قیمت مسکن سر به فلک کشیده / دنبال وام مسکن نباشید!

در زمستان سال گذشته در حالی که در مناطق جنوبی شهر تهران متقاضیان با بودجه حدود 2 میلیارد تومانی می توانستند حداقل خانه خریداری کنند اما با احتساب هزینه کل 2 میلیارد تومان وام 280 میلیون تومانی بدون توجه به هزینه خرید اوراق قرضه (اعتبار قرض الحسنه))، تنها معادل 14 درصد قیمت خرید چنین واحدی را پوشش می دهد.

در حال حاضر بررسی های اخیر نشان می دهد که استفاده از وام مسکن در تهران به خرید آپارتمان های کوچک در جنوبی ترین مناطق شهر و تنها توسط گروهی از افراد که درآمد کافی برای پرداخت اقساط ماهانه دارند، محدود شده است.

این رویداد اولین روند جدید در وضعیت فعلی بازار املاک تهران را بازگو می کند. بر اساس بررسی های بازار املاک تهران، میانگین قیمت فروش هر مترمربع آپارتمان در پرونده های عرضه شده در بازار املاک منطقه ارزان و مصرفی جنوب تهران (منطقه زمزم) به حدود 40 میلیون تومان رسیده است. این سطح قیمت به دلیل عدم انتشار آمار رسمی از وضعیت معاملات مسکن در شهر تهران بر اساس قیمت درخواستی اعلام شده در فایل های فروش موجود در بازار و همچنین استعلام از بنگاه های معاملات ملکی فعال در بازار مسکن است. از این مناطق.

یک واحد مسکونی 50 متری در منطقه زمزم تهران به طور میانگین حدود 2 میلیارد تومان قیمت دارد. در چنین حالتی وام 280 میلیون تومانی خرید خانه تنها حدود 14 درصد از قیمت خرید این آپارتمان کوچک را پوشش می دهد. در صورت استفاده زوجین از وام 480 میلیون تومانی، پوشش این وام به 24 درصد می رسد. اما با کسر هزینه خرید اوراق، سطح پوشش کمتر از آن مقدار است. استفاده از این وام برای اشیای بزرگتر و گرانتر (مانند اشیایی با عمر ساخت کمتر، دارای امکانات رفاهی مانند پارکینگ، آسانسور و …) عملاً بسیار محدود بوده و در اکثر موارد استفاده نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید