شناسایی 5000 شرکت کاغذی و مستقیم / رشد واقعی درآمدهای مالیاتی در بودجه 1401 بیش از 80 درصد است.

ساعت: 16:21
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۸
کد خبر: 1793397

قائم مقام سازمان مالیاتی با اشاره به اینکه رشد درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه 1401 حدود هشتاد درصد است، گفت: سامانه پایانه های فروشگاهی تا یک سال دیگر تکمیل می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد مسیحی با اشاره به نحوه ارائه درآمدهای مالیاتی در سال جاری گفت: درآمدهای مالیاتی مصوب سال 1400 بالغ بر 270 هزار میلیارد تومان است و امیدواریم در ماه های باقیمانده بتوانیم بیش از این رقم را به دست آوریم، اما با توجه به اینکه رقم مصوب یک رقمی است. قطعا به دست می آید شکی نخواهد بود.

وی افزود: درآمدهای مالیاتی سال 1401 ارقام درج شده در لایحه موجب نگرانی است چرا که اگر آنها را با محقق شده مقایسه کنیم شاهد افزایش 66 درصدی نسبت به امسال هستیم. اما اگر بخواهیم به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده نگاه کنیم، با توجه به افزایش بهره شهرداری ها از این درآمدها، در عمل نرخ رشد درآمدهای مالیاتی نسبت به سال 1400 بالغ بر 80 درصد خواهد بود.

به گفته کریستینی، در پنج سال گذشته نرخ رشد سالانه درآمدهای مالیاتی 21 تا 22 درصد بوده است، بنابراین به نظر ما این جهش در رشد منابع غیرممکن است. اگر مالیات خانه های خالی، خانه ها و خودروهای لوکس را در نظر بگیریم، این منبع 9000 تریلیون تن را در نظر می گیرد که امسال فروخته نشده است. البته بخشی از این مبلغ مربوط به خودروهایی است که هنوز ضوابط آنها تصویب نشده است. سامانه املاک و مسکن هنوز آماده نیست.

معاون سازمان مالیاتی ادامه داد: تعداد زیادی از اصناف در سال گذشته تعطیل شدند. برای اولین بار 80 درصد خوداظهاری مودیان را پذیرفتیم و روی پرونده های بزرگ تمرکز کردیم. این گامی در جهت ترویج فرهنگ ابراز وجود بود، اما نیازمند تکمیل سیستم های اطلاعاتی بود. ما باید به سمتی برویم که به ما امکان دسترسی به سایر سیستم های اطلاعات آنلاین را بدهد. اطلاعات باید به موقع به دست ما برسد وگرنه ارزش خود را از دست خواهد داد.

شناسایی پنج هزار شرکت رسمی با رصد تراکنش های بانکی

کریستینی در خصوص فرار مالیاتی گفت: ما وظیفه داریم ضمن پذیرش اظهارنامه، انرژی خود را بر فرار مالیاتی متمرکز کنیم. سازمان امور مالیاتی چندین سال است که تراکنش های بانکی را رصد می کند و اکنون بیش از 5000 شرکت کاغذ و کاغذ را شناسایی کرده ایم. این شرکت ها نه تنها مالیات بلکه سیستم بانکی را نیز دور می زنند.

تکمیل سیستم پایانه فروشگاه تا نیمه دوم سال 1401

وی در خصوص قانون پایانه سامانه های فروشگاهی نیز گفت: پیش از این بودجه ای برای تکمیل این سامانه در نظر گرفته نشده بود اما امسال این اقدام انجام شد و امیدواریم این کار بزرگ تا نیمه دوم سال 1401 به اتمام برسد. وی ادامه داد: برای سال آینده نمی‌توانیم به پایه‌های مالیاتی به عنوان مالیات بر درآمد عمومی تکیه کنیم و باید تلاش کنیم با پایه‌های موجود به ارقام پیش‌بینی‌شده برسیم.

این مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی گفت: معافیت های مالیاتی جغرافیایی مانند بحث مناطق آزاد داریم که بدون توجه به جهش اقتصادی و اهداف تعیین شده هر روز بر آن افزوده می شود. ما سعی کرده ایم برخی از استثناها را تغییر دهیم، اما تاکنون موفق نشده ایم. عمده مالیات بر ثروت عمدتاً شامل مالیات نقل و انتقال سهام است، اما امکان افزایش این رقم وجود ندارد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید