قطعی 165 مشترک خانگی بدسرپرست/ عملیات رفع تنش آبی در روستاها آغاز شد


ساعت: 13:57
تاریخ انتشار: 1401/04/05
کد خبر: 1878686

معاون بهره برداری ویک سورنا خراسان اعلام کرد؛

عباسعلی گریوانی گفت: در خراسان شمالی هم اکنون 40 درصد مشترکان آب خانگی در مناطق شهری و 90 درصد مشترکان آب خانگی در روستاها بیش از مدل مصوب آب مصرف می کنند. ضمیمه خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عباسعلی گریوانی معاون بهره برداری و توسعه آبفای خراسان شمالی در گفت و گو با عصرترک گفت: تداوم بارندگی کم، خشکسالی ها و همچنین عدم رعایت الگوی مصرف و عدم مدیریت بهینه مصرف آب توسط مشترکین، تهدیدها و قطعی ها آب در ساعات اوج مصرف مصرف می شود.

گریوانی در ادامه گفت: در خراسان شمالی 93 درصد از مشترکان شرکت آب و فاضلاب استان را مشترکان داخلی تشکیل می دهند. از 250 تا 285 لیتر در روز و در برخی دیگر از مناطق شهری استان سرانه مصرف آب شرب 350 تا 400 لیتر برای هر نفر در روز است.

وی افزود: این در حالی است که مدل استاندارد مصرف سرانه برای هر نفر باید 160 تا 185 لیتر در روز باشد، البته در کشورهای پیشرفته این سرانه مصرف 140 لیتر برای هر نفر در روز است.

معاون بهره برداری و توسعه آبفای خراسان شمالی گفت: به طور کلی در حال حاضر 60 درصد از مشترکان آبفای شهری استان دارای مدل استاندارد (کمتر از 160 لیتر برای هر نفر در روز) هستند. شبکه آبرسانی ، آب شرب مصرف می کنند و 40 درصد دیگر از مشترکان مناطق شهری این شرکت نیز بیش از متوسط ​​مصرف سرانه کشور از آب شرب استفاده می کنند.

وی گفت: برآورد می شود این مشترکان پرمصرف شهری علاوه بر مصرف معمول آب شرب، از آب شرب شهری برای آبیاری باغ، شستشوی حیاط و راهروها و پرکردن استخر نیز استفاده کنند.

جبران نیاز آبی مشترکان پرمصرف با مازاد مشترک با مصرف بهینه

گریوانی گفت: در حال حاضر مصرف بی رویه آب 40 درصدی مشترکان پرمصرف در مناطق شهری با مصرف بهینه 60 درصد دیگر از مشترکان شهری استان جبران می شود.

وی همچنین با اشاره به مصرف سرانه مشترکان روستایی ویک سورنای خراسان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سرانه مصرف آب مصوب کشور برای هر نفر ساکن در روستاها 114 تا 115 لیتر در روز است اما در خراسان شمالی 90 درصد مشترکان. در مناطق روستایی بیش از این مدل مصوب آب مصرف می شود.

معاون بهره برداری و توسعه آبفای خراسان شمالی افزود: میزان مصرف آب در روستاها در ماه های گرم سال حتی به حدود 400 لیتر آب برای هر نفر در روز می رسد.

وی افزود: مشترکان در روستاها علاوه بر آب شرب، از آب موجود برای آبیاری باغات و دام های خود استفاده می کنند.

گریوانی با بیان اینکه همزمان اقدامات فرهنگی برای اطلاع رسانی به مشترکان از الگوی مصرف آب و استفاده بهینه از آب شرب موجود در حال انجام است، بیان کرد: با وجود اینکه قیمت آب واقعی نیست، اما فرهنگ سازی نخواهد شد. یک عامل بازدارنده

وی در پاسخ به این سوال که مشترکان چقدر مصرف آب مشمول اخطار یا قطعی آب هستند؟ اعلام کرد: الگوی وزارت نیرو برای هشدار یا صدور قطعی آب، حجم مصرف هر مشترک را افزایش می دهد.

معاون بهره برداری و توسعه آبفای خراسان شمالی گفت: در صورتی که حجم مصرف هر مشترک آب در بازه زمانی 40 تا 45 روزه بیش از 15 متر مکعب باشد و این میزان مصرف ادامه داشته باشد، مشترک یک مبلغ دریافت می کند. هشدار در صورت عدم رعایت مشروط به قطع آب.

وی خاطرنشان کرد: حجم بهینه مصرف آب برای هر مشترک برای یک دوره 40 روزه هفت متر مکعب و حجم مصرف قابل قبول برای هر مشترک برای دوره 40 روزه تا 15 مترمکعب است.




قطع 165 مشترک سوء استفاده در استان

گریوانی اعلام کرد: این شرکت از بهمن ماه 1400 تا اردیبهشت 1401، 3 هزار و 756 اخطار کتبی به مشترکان رده بالا در مناطق شهری استان ارسال کرده که از این تعداد 165 مشترک سوء استفاده شده که الگوی مصرف را رعایت نکرده اند، قطع و جمع آوری شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برای مشترکان مناطق روستایی استان در صورت عدم رعایت مدل سرانه مصرف آب اخطار و انشعاب معین آب برای آنها ارسال می کنیم.

معاون آبفای و توسعه آبفای خراسان شمالی نیز در بخشی دیگر از سخنان خود به روستاهای دارای تنش آبی در استان اشاره کرد و اظهار داشت: 312 روستا در استان به دلیل بارندگی کم، فرسودگی شبکه آبرسانی، ظرفیت کم. مخزن آبرسانی و نبود امکانات اتصال و شبکه آبرسانی تحت تاثیر تنش آبی قرار گرفت که در سالهای اخیر با اقدامات احداث و حفر چاه آب، تنش آبی در این مناطق به 238 روستا کاهش یافته است.

وی گفت: هم اکنون آب 13 هزار و 500 روستای خراسان شمالی از طریق مخزن تامین می شود.

گریوانی در عین حال اعلام کرد: به طور کلی هم اکنون طرحی برای توسعه آبرسانی در روستاها برای رفع تنش آبی در روستاهای استان در حال اجراست.

وی گفت: در این راستا سال گذشته قراردادی بین شرکت آب استان و محل احداث امام حسن مجتبی(ع) برای کاهش تنش آبی در مناطق روستایی استان منعقد شد.

معاون بهره برداری و توسعه آبفای خراسان شمالی با بیان اینکه مدت اجرای این طرح 30 ماه است، افزود: چهار ماه از آغاز اجرای آن می گذرد.

گریوانی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای این طرح در 107 روستا عملیات عمرانی برای تامین آب پایدار مناطق روستایی استان انجام می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید