قیمت روغن در بازار چقدر ارزان شده است/روغن خوراکی؟

قیمت روغن در بازار چقدر ارزان شده است/روغن خوراکی؟

روز جدید بررسی های میدانی از ادامه کاهش قیمت روغن خوراکی در بازار خبر می دهد و با وفور روغن در بازار، فروشندگان و خرده فروشان روغن را با قیمتی کمتر از قیمت مصوب می فروشند.

روند کاهش قیمت روغن خوراکی همچنان در بازار ادامه دارد که برخی می گویند کاهش قیمت های جهانی است اما حذف ارز 4200 تومانی و صفر شدن قاچاق روغن به خارج از کشور نیز در کاهش قیمت موثر است.

نفت چقدر ارزان شده است؟

بررسی های میدانی نشان می دهد که هم اکنون در فروشگاه های زنجیره ای و خرده فروشی ها، قیمت روغن سرخ کردنی صنعتی با وزن 16 کیلوگرم 900 تا 918 هزار تومان، روغن سرخ کردنی 105 هزار تومان، روغن خوراکی 100 هزار تومان، روغن سرخ کردنی 100 هزار تومان است. . با قیمت 195 هزار تومان به فروش می رسد، در حالی که قبلا قیمت روغن 16 کیلوگرمی یک میلیون و 800 هزار تومان، روغن سرخ کردنی 112 هزار و 800 تومان، روغن خوراکی با قیمت قبلی 115 هزار تومان و روغن برای سرخ کردن قیمتش 211400 تومان بود.

با توجه به شرایط بازار و واردات به موقع روغن و وفور این محصول در بازار، هم اکنون فروشندگان و خرده فروشان روغن را با قیمتی کمتر از قیمت مصوب می فروشند که یکی از دلایل کاهش مصرف، حذف 4200 است. تومان ارز و صفر قاچاق نفت به خارج از کشور

طبق آمار سالانه 1.5 میلیون تن نفت خام مورد نیاز است و طبق آمار شرکت مادرتخصصی دولتی ایران ذخایر نفت خام کشور نیز موجود است و اخیراً با افزایش 125 هزار تنی ظرفیت ذخیره سازی. مجموع ظرفیت ذخیره سازی نفت خام کشور به یک میلیون و 378 هزار تن خواهد رسید.

اخیرا «محمد قربانی» معاون برنامه ریزی و اقتصاد وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت روغن خوراکی در بازار گفت: اگر قیمت جهانی روغن خام ثابت باشد. ، قیمت روغن خوراکی به طور قطع دوباره در بازار کاهش می یابد.

وی افزود: اکنون قیمت انواع روغن های خوراکی 10 درصد و روغن های صنعتی 15 درصد کاهش یافته است و اگر اتفاق جدیدی در بازار جهانی رخ ندهد شاهد کاهش مجدد قیمت این محصول در بازار خواهیم بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در اردیبهشت ماه سال جاری و پس از اجرای طرح ارتقای نظام یارانه ای عادلانه، بر اساس اطلاعیه ای، قیمت جدید روغن خوراکی برای 810 گرم روغن خوراکی مایع 63 هزار تومان تعیین شده است. روغن مایع سرخ کردنی 62 هزار تومان با توجه به شرایط جدید بازار و ارزان شدن جهانی روغن خام، قیمت های مصوب مرداد ماه کاهش یافت.

قربانی تصریح کرد: بر اساس آمارهای موجود قیمت جهانی یک تن روغن پالم خام در اردیبهشت 1401 حدود 1700 دلار بوده که در شهریور ماه به 900 دلار رسیده و قیمت جهانی هر تن روغن سویا در اردیبهشت 1401 حدود 1800 دلار بوده که افزایش یافته است. به 900 دلار در سپتامبر، دلار، که نشان دهنده کاهش 40 درصدی قیمت جهانی نفت است.

دیدگاهتان را بنویسید