قیمت بلیت اتوبوس رفت و برگشت زائران اربعین سر به فلک کشیده است

قیمت بلیت اتوبوس رفت و برگشت زائران اربعین سر به فلک کشیده است

روز جدید با آغاز موج بازگشت زائران به کشور شاهد کمبود حمل و نقل جاده ای و افزایش قیمت پایانه ها هستیم.

این روزها شاهد موج دوم بازگشت زائران اربعین حسینی به کشور از 6 پایانه مرزی هستیم. با توجه به اینکه در چند روز اخیر تعداد زیادی از زائران در پایانه های مرزی به دلیل بسته بودن مرز و نبود اتوبوس اربعین برای اعزام به نجف با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند، ستاد اربعین تصمیم به تعطیلی گرفت. برای چند روز مرزها را به منظور انجام عبور از مرز با هیئت اعزامی تسریع در اتوبوس به عراق.

به گفته بسیاری از زائران کرایه های آن سوی مرز به بالای 800 تا 2 میلیون تومان رسیده است.

پس از مشکلات ایجاد شده در آن روزها، موج بازگشت زائران را شاهد بودیم و این تازه شروع ماجرا بود. با توجه به اینکه تعداد زیادی از زائران از طریق حمل و نقل جاده ای باز می گردند، این امر ما را با مشکلات زیادی در حوزه اتوبوسرانی مواجه کرده است.

اکنون به گفته بسیاری از زائران هزینه حمل و نقل ناوگان اتوبوسرانی بسیار افزایش یافته است در حالی که پیش از این اعلام شده بود تنها 75 درصد کرایه ها افزایش می یابد، اما بررسی های میدانی نشان می دهد افزایش 100 تا 125 درصدی بلیت حمل و نقل در پایانه ها وجود دارد. به ویژه پایانه مرزی مهران.
کمبود ناوگان مشکلی جدی برای زائران بازگشته است

از سوی دیگر کمبود ناوگان خود یکی دیگر از مشکلات جدیدی است که زائران را وادار به بازگشت به شهرهای خود می کند.

در این خصوص شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل جاده ای و شهرسازی گفت: با توجه به زمان کوتاه سفر تا اربعین، سیستم حمل و نقل ماهیت محدودی دارد. در گذشته انتظار داشتیم حدود 5 میلیون تردد در سراسر مرزهای کشور به عراق داشته باشیم. تا 29 شهریور حدود 3 میلیون زائر از مرزهای کشور عبور کردند.

وی بیان کرد: تلاش کردیم بیشترین ظرفیت را در حوزه ریلی ایجاد کنیم، بنابراین ظرفیت مسیرهای ریلی تهران، اهواز، خرمشهر و مشهد، تهران و خرمشهر را افزایش دادیم.

به گفته وی، از سوی دیگر حدفاصل مرز مهران و ایلام در روزهای هفدهم و هجدهم شهریور ماه ترافیک بسیار شدیدی به طول 86 کیلومتر ایجاد شده است که باعث ایجاد اختلال در برنامه های ما شده است.ورودی به کشور به صورت است. بیش از خروجی ها، تاکنون گزارش شده است.

معاون حمل و نقل جاده ای و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با توجه به آغاز موج بازگشت زائران از پایانه های مرزی، امکانات و ناوگان برای بازگشت زائران بررسی شده و تاکنون توانسته ایم اتوبوس هایی را در پایانه ها دریافت کنیم. بازگشت زائران از مرزهای زمینی به ویژه مهران.

افندی زاده بیان کرد: بنابراین مدیریت پایانه های مرزی انجام می شود به طوری که باید 10 تا 15 ساعت اتوبوس را در مرزهای کشور نگه داریم. به نظر من بعد از اربعین یا کار کارشناسی، سفر سال آینده باید توسط کاروان های زیر نظر سازمان حج زیارت تسهیل شود، نیروهای وزارت راه تمام تلاش خود را می کنند.
هیچ شرکتی مجاز به فروش مجدد نیست

همچنین در این خصوص داریوش باکر جوان، مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: متأسفانه سازمان های دیگر تصمیم دارند 3700 دستگاه خودرو برای جابجایی زائران در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار دهند، اما تاکنون این کار را انجام داده اند. کمتر از 10 دستگاه خودرو در اختیار ما قرار داد، گفت: از سوی دیگر در روند حرکت زائران، این دستگاه ها حتی با دستور مخبر معاون اول رئیس جمهور به این اداره اضافه نشد و امیدوار بودیم. که این همکاری با بازگشت بیشتر خواهد شد. متاسفانه تاکنون موفق نبوده است.

وی گفت: هیچ یک از شرکت های حمل و نقل یا رانندگان مجاز به افزایش نرخ کرایه بیش از نرخ مصوب نیستند و در صورت مشاهده با این شرکت ها برخورد می شود.

باقر جوان گفت: تابلوهایی با کرایه های مصوب در تمامی پایانه ها نصب شده و همچنین نیروهای بازرسی و تعزیراتی در پایانه ها حضور دارند و مسافران در صورت مشاهده به شماره 141 پیامک کنند.

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری گفت: کرایه ها قبلا 75 درصد افزایش داشت اما باز هم با مصوبه ستاد اربعین، کرایه ها 100 درصد افزایش یافته و شایعه افزایش 125 کرایه ها را تکذیب می کنم. 130 درصد

اداره راه آهن به کمک زائران اربعین در این منطقه آمده و 6 قطار در مسیرهای منتهی به پایانه های مرزی وارد این منطقه شده و تعداد زائران در این منطقه افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، وضعیت مرزها در روزهای اخیر بسیار نابسامان و شلوغ بوده است، اما هم اکنون با مدیریت بهتر و تسریع در اعزام زائران به شهرهای نجف، حجم ترددها بهبود یافته و امید است زوار با مدیریت زمان بازگشت، شرایط بهتری برای سایر زائران فراهم خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید