پیش نویس قطعنامه دیگری علیه ایران روی میز شورای حکام قرار دارد

پیش نویس قطعنامه دیگری علیه ایران روی میز شورای حکام قرار دارد

روز جدید ایالات متحده و سه کشور اروپایی از شورای حکام خواسته اند تا از ایران توضیح بیشتری در مورد ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام نشده بخواهد و این همکاری “اجباری و فوری” است. به گزارش خبرگزاری رویترز، پیش نویس این قطعنامه روز جمعه برای 35 کشور عضو شورای حاکم آژانس بین المللی ارسال شد.

تهدید قطعنامه علیه ایران رویه‌ای است که سه کشور اروپایی به همراه آمریکا در ماه‌های اخیر و قبل از شروع هر نشست فصلی در پیش گرفته‌اند تا ایران را به همکاری بیشتر در ابعاد مختلف سوق دهند. آخرین باری که این کشورها موفق به تصویب قطعنامه ای در شورای حکام علیه ایران شدند در خرداد 1401 بود که البته با واکنش جدی ایران مواجه شد.

ایالات متحده و سه کشور اروپایی از شورای حکام خواسته اند تا از ایران توضیح بیشتری در مورد ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام نشده بخواهد و این همکاری “اجباری و فوری” است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پیش نویس این قطعنامه روز جمعه برای 35 کشور عضو شورای حاکم آژانس بین المللی ارسال شد.

در متن این درخواست آمده است: ایران برای انجام تعهدات قانونی خود اقدام و بدون تاخیر اقدام کند.

ارائه توضیح معتبر در مورد ذرات اورانیوم، ارائه اطلاعات، اسناد و پاسخ های درخواستی آژانس انرژی اتمی، اجازه دسترسی به سایت ها و مواد مورد نیاز آژانس و اجازه نمونه برداری به آژانس از جمله اقداماتی است که ایران باید بر اساس آن انجام دهد. با این متن

در متن این پیش نویس که باید به تصویب اکثریت اعضای شورای حکام برسد، آمده است که شورای حکام «نگرانی جدی در رابطه با مسائل امنیتی مربوط به سه سایت اعلام نشده دارد که به دلیل همکاری‌های اساسی ناکافی ایران حل‌نشده باقی مانده‌اند. “

سه سایت مورد نظر آژانس عبارتند از سایت یا محل در ورامین، تورقوزآباد در حومه تهران و مریوان در استان کردستان. سوال دیگری که آژانس در مورد عملیات آزمایشگاه جباربان داشت این بود که بعد از بررسی های اولیه در اوایل سال 1401 آژانس از محل و سوالات راضی بود، اما در حالی که تصور می شد این موضوع حل شود، مدیرکل آژانس مجددا در یکی از سوالات خود را مطرح کرد. از سخنان او.پیشنهاد در این مورد. بنابراین موضوع چهارم هنوز مشخص نیست!

ایران و آژانس در بیانیه ای مشترک در اسفند 1400 (مارس 2022) توافق کردند که تیم های فنی و متخصص از هر دو طرف میزان و جزئیات سؤالات آژانس در مورد این سه سایت را بررسی کنند. از آن زمان و در حالی که این مذاکرات به موازات مذاکرات برای ازسرگیری برجام انجام شده و ایران بارها در جلسات فنی و کارشناسی با آژانس مبادله کرده است، آژانس همچنان از پاسخ های ایران راضی نیست.

ایران مطابق با همکاری خود با آژانس، مجوز بازدید از دو سایت از این سه سایت را در این مدت صادر کرد و انتظار دارد که آژانس با رویکردی مستقل، بی‌طرفانه و حرفه‌ای، اقدامات سازنده و واقع‌بینانه‌ای را برای عادی‌سازی مشکلات امنیتی انجام دهد. اعتراف خود او مبنی بر اینکه آژانس هیچ نگرانی در مورد عدم اشاعه نداشته است، اما متأسفانه این اتفاق در میانه مذاکرات بین ایران و آژانس و بر خلاف بیانیه مشترک ایران و آژانس برای پایان دادن به موارد ادعایی رخ نداد. علیرغم دسترسی ایران به دو سایت و ارائه اطلاعات تکمیلی با چراغ سبز آمریکا و اسرائیل، سه کشور اروپایی در خردادماه سال جاری راه تشدید فضا و تصویب قطعنامه علیه ایران را در پیش گرفتند.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپایی علیه ایران با وجود مخالفت شدید چین و روسیه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به تصویب رسید. نویسندگان در این قطعنامه نسبت به ادعاهای نادرست درباره کشف مواد هسته ای در سه سایت اعلام نشده در ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار همکاری کامل ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی شدند.

به دنبال این اقدام آمریکا و سه کشور اروپایی، ایران همکاری هایی را با این آژانس آغاز کرد که فراتر از پادمان ها بود و تنها بر اساس حسن نیت و در چارچوب برجام انجام شد، از جمله فعالیت دوربین های ایمنی اضافی، اندازه گیری سطح. دستگاه غنا OLEM و فلومتر.قطع نمایندگی. علاوه بر این، سازمان انرژی اتمی سانتریفیوژهای پیشرفته نصب کرد.

در این مدت مقامات ایرانی تاکید کردند که هیچ مشکلی در زمینه پادمان‌ها در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای کنونی ایران وجود ندارد که همواره در گزارش‌های مختلف تایید شده است و ادعاهای مطرح شده در مورد سال 2003 نمی‌تواند مبنایی برای فشار جدید بر ایران باشد.

طی هشت ماه گذشته، جلسات فنی و کارشناسی بین ایران و آژانس همواره بدون پوشش رسانه ای در مورد حل و فصل مسائل پادمانی ادامه داشته است. با این حال، تحت تاثیر تعلیق مذاکرات سیاسی بین ایران و 1+4 برای احیای برجام در دو ماه گذشته، مذاکرات فنی ایران و آژانس در خلاء باقی مانده است. اما به نظر می رسد در هفته های اخیر به ویژه در روزهای منتهی به انتخابات پارلمانی آمریکا و اسرائیل و در آستانه برگزاری نشست سه ماهه شورای حکومتی، بار دیگر اراده برای حل و فصل مسائل باقی مانده جانی دوباره گرفته است.

محمد اسلامی و رافائل گروسی در ماه اکتبر در وین دیدار کردند و پس از آن دو طرف توافق کردند که مذاکرات برای حل و فصل مسائل باقیمانده مبادله هیئت‌های بین تهران و وین را ادامه دهند و مذاکرات از همین وین تاکنون جدی و با جدیت بوده است. تبادل هیئت ها تیم های فنی ادامه یافت.

پس از توافقات صورت گرفته در وین بین اسلامی و گروسی، حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک اعلام کرد: فکر می کنم با آژانس به تفاهم مشترک رسیده ایم. در زمینه همکاری ایران با آژانس و پاسخ به برخی ادعاهای بی اساس آژانس و همچنین دستیابی به توافق، نقشه راه پیش روی ما قرار دارد.

وزیر امور خارجه این کشور در گفتگو با المانیتور به ما گفت: این آژانس در مورد سه محل کیفرخواست علیه ایران سوال دارد. ما آماده پاسخگویی به سوالات آژانس هستیم. اما ما قویاً معتقدیم که آژانس باید از نظر فنی عمل کند. مشکل ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی این است که سیاسی عمل می کند. اگر آژانس روی مسئولیت و وظیفه فنی خود تمرکز کند، همکاری خود را با آژانس در این راستا تقویت خواهیم کرد.

در 11 نوامبر، حسین امیرعبداللهیان در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه اعلام کرد که در روزهای آینده هیئتی از ایران برای تقویت همکاری با آژانس به وین سفر خواهد کرد.

همچنین مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پنجشنبه گذشته در گفت و گوی کوتاهی با رویترز در حاشیه کنفرانس آب و هوا در مصر، با اشاره به دیدار هفته گذشته خود با هیات فنی و کارشناسی ایران در وین، گفت: ایرانی ها چیزی ندارند. جدید برای عرضه

اظهارات گروسی در حالی بیان می شود که رویترز پنجشنبه گذشته بر اساس دو گزارش محرمانه آژانس درباره ایران گزارش داد: ایران با بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی موافقت کرده است.

این خبرگزاری گزارش داد که به یکی از گزارش های این آژانس دست یافته است که در آن آمده است که مقامات ارشد آژانس در ماه جاری (20 روز آینده) به ایران سفر خواهند کرد.

این خبرگزاری با استناد به یکی از دو گزارش محرمانه خبرگزاری که پیش از نشست آتی شورای حکام تهیه شده است، نوشت: این خبرگزاری به ایران تاکید کرد که انتظار دارد در این سفر توضیحات فنی معتبری در این خصوص از جمله . دسترسی به مکان ها و مواد مورد نظر و نمونه برداری در صورت نیاز.

در آن گزارش، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس، ابراز نگرانی کرد که هیچ پیشرفتی در شفاف سازی و حل و فصل مسائل امنیتی باقی مانده حاصل نشده است.

گروسی پیشنهاد ایران برای برگزاری نشست فنی در تهران تا قبل از پایان ماه جاری را مورد تاکید قرار داد و ابراز امیدواری کرد که این نشست برای شفاف سازی و حل و فصل موثر مسائل برگزار شود.

در دومین گزارش طبقه بندی شده آژانس که به دست رویترز رسیده است، ذخایر اورانیوم غنی شده ایران با ۲۶۷ کیلوگرم کاهش به ۳۶۷۳.۷ کیلوگرم رسیده است. بر اساس این گزارش، ذخایر اورانیوم 60 درصدی ایران با 6.7 کیلوگرم افزایش به 62.3 کیلوگرم رسید.

این دومین بار است که کشورهای اروپایی و آمریکایی ایران را به صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس تهدید می کنند.

برخی کارشناسان مهمترین دلیل این اقدام را تلاش برای تهدید ایران به همکاری بیشتر و حفاظت بیشتر از ایران با آژانس امنیتی می دانند. این کارشناسان می گویند در هر دو مورد، چه ایران همکاری کند و چه نباشد، به نفع آن کشورهاست. اما آنچه قابل پیش بینی نیست، واکنش ایران به چنین اقداماتی است.

آخرین بار سه کشور اروپایی خودسرانه و البته با چراغ سبز آمریکا در خردادماه امسال قطعنامه ای علیه ایران در شورای حکام تصویب کردند با این مضمون که ایران باید در پاسخ به سوالات آژانس همکاری بیشتری داشته باشد، ایران واکنش و پاسخ فراتر از حد انتظار بود. کشورهایی بودند تا جایی که آمریکایی ها به ایران پیام دادند که این اقدام را جدی نگیرد!

بنابراین شاید تدوین قطعنامه و صدور قطعنامه با توجه به نفوذی که در شورای حکام دارند برای این کشورها کار ساده ای باشد اما مسلما در توان آنها برای پاسخگویی نیست. کشورهای اروپایی باید بدانند که تشدید فضای فنی و سیاسی در آژانس، در حالی که آمریکا عملاً مذاکرات را مسکوت گذاشته و روند کار را کند کرده است، به نفع مذاکرات برای احیای برجام و فضای سیاسی برای امنیت منطقه ای و بین المللی نخواهد بود. .

دیدگاهتان را بنویسید