قوی ترین پاسپورت های جهان در سال 2023 / جایگاه گذرنامه ایران در جهان؟

ساعت: 11:02
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۲۳
کد خبر: 1922488

بر اساس آخرین داده های استخباراتی، بهترین پاسپورت جهان در سال ۲۰۲۳ متعلق به ژاپن و ضعیف ترین پاسپورت افغانستان است. این در حالی است که ایران در این فهرست در رتبه 99 قرار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس آخرین داده های مشاور شهروندی و اقامت جهانی (Henley & Partners) مستقر در لندن، گزارشی را منتشر کرد که بهترین پاسپورت های جهان در سال 2023 را اعلام کرد که بر اساس آن 3 پاسپورت برتر متعلق به کشورهای آسیایی است.

بر اساس این گزارش، ژاپن با دریافت بهترین ویزا در سال 2023 به شهروندان خود اجازه می دهد تا بدون دریافت ویزا به 193 کشور جهان سفر کنند. علاوه بر این، سنگاپور و کره جنوبی با کسب رتبه دوم در کنار هم، این فرصت را برای 192 کشور برای شهروندان خود فراهم کرده اند.

با توجه به کاهش محدودیت‌های کرونا و بازگشایی مرزها برای گردشگران بین‌المللی در آسیا و اقیانوسیه، شهروندان این مناطق بار دیگر از آزادی سفر به نقاط مختلف جهان برخوردار خواهند شد.

بر اساس گزارش اخیر منتشر شده با استفاده از داده های انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA)، آمار سفرهای جهانی در حال حاضر به 75 درصد از سطوح قبل از کرونا رسیده است.

پس از 3 کشور اول آسیایی، جایگاه های بعدی به تعداد زیادی از کشورهای اروپایی تعلق دارد. آلمان و اسپانیا با امکان سفر بدون ویزا به 190 مقصد در رتبه سوم و فنلاند، ایتالیا و لوکزامبورگ با دسترسی به 189 مقصد در رتبه چهارم قدرتمندترین پاسپورت های جهان قرار دارند.

اتریش، دانمارک، هلند و سوئد در رده پنجم و فرانسه، ایرلند، پرتغال و بریتانیا در رده ششم قرار دارند. همچنین نیوزلند و آمریکا به همراه بلژیک، نروژ، سوئیس و جمهوری چک در جایگاه هفتم قرار دارند.

افغانستان دوباره در انتهای این فهرست قرار دارد و شهروندان آن ضعیف ترین پاسپورت جهان را دارند و تنها به 27 کشور بدون ویزا دسترسی دارند.

این در حالی است که جایگاه ایران در فهرست بهترین گذرنامه های جهان با دسترسی بدون روادید به 43 مقصد در رتبه 99 قرار گرفته است. این در حالی است که سال گذشته پاسپورت ایران در رتبه 102 این فهرست قرار داشت.

فهرست Henley & Partner یکی از چندین گزارش منتشر شده توسط شرکت های مالی برای رتبه بندی پاسپورت های جهانی بر اساس میزان دسترسی شهروندان به مقاصد مختلف است.

گزارش امسال Henley & Partner 199 پاسپورت را بر اساس تعداد مقاصدی که شهروندان هر کشور می توانند بدون ویزا به آن سفر کنند، رتبه بندی می کند. این لیست در طول سال با تغییراتی در مقررات ویزا به روز می شود.

بهترین پاسپورت های سال 2023 بر اساس شاخص پاسپورت هنلی شامل کشورهایی مانند ژاپن با 193 مقصد، سنگاپور، کره جنوبی (192 مقصد)، آلمان، اسپانیا (190 مقصد)، فنلاند، ایتالیا، لوکزامبورگ (189 مقصد)، اتریش، دانمارک است. ، هلند. ، سوئد (188 مقصد) فرانسه، ایرلند، پرتغال، بریتانیا (187 مقصد) بلژیک، نیوزیلند، نروژ، سوئیس، ایالات متحده، جمهوری چک (186 مقصد) استرالیا، کانادا، یونان، مالت (185 مقصد) مجارستان، لهستان (184) مقصد) و لیتوانی، اسلواکی با 183 مقصد.

بر اساس شاخص پاسپورت هنلی، بدترین پاسپورت ها برای سال 2023 متعلق به چندین کشور در سراسر جهان است که شهروندان آنها بدون نیاز به ویزا در بدو ورود به 40 کشور یا کمتر دسترسی دارند.

این کشورها شامل کره شمالی با 40 مقصد، نپال و سرزمین فلسطین (38 مقصد)، سومالی (35 مقصد)، یمن (34 مقصد)، پاکستان (32 مقصد)، سوریه (30 مقصد)، عراق (29 مقصد) و افغانستان هستند. به ترتیب 27 مقصد بدترین پاسپورت ها را برای سال 2023 دارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید