قطعنامه شورای حکام علیه ایران احیای برجام را مبهم‌تر می‌کند


ساعت: 19:04
تاریخ انتشار: 1401 1401
کد خبر: 1843669

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین، پایتخت اتریش، هشدار داد که قطعنامه احتمالی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران در روز دوشنبه، دورنمای نتیجه گیری موفقیت آمیز مذاکرات در وین برای احیای برجام را مخفی می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین اتریش در پیامی توئیتری نسبت به قطعنامه انتقادی علیه ایران در نشست شورای حکام آژانس هشدار داد.

وی در ادامه نوشت: اگر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته آینده (دوشنبه این هفته) قطعنامه غرب درباره ایران را تصویب کند، چشم‌انداز موفقیت آمیز به نتیجه‌گیری مذاکرات در وین برای احیای برجام مبهم خواهد شد. پیام توییتری .

اولیانوف گفت: «اگر اتحادیه اروپا می‌خواهد به توافق برسد، باید تلاش‌های دیپلماتیک بیشتری (به‌جای قطعنامه) انجام شود.

نشست هیئت مدیره آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است دوشنبه 7 ژوئن این هفته برگزار شود. رویترز روز چهارشنبه (۱۱ ژوئن) گزارش داد که ایالات متحده و سه کشور اروپایی عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی (آلمان، فرانسه و بریتانیا) قصد دارند قطعنامه ای صادر کنند که در آن از ایران به دلیل آنچه «عدم همکاری با آژانس» یاد می کند، انتقاد کنند.

مذاکرات برای لغو تحریم ها در وین چند ماه است که متوقف شده است. دولت آمریکا از آغاز مذاکرات بارها به جای ارائه ابتکار عملی برای پیشبرد مذاکرات، تلاش کرده است تا کشورهای مختلف را به تاخیر و مانع تراشی در مذاکرات متهم کند.

یکی از دلایل شکست طرف های آمریکایی در انجام اقدامات لازم در مذاکرات وین، مخالفت اعضای کنگره با سیاست دولت بایدن در قبال برجام بود. یکی از انتقاداتی که به این گروه از قانونگذاران آمریکایی وارد است این است که برجام به همه حوزه های مناقشه آمریکا با ایران از جمله فعالیت های منطقه ای و برنامه موشکی ایران نمی پردازد.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا از زمان توقف مذاکرات وین به عملیات های رسانه ای و روانی خود ادامه داده و به بهانه های مختلف به جای اجرای تعهدات خود در احیای برجام، ایران را مقصر می دانند.

آنها با ربط دادن این مذاکرات به جنگ اوکراین، ابتدا مدعی شدند که روسیه مانع از مذاکرات شده است. پس از آنکه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به صراحت اعلام کرد که موضوع درخواست مسکو برای همکاری با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه مذاکرات نیست، کشورهای غربی یک ایرانی موضوعی مطرح شده است که درخواست تهران برای حذف سپاه از فهرست سازمان های موسوم به تروریستی، مذاکرات را متوقف کرده است.

ضرورت ارائه گزارش به رژیم صهیونیستی از دیگر عواملی است که مذاکرات را به تاخیر انداخته است. دولت بایدن بارها اعلام کرده است که در مذاکرات وین دیدگاه های رژیم را در نظر خواهد گرفت. رژیم صهیونیستی بارها مخالفت خود با احیای برجام را اعلام کرده است، هرچند برخی از مقامات اطلاعاتی این رژیم اکنون گفته اند بازگشت به برجام را به نفع خود می بینند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید