لایحه بودجه خرد و کلان 1401/4 درصد افزایش سقف بودجه و جهش درآمدهای مالیاتی

ساعت: 18:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۰
کد خبر: 1791338

جزئیات اولین سند مالی دولت سیزدهم حاکی از صادرات روزانه 1.2 میلیون بشکه ای نفت، افزایش 73 درصدی درآمدهای مالیاتی، کاهش درآمدهای فروش ملک و افزایش 4 درصدی سقف بودجه کلی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ لایحه 1401 اولین سند مالی دولت سیزدهم فردا از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس می شود.

حساب درآمد و هزینه سال آینده بر رشد اقتصادی، تمرکز بر بهبود بهره وری، ثبات اقتصادی، تجدید ساختار عدالت مرکزی و بودجه و تامین مالی اقتصاد متمرکز خواهد بود.

* بودجه بدون کسری بسته می شود

کسری بودجه ریشه بسیاری از مشکلات کشور است و به همین دلیل به درستی فاجعه نامیده می شود. کسری بودجه در صورت تبدیل به وام بانک ها و بانک مرکزی منجر به افزایش پایه پولی، نقدینگی و در نهایت افزایش تورم می شود. میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه لایحه بودجه سال آینده بدون کسری بسته می شود، معتقد است: زمانی که حقوق ها بدون منبع دولتی 20 درصد افزایش یابد، دولت به محرومان به جیب می زند و آنها باید این هزینه را بپردازند. تصمیم یعنی مثلا یک میلیون به حقوق افراد اضافه شده اما در ازای تورم سه میلیون دیگر از جیبش خارج شده است. دولت سیزدهم با ایجاد ثبات و رشد اقتصادی و کاهش تورم به دنبال افزایش قدرت خرید مردم است.

محسن دهنوی عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: در لایحه بودجه سال 1401 به دلیل افزایش 71 درصدی درآمدهای گمرکی و مالیاتی، کسری تراز پرداخت ها از 464 تریلیون تن در بودجه 1400 به افزایش یافت. 271 تریلیون تن کسری تراز عملیاتی یک گام مثبت است.

* ارقام بزرگ در حساب بودجه 1401

بودجه کشور وضعیت سال آینده را مشخص می کند و ارقام بودجه نشان دهنده اقتصاد است و بسیاری از سرمایه گذاران، تجار، تولیدکنندگان واحدهای تولیدی و بنگاه های اقتصادی در حال تنظیم وضعیت خود بر اساس اهداف تعیین شده هستند.

– بودجه کل 1400 بالای 1277 هزار میلیارد تن تصویب شده است که در حساب بودجه سال آینده با افزایش حدود 4 درصدی به 1327 هزار میلیارد تن خواهد رسید.

– درآمدهای مالیاتی و گمرکی در بودجه امسال 325 هزار میلیارد تن است که با افزایش حدود 73 درصدی به حدود 562 میلیارد تن رسیده است. عمده افزایش به دلیل افزایش 70 درصدی درآمدهای مالیاتی است که برآورد می شود به 470 تریلیون تن رسیده است. مسئولان معتقدند اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده و سامانه فروشگاه های پایانه منجر به جهش درآمدی خواهد شد و این موضوع را داوید منظور، رئیس سازمان مالیاتی در گفت وگو با فارس تایید کرد.

– درآمدهای حاصل از تولید و واگذاری اموال منقول و غیرمنقول از رقم 45 هزار میلیارد تن بودجه امسال با کاهش 74 درصدی به حدود 12 هزار میلیارد تن رسید.

تخصیص دارایی های سرمایه ای (درآمدهای حاصل از فروش نفت و میعانات گازی) نیز 307 میلیارد تن در نظر گرفته شده است که نسبت به بودجه مصوب سال جاری 12 درصد کاهش نشان می دهد.

منابع 20 درصدی صندوق توسعه ملی تا 40 درصد در برنامه ششم توسعه حدود 110 هزار و 600 میلیارد تن است.

– سهم طرح های عمرانی 160 هزار میلیارد تن است.

– منابع رشد اقتصادی و صندوق پیشرفت و عدالت 180 هزار میلیارد تن خواهد بود.

– اعتبارات حدود 990 تریلیون تن است.

* افزایش 10 درصدی حقوق را پیش بینی کنید

– به گفته کارکنان کشوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، مدیریت هزینه ها و هزینه ها در دستور کار قرار دارد و از این رو یکی از رویکردها افزایش حقوق و دستمزد کارکنان دولت است.

– محتوای بخشنامه و ضوابط مالی بودجه نشان می دهد که میانگین افزایش حقوق کارکنان دولت برای سال آینده 10 درصد تعیین شده است. این بدان معناست که کارگران با حداقل دستمزد حدود 30 درصد افزایش حقوق دارند و هر چه دستمزدها بیشتر باشد، نرخ رشد کمتر است. به گفته مسعود میرکاظمی، این مدل به بازتوزیع عادلانه و پر کردن شکاف بین حقوق کارکنان کمک می کند.

– حداقل کارمندان دولت در سال آینده 4.5 میلیون تن دریافت خواهند کرد. یکی از کارکنان آگاه سازمان برنامه و بودجه در این باره به فارس گفت: حداقل دستمزد کارکنان در سال جاری 3.5 میلیون تن است که در سال آینده به 4.5 میلیون تن افزایش می یابد.

* معافیت مالیاتی 25 درصد افزایش یافت

همچنین پیش بینی می شود معافیت مالیاتی حقوق سال آینده 5 میلیون تن در ماه باشد. این رقم برای امسال 4 میلیون تن یعنی 25 درصد مصوب شده است.

– افزایش 30 درصدی حداقل دستمزد به همراه افزایش سقف معافیت مالیاتی به سطح رفاه و قدرت خرید این گروه کمک شایانی می کند.

* سیاستمداران به بودجه نگاه می کنند

شاخص های بودجه برای سیاستمداران از اهمیت بین المللی و منطقه ای برخوردار است. رئیس سازمان برنامه و بودجه در این خصوص گفت: بودجه سال آینده برای نظارت بر تداوم تحریم ها تهیه می شود و دیدگاه های خوش بینانه و ارقام کذب جایی در این سند مالی نخواهد داشت.

*دولت چقدر نفت می فروشد؟

یکی از شاخص ها صادرات نفت خام و میعانات گازی است که در کانون توجه قرار دارد. در لایحه بودجه صادرات نفت 1.2 میلیون بشکه در روز با قیمت 60 دلار پیش بینی شده است. در لایحه بودجه قبلی سال 1400، دولت 2.3 میلیون بشکه نفت در روز پیشنهاد کرده بود که با توجه به حجم فروش نفت در سطح بسیار کمتر از پیشنهادی، مجلس میزان صادرات نفت را معادل 1.5 میلیون بشکه در هر روز تعیین و تصویب کرد. روز با سقف پایین تر

* درآمد ارزی چیست؟

اگر صادرات 1.2 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی را به قیمت 60 دلار در هر بشکه فرض کنیم، بدون کسر 14.5 درصد از سهام وزارت نفت، حدود 26 میلیارد و 280 میلیون دلار ارز برای دولت وجود داشته است. صندوق ملی توسعه وی همچنین از صادرات خالص گاز نیز خبر داد که حدود 3.58 میلیارد دلار پیش بینی شده است.

* قیمت ارز

– یکی دیگر از ارقامی که این روزها فعالان اقتصادی به دنبال و مدنظر آن هستند، نرخ ارز یا همان نرخ ریالی دلار است. این موضوع بر بازار ارز و نحوه تامین مالی تجارت و روابط مالی دولت و بانک مرکزی تاثیر می گذارد. به همین دلیل دولت نرخ ارز 23 هزار تنی را در حساب بودجه لحاظ کرده است.

* اصلاحات ساختاری بودجه چیست؟

اصلاحات ساختاری همواره از الزامات اقتصاددانان، اساتید و حامیان بودجه بوده است، اما از سال 97 با تشدید تحریم های ظالمانه به یک الزام جدی تبدیل شد و دولت روحانی تیترها و رسانه هایی را طراحی کرد که هرگز اجرایی نشدند. حتی بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد که در قوانین بالادستی و بودجه سالانه گنجانده شده است، صورت نگرفت.

– کارمندان دولت کاهش ردیف های بودجه را یکی از اصلاحات ساختاری بودجه می دانند که می تواند منجر به شفافیت، پاسخگویی و نظارت شود. شنیده ها حاکی از آن است که حدود 85 ردیف کلان کشوری و استانی برای بودجه 1401 وجود خواهد داشت که در این مدل به جای تخصیص بودجه به ردیف های بودجه که هر دستگاه و بعضا پروژه ها دارای اعتبارات مستقل و مجزا هستند، وزارتخانه ها و ارگان ها و مادران و مدیران هستند. وظیفه تخصیص و نظارت بر بودجه را بر عهده دارند.

– از دیگر برنامه های ساختار جدید بودجه سال آینده تفویض اختیارات به استانداران است که برای توسعه استان ها با الگوی صندوق پیشرفت و عدالت طراحی شده است. در این راستا انتظار می رود صندوق کارآفرینی امید با اصلاح اساسنامه و استفاده از منابع خود برای رشد اقتصادی 8 درصدی در لایحه بودجه سال آینده نقش جدیدی را ایفا کند.

بر این اساس فردا یکشنبه لایحه بودجه 1401 با شعار تغییر بودجه از سوی رئیس جمهور در صحن مجلس مطرح و سپس مورد نقد کارشناسان قرار می گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید