قیمت باور نکردنی میوه های جوان در بازار

قیمت باور نکردنی میوه های جوان در بازار

پای جوانان خوش ذوق و رنگارنگ که به بازار میوه باز می شود، همه چیز رنگ دیگری به خود می گیرد. دیگر سقف قیمتی وجود ندارد. او جوان و بدون رقیب است. قیمت آن با فشار بازار و تمایل مشتری تعیین می شود.

گاهی برای هر دانه بیش از 10 هزار تومان مانند تخمه بادام، گوجه سبز و توت فرنگی پرداخت می شود. برای خرید گوجه سبز چقدر هزینه می کنید؟ این سوال من از افشین عباسی است که پس از شکستن اعتصاب غذای خود در خیابان ولیعصر منتهی به میدان ونک، در کنار گاری در بازار شلوغ، گوجه سبز می خرد. می گوید: قیمت میوه بستگی به محل سکونت دارد. سیر گوجه سبز را 150 هزار تومان (کیلویی یک میلیون و 950 هزار تومان) دادم. شما نمی توانید این میوه شگفت انگیز را از دست بدهید. اما بعد از چند هفته قیمت آن شکسته می شود و می توانید بیشتر بخرید.

به گفته افسانه یزدی ساکن مرکز تهران، بسیاری از خانواده ها در ابتدای هر فصل مانند بهار، نوبران را امتحان نمی کنند و قدرت خرید آن را ندارند و منتظر می مانند تا در بازارهای تره بار عرضه شود. و با قیمت کمتری تهیه کنید

به گفته وی، اگرچه میوه های جوان بسیار گران هستند، اما بسیاری از مردم حاضرند 100 تا 200 هزار تومان برای میوه گوجه سبز یا پوره بادام بپردازند.

حمید یکی از دستفروش ها که در حین صحبت با من به هر رهگذری چشم می بندد تا مشتری اش شود، می گوید: «قیمت نخود، گوجه سبز و …. بر اساس سال و ماه متفاوت است. «مثلاً بار چغله در اوایل بهار که قیمت بالایی دارد.

امسال برای اولین بار شغاله نیم کیلویی را 700 هزار تومان فروختم و الان به 500 هزار تومان رسیده است. من چندین چرخ دستی دیگر دارم که دیگران برای آنها کار می کنند و به هر کدام از آنها ماهیانه پرداخت می کنم و به طور متوسط ​​​​ماهانه مبلغ خوبی را پرداخت می کنم. با همکاران گاری را با توجه به فصل پر می کنیم. لوبیا زمستانه و نان و گوجه سبز بهاره و نخود و…

وی در خصوص انسداد گذرگاه نیز پاسخگو است، ادامه داد: صادقانه بگویم در این مورد با شهرداری به توافق رسیده ایم. طبق هماهنگی، ما ماهیانه برای سبدهای خود به آنها پرداخت می کنیم. در واقع سال ها از این راه درآمد خوبی داشتم و با این پول خانه و زمینی در شهر خریدم.

یکی از میوه فروشان نیز دلیل گرانی میوه جدید را طبیعی دانست و گفت: خوب هر فصل میوه جدید فصل آینده گران است و ربطی به امسال و سال های قبل ندارد و که همیشه ابتدای هر فصل میوه بود. از واسطه ها هم خرید می کنیم. البته باغدار خیلی گران نمی فروشد، اما واسطه ها چندین برابر آن را به دست فروشنده می رسانند و ما مبلغی را برداشت می کنیم و به مشتری می دهیم. همانطور که می دانید قیمت میوه درجه بندی می شود و بسته به جمعیت قیمت ها متفاوت است. به عنوان مثال قیمت گوجه سبز که اکنون تازه است کیلویی یک میلیون و 400 هزار تومان است و توت فرنگی در شمال شهر 260 هزار تومان فروخته می شود که تا چند هفته دیگر با افزایش عرضه این قیمت ها کاهش می یابد.

اسداله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران، گرانی میوه نوبران را طبیعی می داند و می گوید: این طبیعی است، اسم نوبران است و این فقط مختص ایران نیست، بلکه شاهد عرضه میوه نوبران هستیم. با قیمت های بالا در کشورهای دیگر اما تا زمانی که این قیمت تثبیت نشود، عرضه آن در فروشگاه ها یا کمتر است یا اصلا وجود ندارد و یکی از عوامل عرضه آن به شرایط آب و هوایی بستگی دارد و در صورت مساعد بودن هوا، این محصولات به موقع تحویل داده می شوند. اما همانطور که می دانید هر میوه جوان در ابتدای فصل قیمت بالایی دارد که در مدت زمان کوتاهی از بین می رود.

وی عرضه میوه های جدید مانند بادام و گوجه سبز توسط گردشگران چرخدار را خارج از نظارت اتحادیه عنوان می کند و می افزاید: عرضه این میوه ها با قیمت های گزاف در حیطه نظارت اتحادیه ما و حتی مراکزی مانند مثلاً نیست. بازار تاجیکستان یا مغازه هایی که این میوه ها را به قیمت بالا می فروشند. در آنجا و خارج از اختیار ما تحویل می شود، اما قیمت جوان در ادارات میوه و تره بار توسط اتحادیه تعیین می شود و پس از ثبات قیمت محصول تحویل می شود و عرضه محصول با توجه به تقاضا تغییر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید