قوی ترین پاسپورت جهان و رتبه ایران در سال 2023

قوی ترین پاسپورت جهان و رتبه ایران در سال 2023

فهرست قدرتمندترین پاسپورت های جهان در سال 2023 در حالی اعلام شد که سه کشور آسیایی همچنان در صدر فهرست قرار دارند.

Henley & Partners، یک شرکت مشاوره جهانی شهروندی و اقامت، گزارشی از بهترین پاسپورت های جهان در سال 2023 منتشر کرده است.

شهروندان ژاپنی با دسترسی بدون روادید به 193 مقصد در سراسر جهان و پیشی گرفتن از سنگاپور و کره جنوبی، قوی ترین پاسپورت جهان را در سال 2023 مانند سال های اخیر دارند.

در فهرست امسال، پاسپورت کره جنوبی و سنگاپور با دسترسی بدون ویزا به 192 مقصد برای مشترکین در رتبه دوم قرار دارند.

اکنون که آسیا و اقیانوسیه محدودیت های سفر را از دوران کرونا لغو کرده اند، به نظر می رسد شهروندان این مناطق بار دیگر از آزادی سفر به نقاط مختلف استفاده کنند.

بر اساس گزارش اخیر منتشر شده با کمک اطلاعات انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی، آمار سفرهای جهانی در حال حاضر به 75 درصد از سطح قبل از همه گیری کرونا رسیده است.

در رده‌های پایین‌تر از سه کشور آسیایی، گروهی از کشورهای اروپایی رتبه‌های برتر دیگر فهرست قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان را به خود اختصاص داده‌اند. آلمان و اسپانیا با سفر بدون روادید به 190 مقصد در رتبه سوم و فنلاند، ایتالیا و لوکزامبورگ با دسترسی به 189 مقصد در رتبه چهارم قرار دارند.

اتریش، دانمارک، هلند و سوئد در رده پنجم قرار دارند و کشورهای فرانسه، ایرلند، پرتغال و بریتانیا در رده ششم این فهرست قرار دارند.

نیوزلند و ایالات متحده آمریکا به همراه بلژیک، نروژ، سوئیس و جمهوری چک در رتبه هفتم لیست قوی ترین پاسپورت های جهان قرار دارند.

پاسپورت ایران نیز در این رتبه بندی رتبه 99 را به خود اختصاص داده است. شهروندان ایرانی در حال حاضر به ۴۳ مقصد بدون ویزا دسترسی دارند. پاسپورت ایران سال گذشته در رتبه 102 این فهرست قرار داشت.

اتباع افغانستان با دسترسی بدون ویزا به 27 کشور بار دیگر در انتهای این فهرست قرار دارند.

فهرست Henley & Partner یکی از چندین گزارش منتشر شده توسط شرکت های مالی برای رتبه بندی پاسپورت های جهانی بر اساس میزان دسترسی شهروندان به مقاصد مختلف است.

گزارش Henley & Partner در سال جاری 199 پاسپورت را بر اساس تعداد مقاصدی که شهروندان هر کشور می توانند بدون ویزا به آن سفر کنند، رتبه بندی می کند. این لیست در طول سال با تغییراتی در مقررات ویزا به روز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید