت بدنی باعث می شود این سموم راحت تر از بدن خارج شوند.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی ورزش برای سلامت انسان ضروری است
وی در ادامه به مشکلات روحی و روانی اشاره کرد و گفت: همه افراد با پیشرفت تکنولوژی و تغییر سطح توقعات و تشریفاتی که در زندگی آنها وجود دارد با مشکلات روحی، روانی و اجتماعی و اقتصادی مواجه می شوند. یکی از راه هایی که می تواند به افراد کمک کند تا این مشکلات بر آنها غلبه نکند و آنها را ضعیف نکند، بازدید از اماکن ورزشی و انجام فعالیت های بدنی است. ورزش برای سلامتی انسان ضروری است، به ویژه با توسعه فناوری و نگرانی مردم.
سلطانی با اشاره به نقش رسانه در ورزش همگانی ادامه داد: رسانه هنری است که در همه شاخه ها وارد زندگی بشر شده و همراه آن است و می تواند آثار مثبت و منفی زیادی داشته باشد.

رسانه ها می توانند نقش موثری در توسعه ورزش همگانی داشته باشند
وی افزود: اگر رسانه ها مشارکت بیشتری داشته باشند و جنبه های فرهنگی گرایش به ورزش را منعکس کنند، نقش موثری خواهند داشت. البته در حال حاضر رسانه ها فعالیت های زیادی دارند اما این فعالیت ها بیشتر در راستای معرفی ورزش قهرمانی است که باید به عنوان ورزش همگانی نیز مطرح شود.
این کارشناس ورزشی ادامه داد: باید در برنامه ریزی سازمان هایی که متولی ورزش هستند و مانند رسانه ها این موضوع را منتقل کنند، نگاه تغییر کند. زمانی که ورزش های همگانی را توسعه دهیم و تعداد ورزشکاران زیادی داشته باشیم، استعدادیابی و ظهور ستاره های ورزشی در ورزش همگانی اتفاق می افتد.

حسین حیدری
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید