قلعه جدید در سال 1401; هنوزم میخوای بجنگی؟

راوی این جمله: «اگر استقلالی که سیزدهم است و بی پول است، قهرمان است، این هنر است» همان قبل و بعد از باخت تیمش از استقلال در ورزشگاه آزادی با یک پنالتی جنجالی است. ، از ایستادن و خالی نکردن زمین. گفت. این خصلتی است که در فوتبال ایران کم پیدا می شود و امیر گله نویی سردمدار آن است. فردی که با عصبانیت، تناسب اندام و خستگی راه میانه ای ندارد. این در شرایطی است که هواداران تیم های رقیب فوتبال ایران طی یکی دو سال اخیر به وضوح شاهد خشونت، استعفا و مرخصی مربیان خود بوده اند.

بین ذکر قلعه نویی برای پیروزی تیم سیزدهم و اظهارات او مبنی بر ترک زمین بعد از بازی با استقلال ارتباط مستقیمی وجود دارد. مردی که می خواهد در هر شرایطی زندگی، استعداد و توانایی خود را برای تمرین به جامعه هواداران فوتبال ایران یادآوری کند. اینکه او فقط مرد روزهای بی نقص نیست و هنر خود را نشان داده تا تیم سیزدهم را احیا کند و آن را قهرمان کند. به عبارت دیگر، اگرچه میانگین امتیاز کالا نویی در لیگ کمتر از برخی از رقبای جوان‌ترش است، اما این واقعیت نیست که او در این فوتبال بیشترین تمرین را داشته و در دوره قهرمانی خود با چندین تیم مختلف مبارزه کرده است. امتیاز ویژه برای او؟ امتیازی که باعث می شود بیش از هر مربی لیگ برتری برای استقلال، سپاهان و تراکتورسازی امتیاز بگیرد؟ آیا رقبای دیگر هم حوصله، جسارت، استقامت و مقاومت کالانوی را دارند که مثل او در فوتبال ایران تمرین کنند؟ بنابراین وقتی همه منتظر استعفای او بودند، خسته از اتفاقاتی که برای گلگوتا در داخل و خارج از زمین افتاد، او متوقف شد. مردی که طرفدار استعفاهای نمایشی و لاغری های معمول پشت چشم نیست و گویا این موضوع به نفع او نیست.

قلعه جدید در سال 1401;  هنوزم میخوای بجنگی؟

شاید ژنرال آبی ها با یادآوری شرایط استقلال در لیگ هفتم و سپس قهرمانی این تیم در لیگ هشتم در رقابت با ستاره پرسپولیس، از جامعه استقلال طلب کرد که در سال های اخیر بسیار با او به عنوان مردی که سه بارها قهرمانان لیگ رفتار نکردند و شکایت داشتند که در آن زمان مناسب نبودند و برخلاف تصویر غالبی که برای او ارائه می شد از مبارزه در شرایط سخت تردید نکردند. مردی که با استعفاهای نمایشی و در بحبوحه اختلاف با مدیرعامل استقلال این تیم را قهرمان لیگ کرد، شاید این روزها بخواهد لجبازی و نازک نارنجی خود را به فوتبال ایران یادآوری کند. مردی که با دور ماندن از تیم ملی با مس کرمان به مربیگری بازگشت و مانند بسیاری از مدعیان منتظر پیشنهاد تیم های بزرگ نبود و حالا همین رویه را در نگاه حرفه ای خود حفظ کرد. از این رو امیر گله نویی تحت هر شرایطی، هر رهبری، هر فدراسیون و هر وزارت ورزش، در این فوتبال تمرین کرده و برخلاف اکثر چهره های سرشناس مربیگری ایران، انتظار شرایط رویایی و ایده آلی را نداشته است. هرچند او طبق عادت و توقع همیشگی تیم هایش را برای قهرمانی در لیگ می بندد اما همین نام و آوازه اوست که تیم هایی مثل ذوب آهن و گل گهر را مدعی جلوه می دهد وگرنه بدون این سهمیه ها موفق خواهند بود. عالی در نظر گرفته شد.

امیر گله نویی اگرچه ده سال است قهرمان لیگ برتر نشده است، اما همچنان جذابیت و اعتبار خود را در رقابت با مربیان جوانتر حفظ کرده است. او به ندرت اشتباهات خود را می پذیرد، اما نشان داده است که مایل است از اشتباهات خود درس بگیرد. او می توانست مانند برخی از چهره های مطرح فوتبال ایران به یک مربی سنتی تبدیل شود اما با وجود پشتکار و پشتکارش نتوانست در برابر موضوعی بودن مقاومت کند و این ویژگی را در انتخاب دستیاران خود در سال های اخیر نشان داد.

قلعه نویی پس از ناکامی در دو سال اخیر با استقلال، رویکرد خود را هم در انتخاب دستیار و هم در مدیریت رختکن تغییر داد اما از آن به بعد کوهی از بدشانسی را با خود به همراه آورد. از ماجرای محرومیت بازیکنان تراکتورسازی درست در بطن کوروش، رقابت با پرسپولیس و ماجراهای سپاهان که هفت امتیاز از گلگوتا گرفت. با این حال او همچنان نظم و مهارت مربیگری خود را در رقابت با جوان ترها نشان می دهد و بیش از همه پشتکار، سرسختی و پشتکار خود را نشان می دهد. اینکه این دومی کار هرکسی نیست و آدم می خواهد فراز و نشیب های فوتبال ایران را خوب ببیند. یکی مثل امیر گله نویی که هنوز مثل روزهای اول سرمربیگری استقلال انگیزه جنگیدن دارد.

دیدگاهتان را بنویسید