قیمت جهانی نفت امروز 26 فوریه 1401

قیمت جهانی نفت امروز 26 فوریه 1401

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 73 سنت معادل 0.85 درصد کاهش به 84 دلار و 85 سنت رسید.

افزایش بیش از حد انتظار در ذخایر نفت خام آمریکا و انتظارات افزایش بیشتر نرخ بهره توسط بانک مرکزی این کشور، نگرانی‌ها را در مورد چشم‌انداز ضعیف تقاضای سوخت و رکود اقتصادی افزایش داد و باعث شد قیمت نفت در روز چهارشنبه به کاهش خود ادامه دهد.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 73 سنت معادل 0.85 درصد کاهش به 84 دلار و 85 سنت رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 86 درصد کاهش از 78.38 دلار، 68 سنت معامله شد.

موسسه نفت آمریکا گزارش داد که ذخایر نفت خام داخلی در هفته منتهی به 10 فوریه 10.5 میلیون بشکه افزایش یافته است. این افزایش بیش از 1.2 میلیون بشکه مورد انتظار اکثر تحلیلگران بود و احتمالاً نتیجه کاهش تقاضا برای سوخت بود.

تحلیلگران بر این باورند که این اطلاعات فشار بیشتری بر بازار نفت وارد می کند، زیرا این هشتمین هفته متوالی افزایش ذخایر نفت آمریکا بود. کاهش تقاضا در بازار آمریکا باعث کاهش بیشتر قیمت نفت در کوتاه مدت خواهد شد.

در همین حال، به گفته برخی از مقامات فدرال رزرو آمریکا، افزایش قیمت مصرف کننده در این کشور در ماه ژانویه احتمالاً بانک مرکزی را به ادامه افزایش نرخ بهره برای مهار تورم ترغیب خواهد کرد.

اطلاعیه اداره اطلاعات انرژی آمریکا در هفته جاری مبنی بر فروش 26 میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک این کشور نیز بر قیمت نفت تاثیر گذاشته است. این ذخایر به کمترین میزان خود در چهار دهه اخیر رسیده است.

از سوی دیگر، پیش بینی اوپک از افزایش تقاضای جهانی نفت در سال جاری می تواند از قیمت نفت حمایت کند. اوپک معتقد است که بازگشایی اقتصاد چین و کاهش تولید توسط تولیدکنندگان عمده غیراوپک در ائتلاف اوپک پلاس با کمبود بازار مواجه خواهد شد.

اوپک انتظار دارد تقاضای جهانی نفت در سال جاری 2.32 میلیون بشکه در روز یا 2.3 درصد افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید