هزینه سفر به ترکیه سر به فلک کشیده است

با افزایش تورم، هزینه هتل ها در ترکیه دو برابر شده است که بر قیمت اقامتگاه تاثیر گذاشته است و بر اساس گزارش سایت ترکی “اکونومیم”، هزینه تعطیلات در ترکیه مانند یونان و گرانتر از اسپانیا شده است. .

در مواجهه با این قیمت ها، نمایندگان بخش گردشگری هشدار دادند که ترکیه ممکن است در سال جاری تعداد قابل توجهی از گردشگران روسی را از دست بدهد. زیرا روس ها تمایل بیشتری به رزرو خدمات توریستی در لحظه آخر دارند و این عادت به دلیل تورم در ترکیه، تعطیلات آنها را گرانتر می کند.

تاراس کوبیشتانوف، نایب رئیس انجمن تورگردانان روسیه (ATOR) که یکی از بزرگترین تورگردانان روسیه است، می گوید: سال گذشته 5.2 میلیون گردشگر روسی به ترکیه آمدند، اما ممکن است این تعداد در سال جاری به 4 میلیون نفر کاهش یابد.

بر اساس گزارش شرکت تحلیلی «STR Global»، قیمت رزرو روزانه یک اتاق هتل در سال 2023 در قسمت جنوبی آنتالیا با 37.4 درصد افزایش به میانگین 110 یورو رسید. این رقم برای استانبول 138 یورو است. از طرفی میانگین قیمت اقامت در اروپا 140 یورو است.

حامیت کوک، عضو هیئت اجرایی انجمن آژانس های مسافرتی ترکیه (TÜRSAB) گفت: گردشگران روسی به تدریج مصر را برای سفر ترجیح می دهند. روبل نیز ارزش خود را از دست داده است، مشکلات اقتصادی همچنان ادامه دارد و گردشگران روسی دیگر نمی توانند قیمت هایی را که برای تورهای لحظه آخری انتظار داشتند، پیدا کنند.

طبق آمار انجمن مصرف کنندگان بریتانیا، ارزان ترین بسته هفتگی هتل (در اروپا) در اسپانیا با حدود 639 پوند است، پس از آن ترکیه با 800 پوند و یونان با 867 پوند در رتبه سوم قرار دارند.

در عین حال «حمیت کوک» یکی از اعضای تورسب گفت: از آنجایی که گردشگران اروپایی از قبل هتل خود را رزرو کرده اند، مشکل اصلی تابستان امسال پیش نخواهد آمد، بلکه مربوط به فصل تابستان 2024 خواهد بود. همانطور که قراردادهای رزرو در سپتامبر هر سال امضا می شود.

ایزی جت بریتانیا و ویز ایر مجارستان پروازهای خود را از بریتانیا به آنتالیا و دالامان در زمستان امسال لغو کردند. گمان می رود که این شرکت ها به دلیل تقاضای کم چنین تصمیمی گرفتند.

«سونگل گوکتاش روزاتی» – مدیر شرکت «بنتور» آلمان در این باره گفت: اینکه مردم سال گذشته 2000 یورو بیشتر برای هتلی که در آن تعطیلات خود را سپری کرده اند، یک شوک بزرگ است. چنین افزایش قیمتی برای گردشگران آلمانی که تورم 8 درصدی را تجربه کرده اند بسیار زیاد است.

با وجود این هشدار، موسسه آماری TurkStat اخیرا گزارش داد که درآمد گردشگری ترکیه در بازه زمانی ژانویه تا مارس 2023 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 32.3 درصد افزایش یافته و به 8.69 میلیارد دلار رسیده است و منتظر ماند و دید که افزایش قیمت و تورم در ترکیه چه تاثیری خواهد داشت بر روند بلندمدت گردشگری کشور در مواجهه با رقبای قوی منطقه ای و جهانی تاثیرگذار است.

درآمد گردشگری ترکیه در سال 2022 با 53.4 درصد افزایش به رکورد 46.3 میلیارد دلار در سال 2022 رسید، زیرا تأثیرات پاندمی ویروس کرونا از بین رفت و پیامدهای جنگ در اوکراین باعث افزایش تعداد مسافران روسی شد که بخشی از آن به دلیل ارتباط با روسیه است. به دلیل محدودیت های پروازی اعمال شده توسط کشورهای غربی.

افزایش تقاضا از سوی کشورهای اروپایی نیز از رشد ورودی به ترکیه به رهبری آلمان و بریتانیا حمایت کرده است و بسیاری از روس ها نیز پس از جنگ در اوکراین ترکیه را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کرده و حتی در املاک و دارایی های دیگر سرمایه گذاری کرده اند. بسیار مورد استقبال قرار گرفت

درآمد گردشگری ترکیه در سال 2022 از بالاترین رقم قبلی 38.4 میلیارد دلار در سال 2019 فراتر رفت. در سال 2021، پس از شیوع کرونا، این رقم به بیش از نیمی از آن رسید. 14.8 میلیارد دلار و در سال 2020 به 30.2 میلیارد دلار رسید.

داده های موسسه ترک استات همچنین نشان می دهد که بیش از یک پنجم یا 20.8 درصد از درآمد گردشگری ترکیه در سه ماهه اول سال جاری از طریق بازدید شهروندان ترک مقیم خارج از کشور به دست آمده است.

این موسسه همچنین گزارش داد که ترکیه از ژانویه تا مارس 2023 پذیرای 8.2 میلیون بازدیدکننده بوده که نسبت به سال گذشته 26.8 درصد افزایش داشته است و حدود 20.4 درصد یا 1.7 میلیون نفر شهروند ترکیه بوده اند که در کشورهای دیگر زندگی می کنند.

تعداد بازدیدکنندگان خارجی ترکیه نسبت به سال قبل 80.33 درصد افزایش یافته است و در سال 2022 به 44.6 میلیون نفر خواهد رسید که تنها اندکی با رکورد 45.1 میلیون در سال 2019 فاصله دارد. این در مقایسه با 24.71 میلیون ورود در سال 2021 و 12.73 میلیون نفر در سال 2020

دولت ترکیه اعلام کرد که پیش بینی می شود تعداد مهاجران خارجی در سال 2023 به 60 میلیون نفر برسد و این رقم در سال 2028 به 90 میلیون نفر برسد و از نظر درآمد امسال 56 میلیارد دلار و 100 میلیارد دلار باشد. دلار طی 5 سال آینده میلیارد دلار از گردشگری ترکیه به دست خواهد آمد که البته باید دید با توجه به افزایش هزینه های سفر به این کشور به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی و تورم، این اعداد تا چه حد محقق خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید