«لایحه رتبه بندی معلمان» به کمیته آموزش تقدیم شد

ساعت: 11:10
تاریخ انتشار: 14/08/08
کد خبر: 1780349

«لایحه رتبه بندی معلمان» برای اصلاح به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه (9 آبان) پس از بررسی بار مالی لایحه رتبه بندی معلمان در جلسه غیرعلنی با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور این لایحه در دستور کار مجلس قرار گرفت .

مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، پیشنهاد حذف کل ماده 4 لایحه طبقه بندی معلمان را مطرح کرد و در این رابطه گفت: 10 ساعت در مورد این لایحه با معلمان بحث کردم و ایرادات اصلی را می دانم. در مقابل این لایحه که متاسفانه در کمیسیون آموزش و علوم بررسی نشد و امروز می خواهم آن را در جلسه علنی مجلس مطرح کنم.

وی با توجه به ابهامات و ایرادات اصلی این لایحه خاطرنشان کرد: این لایحه اصولاً دارای ایراداتی است که حتی در صورت تصویب نیز قابل اجرا نیست و آیین نامه مربوط به آن تدوین نخواهد شد.

پیوند دادن حقوق معلمان به مفهوم گمشده ای به نام کوچینگ اشتباه است

ویس کرمی در تشریح نواقص این لایحه تصریح کرد: بین صلاحیت معلمان و عناوین تحصیلی اعلام شده ابهام جدی وجود دارد. پیوند دادن حقوق معلمان به مفهوم گمشده ای به نام کوچینگ اشتباه است.

عضوکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: عدم قطعیت تاثیر سنوات خدمت بر میزان افزایش حقوق در حین حذف در این رتبه یکی از ابهامات اصلی است. ابهام در وضعیت 120 هزار استاد کارشناسی یکی از کاستی های اساسی این لایحه است.

وی ادامه داد: احتساب مدرک کارشناسی، فوق لیسانس و دیپلم و فوق لیسانس در ماده ۷ این لایحه مشکل اساسی دارد. به نظر می رسد معلمان دارای مدرک لیسانس یا پایین تر یک جمله دارند و معلمان دارای مدرک لیسانس حکم دیگری دارند که با عدالت ناسازگار است و همه این افراد با حکم دستیار سنجیده می شوند.

ویس کرمی گفت: تساوی فوق لیسانس و دکترا در ماده 7 که خلاف انصاف و ظلم چهار هزار دکتر مدرس نسبت به مربی ـ دانشیار است.

وی این سوال را مطرح می کند که آیا معلم با مدرک دیپلم یا پایین تر هم می تواند معلم شود؟ وی گفت: این موضوع در قانون ابهام دارد و بعداً در تدوین آیین نامه های اجرایی مشکلات اساسی ایجاد می کند.

عضوکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: عدم توقع منبع درآمدی ثابت برای اجرای این لایحه یکی از مشکلات اساسی است که دوستان توضیحات خوبی در این زمینه دارند.

وی افزود: ابهام در افزایش حقوق به دلیل تغییر رتبه که به ترتیب 25، 20، 15 و 10 درصد اعلام شده بود دارای ابهامات اساسی است و مرکز پژوهش های مجلس نیز سوالاتی را درباره این ابهام مطرح کرده است. این باید مورد توجه قرار گیرد.

ویس کرمی تاکید کرد: 190 هزار معلم دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری، 480 هزار دانشجو، 120 هزار دانشجو و 900 هزار معلم بازنشسته مشمول این لایحه می شوند.

وی در نهایت از رئیس مجلس خواست تا این لایحه را تقدیم کمیسیون آموزش و رفع ایرادات آن کند.

محمد باکر کلیباف رئیس مجلس شورای اسلامی سپس پیشنهاد ویس کرمی مبنی بر ارجاع این لایحه به کمیسیون آموزش و تحقیقات را برای رای گیری قرار داد. نمایندگان با 195 رای با ارائه این لایحه به کمیسیون موافقت کردند.

کلیباف از کمیسیون خواست ابهامات موجود در این لایحه را ظرف 10 روز برطرف کند تا این لایحه به دستور جلسه علنی مجلس بازگردانده شود.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید