قیمت خودرو را بالاتر از مصوبه شورای رقابت اعلام کنید

قیمت خودرو را بالاتر از مصوبه شورای رقابت اعلام کنید

در عین حال مصوبه شورای رقابت در مورد قیمت خودروهای مونتاژی به قوت خود باقی است و خودروسازان خصوصی جایگاه قیمتی خود را از دست نداده اند. در واقع این امر غیرقانونی تلقی می شود; بنابراین در صورتی که شرکت ها تقاضای پول اضافی از مردم کنند، می توانند شکایات خود را به وزارت دادسرای عمومی، تعزیرات و دادسرای استان گزارش کنند.

سه هفته از قطعی شدن مصوبه شورای رقابت در مورد قیمت گذاری خودروهای مونتاژی می گذرد که با وجود همه بحث ها در مورد اجرا یا بازنگری در آن، در نهایت تاکید شد که مصوبه شورای رقابت برای خودروسازان مونتاژی لازم الاجرا است. این در حالی است که در جلسه وزارت صنعت، معدن و تجارت در نهایت نمایندگان 5 خودروساز خصوصی با مصوبه شورای رقابت موافقت کردند.

سپس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قوانین قیمت گذاری و فروش خودروهای مونتاژ شده را به شرکت های خصوصی اعلام کرد.

10 روز از این موضوع (اعلام مقررات قیمت گذاری) می گذرد، اما خودروسازان خصوصی همچنان مدعی هستند که مصوبه شورای رقابت مبنی بر اینکه قیمت هایی که خودشان تعیین کرده اند (قیمتی که شرکت های خودروسازی پس از افزایش قیمت ها تعیین می کنند، دریافت نکرده اند. محصولات دو خودروساز بزرگ بر اساس نرخ تورم، افزایش هزینه های تولید و …) و با این حال لیست قیمت محصولات قیمت های خودشان است و نه قیمت مصوب شورای رقابت.

همانطور که برخی از مشتریان در تماس با این خبرگزاری اعلام کرده اند، این خودروسازان تاکنون خودروهای مرحله اول فروش یکپارچه خودرو را که برای تحویل در نظر گرفته شده است، با قیمت های اعلامی شرکت فاکتور کرده و مشتری را ملزم به تکمیل پرداخت کرده اند. از این قیمت؛ در نتیجه تعداد زیادی از مشتریان خودرو را به قیمت شرکت و نه قیمت مصوب شورای رقابت دریافت کردند و اعلام کردند که شرکت به آنها گفته است که اگر این قیمت را پرداخت نکنید، تحویل نمی‌شود!

همچنین امروز (چهارشنبه) مرحله ثبت نام درخواست خودرو از مرحله دوم فروش تلفیقی خودرو که از سوم خرداد آغاز شده بود، پایان یافت. عده ای در این یک هفته خودروها را ثبت نام نکرده اند چون هنوز به طور قطعی نمی دانند قیمت نهایی مصوبه هیئت مسابقه است یا اعلامی از سوی شرکت؟!

البته لازم به ذکر است که طبق قانون، مصوبه شورای رقابت مورد توجه نظام بوده و این تصمیم لازم الاجرا است، بنابراین شرکت ها موظف به اجرای قانون و مصوبه شورای رقابت هستند؛ بنابراین تصمیمات شورای رقابت در این خصوص الزام آور است. در این تخلف افراد می توانند شکایات خود را از طریق سامانه 124 (وزارت صنعت، معدن و تجارت) و همچنین سازمان جنایی کشور پیگیری کنند که در استان ها نیز این افراد می توانند از طریق سازمان حراست استان به این منظور اقدام کنند.

یادآور می‌شویم که شورای رقابت ۲۶ اردیبهشت مصوبه قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی را تصویب و یک روز بعد (۲۷ اردیبهشت) به آن ابلاغ کرد. اما با وجود گذشت سه هفته و تاکید شورای رقابت بر صحت این مصوبه، همچنان قیمت ها برای متقاضیان نامشخص است.

دیدگاهتان را بنویسید