چین دیگر پرجمعیت ترین کشور جهان نیست / سازمان ملل: از 14 آوریل 2023، هند جایگزین آن شد.

چین دیگر پرجمعیت ترین کشور جهان نیست / سازمان ملل: از 14 آوریل 2023، هند جایگزین آن شد.

سازمان ملل می گوید از 14 آوریل 2023 (آخرین روز) هند را باید پرجمعیت ترین کشور جهان دانست. سازمان ملل می‌گوید هند در رتبه‌بندی جمعیت جهان در صدر خواهد بود، اگرچه پاتریک گارلند، رئیس پیش‌بینی جمعیت این سازمان، به خبرگزاری‌ها گفت که بر اساس بهترین برآوردها بود.

چین برای مدت طولانی در صدر رده بندی جمعیت جهان قرار داشت، اما اکنون این جایگاه را به هند از دست داده است.

به گزارش دویچه وله، جمعیت چین در حال کاهش و پیری است، در حالی که رشد جمعیت رقیب هند به دلیل سن کمتر و نرخ زاد و ولد بیشتر در حال افزایش است.

سازمان ملل می گوید از 14 آوریل 2023 (آخرین روز) هند را باید پرجمعیت ترین کشور جهان دانست.

چین از دیرباز یکی از پرجمعیت ترین مناطق جهان بوده است و برخی از دلایل آن به دلیل وسعت زمین، خاک حاصلخیز و آب و هوای مناسب برای کشت است. در همان زمان، در قرن های گذشته چین دوره های طولانی ثبات سیاسی داشت و مردم از جنگ های خونین در امان بودند. این عوامل در مورد هند نیز صدق می کند.

هر دو کشور از دهه 1950 با پیشرفت در پزشکی و کشاورزی پیشرفت کرده اند. جمعیت چین در دهه 1980 از یک میلیارد گذشت و هند در اواخر دهه 1990 به این رقم رسید. هر دو کشور اکنون بیش از 1.4 میلیارد نفر جمعیت دارند. یعنی بیشتر از مجموع اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی.

سازمان ملل می‌گوید هند در رتبه‌بندی جمعیت جهان در صدر خواهد بود، اگرچه پاتریک گارلند، رئیس پیش‌بینی جمعیت این سازمان، به خبرگزاری‌ها گفت که بر اساس بهترین برآوردها بود.

این به دلیل جمعیت جوان هند در حال افزایش است

کارشناسان مدت ها انتظار داشتند که جمعیت هند تا اواخر دهه 2020 از چین پیشی نگیرد، اما کاهش مداوم نرخ زاد و ولد در چین این تخمین را هفت سال جلوتر برده است. میانگین تعداد فرزندان به ازای هر زن در جمهوری خلق چین به 1.2 رسیده است که یکی از پایین ترین سطوح است. در هند، اگرچه بهره وری در سال های اخیر کاهش یافته است، اما نرخ آن 2.1 است. در دهه 1950 این نسبت 6 و در دهه 1990 کمی بیش از 3 بود.

بر این اساس، دیگر نمی توان در مورد انفجار جمعیت در هند صحبت کرد، اما با سرعت فعلی، جمعیت هند به رشد خود ادامه خواهد داد و طبق برآورد سازمان ملل تا پایان از مرز یک میلیارد و 500 میلیون نفر عبور خواهد کرد. دهه 2020

اما چرا وقتی نرخ تولد زیر 1/2 است، هند همچنان رشد جمعیت خواهد داشت؟ پاسخ به این سوال در ساختار سنی خاص کشور نهفته است، زیرا بیش از 40 درصد جمعیت زیر 25 سال سن دارند. این بدان معنی است که بسیاری از زنان اکنون در سنین باروری هستند. یعنی اگر 300 میلیون نفر هر کدام به طور متوسط ​​دو فرزند داشته باشند، 600 میلیون فرزند متولد می شود. در عین حال، کمتر از 100 میلیون هندی بالای 65 سال سن دارند. این بدان معناست که نسبت افرادی که زندگی آنها رو به پایان است یک ششم تولدها خواهد بود.

با این حال، توسعه بیشتر در هند با بسیاری از چیزهای غیرقابل تصور همراه است. علاوه بر نرخ زاد و ولد، امید به زندگی نیز نقش دارد و هر دو عامل می توانند دستخوش تغییرات غیرقابل پیش بینی شوند. حداکثر برآورد سازمان ملل از جمعیت هند دو میلیارد نفر در سال 2100 و حداقل برآورد یک میلیارد نفر است.

میانسالی و کاهش جمعیت چین

برای چین، پیش بینی جمعیت در سال 2100 بین 1.2 میلیارد تا 490 میلیون نفر است.

بررسی گزارش اداره آمار چین در مورد کاهش جمعیت در شش دهه گذشته نشان می دهد که نسبت جمعیت جوان به میانسال تغییر کرده است و میانگین سنی به 39 سال رسیده است که دقیقاً مشابه سن جمعیت است. کشور توسعه یافته ای مثل آمریکا در هند این مقدار متوسط ​​28 سال است که بیشتر در کشورهای در حال توسعه مانند مکزیک یا آفریقای جنوبی مشاهده می شود.

جمعیت چین به سرعت در حال پیر شدن است و این کشور در حال حاضر بیشترین تعداد سالمندان را در جهان دارد. در سال 2010، 254 میلیون چینی بالای 60 سال سن داشتند که انتظار می رود این رقم تا سال 2040 به 400 میلیون نفر برسد.

در هند اما با توجه به عوامل، نسبت سالمندان به کل جمعیت بسیار کمتر است و جمعیت مولد و فعال مدام در حال افزایش است.

دیدگاهتان را بنویسید