قیمت 14 هزار تومان مرغ وارداتی از کجا آمده است؟

روز جدید : در حالی که قیمت هر کیلوگرم مرغ داخلی در بازار کشورمان 54 هزار تومان و در آرژانتین به عنوان ارزان ترین کشور 36 هزار تومان است، این سوال مطرح می شود که شرکت دامپروری چگونه قیمت مرغ وارداتی را محاسبه کرده است. 14 هزار تومان ..

قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار به 54 هزار تومان محدود شده که هنوز به حداکثر قیمت مصوب 59 هزار و 800 تومانی خود نرسیده است. این در حالی است که طبق گزارش های میدانی، این محصول در برخی نقاط تهران تا سقف 64 هزار تومان به صورت غیرقانونی به فروش می رسد.

در حالی که قیمت مصوب مرغ و حتی قیمت های روز این محصول در بازار مورد اعتراض تولیدکنندگان مرغ قرار گرفت، خبر رسید شرکت پشتیبانی امور دام قیمت مرغ وارداتی منجمد را 14 هزار تومان اعلام کرد. اما دبیر انجمن عرضه کنندگان فرآورده های خام دامی نیز قیمت نهایی گوشت مرغ را بیش از این دانست و اظهار داشت: با توجه به افزایش هزینه های تولید، قیمت هر کیلوگرم از این محصول به 16 هزار تومان رسیده است.

قیمت مرغ منجمد وارداتی 14000 یا 16000 تومان (با احتساب هزینه واردات) است و با قیمت این محصول در ایران تفاوت زیادی دارد.

با نگاهی به قیمت های جهانی نیز مشخص می شود که قیمت هر کیلوگرم مرغ در آرژانتین به عنوان ارزان ترین کشور 1.39 دلار و هنگ کنگ به عنوان گران ترین 11.17 دلار و این محصول در کشور همسایه ترکیه 1.97 دلار و در پاکستان 1.83 دلار است.

با احتساب قیمت نیم دلاری 26 هزار و 200 تومان، در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم مرغ آرژانتینی 36 هزار و 400 تومان و ترکی 51 هزار و 600 تومان است که ربطی به قیمت های اعلام شده ندارد.

با پیگیری‌های انجام شده از سوی انجمن عرضه‌کنندگان فرآورده‌های خام دامی، مشخص شد که قیمت فروش جوجه‌های منجمد وارداتی ۱۴ هزار تومان مربوط به مرغ‌هایی است که در اسفندماه ۱۳۹۷ به تصویب ستاد تنظیم بازار رسیده است. با ارز ترجیحی 4200 تومان وارد کشور شدند.

دیدگاهتان را بنویسید