حضور میلیونی زائران کربلا در آستانه اربعین/ بازگشت سریع زائران از اربعین; کمبود اتوبوس نداریم


ساعت: 11:11
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۵
کد خبر: 1897698

توافق و هماهنگی لازم با مقامات عراقی برای تسهیل بیشتر روند بازگشت زائران

بر اساس گزارش رسانه های عراقی تاکنون بیش از 20 میلیون نفر در زیارت اربعین شرکت کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کربلا هر روز مملو از جمعیت است و عده ای به کربلا می روند و برخی دیگر پس از زیارت به شهرهای خود باز می گردند.

بر اساس آخرین اخبار عراق، بیش از 20 میلیون نفر در زیارت اربعین شرکت کردند که پنج میلیون نفر از آنها خارجی بودند. همچنین برای تامین امنیت زائران اربعین، تیم امنیتی به صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستند و تا ورود زائران به این گوشه از بهشت، نیروهای امنیتی ادامه دارد.

بازگشت زائران از اربعین شتاب گرفت

یک روز قبل از اربعین حسینی، با توجه به تجمع زائران در شهر کربلا و گذشتن از شب زیارتی سیدالشهدا علیه السلام، زائران سفر خود را به شش مرز کشور آغاز کردند، اما در لحظه ای که وسایل نقلیه کافی برای بازگشت زائران وجود ندارد.

شب جمعه شب زیارت امام حسین علیه السلام است و بسیاری از زائران اربعین در آن شب به کربلا رسیدند و زیارت اربعین را قرائت کردند.

پس از اذان مغرب و عشاء، زائران به اقامه نماز در عتبات عالیات پرداختند و دسته های عزاداری یکی پس از دیگری از مسیر سیدالشهدا (علیه السلام) به سمت حرم حضرت عباس (علیه السلام) حرکت کردند.

زائران ایرانی نیز پس از سلام به پروردگار و خواندن دعا با کوله باری پر از اشک و حسرت این گوشه از بهشت ​​را ترک کردند. تا صبح، بسیاری از ایرانیان با کوله پشتی در خیابان های اصلی و منتظر بازگشت خودروها به مرزهای ایران بودند.

خودروهای مختلفی در خیابان‌های کربلا پیش‌بینی می‌شد و حتی 300 اتوبوس با هماهنگی عراق در شهر مستقر شدند که البته اکثر این خودروها زائران را به مرز مهران و شلمچه منتقل می‌کنند و تعداد خودروها نیز افزایش یافته است. از ساعت چند سال پیش

البته برخی از زائرانی که قصد بازگشت به مرز خسروی را داشتند به دلیل نبود خودرو کافی مجبور شدند به نقطه دیگری از شهر رفته یا مرز مهران را به عنوان مرز برای ورود به کشور انتخاب کنند. این در حالی است که از فردا پیک جمعیت در مرزها پیش بینی می شود و مرز مهران با داشتن بیشترین حجم تردد در سال جاری همچنان پرطرفدارترین مرز برای ورود مجدد به شمار می رود و کمبود بودجه برای حمل و نقل. به دیگر مرزها نیز دلیلی است که تاکید اصلی بر شلوغی این مرز خواهد بود. البته تاکنون مشکل یا ازدحام در مرز مهران گزارش نشده و حرکت در این مرز روان است.

همچنین یکی از مشکلاتی که برخی از زائران با آن مواجه هستند کمبود خودرو برای بازگشت به کشور از مرز باشماق و تمرچین است و شاید تعداد خودروهای انتقال زائران به این کشور به اندازه انگشتان دست هم نباشد. یک دست.

اما مسئولان ستاد اربعین حسینی از زائران درخواست می کنند قبل از بازگشت به کشور مرز ورودی خود را به شماره 138141 پیامک کنند تا امکانات و خودروهای لازم برای انتقال زائران از اربعین به شهرهای مختلف در مرزها مستقر شوند.

تاکنون بیش از 3 میلیون و 500 هزار ایرانی وارد عراق شده اند و روند زیارت اربعین ایرانیان همچنان ادامه دارد.

توافق و هماهنگی لازم با مقامات عراقی برای تسهیل بیشتر روند بازگشت زائران

صادق خلیلیان استاندار خوزستان با حضور در منطقه شیب استان العماره و شلمچه استان بصره عراق در حال مذاکره با مقامات عراقی در زمینه تسهیل عبور و مرور و حضور زائران ایرانی در اربعین است. مراسم حسینی در شهرهای کربلا و نجف وسایل نقلیه مسافربری با قیمت مناسب، تداوم فعالیت اتوبوس های ایرانی در عراق و اقدامات لازم برای تسهیل مسیر بازگشت زائران، هماهنگی ها و توافقات لازم انجام شد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: تا صبح روز پنجشنبه یک و نیم میلیون زائر از مرز چزابه و شلمچه استان خوزستان عازم کربلا و نجف شدند و 700 هزار نفر به کشور بازگشتند.

خلیلیان با اشاره به روند خدمات رسانی به زائران در مرزها گفت: فعالیت تعدادی موکب در دو سوی مرزهای شلمچه و چزابه بسته به شرایط تا بعد از روز اربعین ادامه دارد.

تکذیب کمبود اتوبوس از سوی وزارت راه

حسین مذنب دبیر اجرایی ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی با یادآوری اینکه 18 ایستگاه اتوبوس برای 18 استان در پایانه مهران آماده خدمت رسانی به زائران است، گفت: دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد وزارت راه و شهرسازی. توسعه نیز در این محل مستقر است و بازرسان نیز بازرسی های مربوطه را پیگیری خواهند کرد.

وی ادامه داد: دفتر حقوقی سازمان راهداری نیز در پایانه مهران راه اندازی شده و کمیته های مربوطه برای رسیدگی به تخلفات و برخورد مناسب با متخلفان تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه 700 دستگاه اتوبوس در مرز توقیف شدند، افزود: تاکنون 1200 دستگاه اتوبوس در 24 ساعت گذشته به شهرهای کشور اعزام شده است.

وی با یادآوری اینکه حدود 65 درصد زائران اربعین از پایانه مرزی مهران باز می گردند و این پایانه شلوغ ترین پایانه مرزی است، افزود:

مزناب با تاکید بر اینکه با کمبود اتوبوس مواجه نیستیم، گفت: همکاران ما از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به همراه مدیران ارشد سراسر کشور در پایانه مهران مستقر هستند و آماده تسهیل در تردد زائران، تامین اتوبوس و مدیریت هستند. با هرگونه تخلف

وی با اشاره به اینکه بیشتر تردد در پایانه خسروی توسط خودروهای شخصی انجام می شود، اعلام کرد: اتوبوس های شهری برای اعزام زائران گران قیمت به قصرشیرین و از آنجا به شهرهای دیگر در پایانه مستقر شده اند. خوشبختانه به دلیل نبود حمل و نقل زمینی در 6 مرز کشور مشکلی وجود ندارد.

جزئیات خدمات هلال احمر به زائران اربعین

یعقوب سلیمانی دبیرکل جمعیت هلال احمر گفت: از 1 تا 24 شهریور 1401 هزار و 205 پایگاه ثابت و موقت به زائران اربعین خدمات رسانی کردند که از این تعداد 12 پایگاه در مرز مستقر بودند.

وی افزود: 19 فروند بالگرد برای انتقال زائران به مراکز درمانی حضور یافتند و 2300 چادر و 12 کمپ اسکان اضطراری توسط امدادگران هلال احمر احداث شد.

دبیرکل هلال احمر گفت: 207 هزار و 830 نفر از پایگاه های هلال احمر بازدید کردند و 122 هزار و 739 کانکس اورژانس ساخته شد، همچنین 47 هزار و 762 زائر خدمات درمانی سرپایی دریافت کردند و هزار و 624 نفر نیز به مراکز درمانی اعزام شدند. منتقل شده است

سلیمانی بیان کرد: توزیع 35 هزار و 705 آزمایش قند و فشار خون، 23 هزار و 890 ماسک، 3 هزار و 780 لیتر مایع ضد عفونی کننده، 104 هزار و 807 بطری آب، 21 هزار و 960 قرص نان، 960 جعبه کنسرو و 331 هزار 331 بسته غذایی بین نمازگزاران اربعین توزیع شده است.

وی در پایان گفت: 62 هزار و 389 رسانه آموزشی بین ایثارگران توزیع شد و 42 هزار و 13 نفر تحت آموزش حضوری قرار گرفتند.



دیدگاهتان را بنویسید