لبخند ریاض کمر او را شکست. بایدن چه خواهد کرد؟

لبخند ریاض کمر او را شکست.  بایدن چه خواهد کرد؟

اجرای برجام علاوه بر کاهش هزینه های برجام، تورم را نزدیک به 30 درصد کاهش می دهد. همچنین احتمالاً قیمت مسکن در شهرهای بزرگ 20 درصد و در سراسر کشور 10 درصد کاهش خواهد یافت.

«اقتصاد و معیشت مردم را به تحریم گره نمی‌زنیم» «۸۰ درصد گرانی‌ها ناشی از سوءمدیریت داخلی است نه تحریم» «تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد داخلی ناچیز و اغراق‌آمیز است» اینها و برخی جملات مانند عبارت از افرادی مانند سیدابراهیم رئیسی رئیس دولت، زاکانی شهردار تهران، عبدالملکی رئیس سازمان مناطق آزاد و سایر اصولگرایان است که طی سلسله تمجیدهای ابتدایی در رسانه ها بازتاب داشت. کار دولت

اما ابراهیم رئیسی رئیس جمهور جدید رکورد بیشترین افزایش نرخ ارز در 18 ماهه دولت را به جای گذاشت و قیمت ارز از 25 هزار و 600 تومان در ابتدای دولت به 60 هزار تومان در هجدهمین ماه رسید. دولت 13- آن دولت. فشارهای اقتصادی، رشد بی رویه قیمت ها و تورم غیرقابل کنترل به حدی رسیده که برخی از مدافعان اصولگرای دولت نیز به انتقاد از آن پرداخته اند. در آخرین نمونه از این طیف انتقادات، سردار سعید قاسمی، از چهره های تندرو اصولگرا و مدافع سرسخت دولت در یک برنامه تلویزیونی خطاب به سید ابراهیم رئیسی گفت. عزیزم قیمت خیار و گوجه رو کنترل نکردی!

افزایش شدید قیمت ارز به ویژه با تشدید تحریم های آمریکا و اظهارات پارلمان اروپا و برخی کشورهای اروپایی تشدید شد. این در حالی است که اقدامات بانک مرکزی که برخی منتقدان آن را «شرط بندی نظام» نامیده اند، نمی تواند ترمزی بر نرخ ارز باشد. در نهایت بانک مرکزی تنها با تزریق 700 میلیون دلار توانست ظرف یک روز تا حدودی از افزایش قیمت ها بکاهد.

در نهایت اولین خبر در سیاست خارجی توانست قیمت ارز را به طور موثر کاهش دهد. انعطاف جمهوری اسلامی ایران در قبال خواسته های آژانس انرژی اتمی و خبر توافق با عربستان باعث تضعیف چشمگیر دلار شد.

این توافق که با میانجی گری پکن انجام شد، واکنش های گسترده ای را در سطح جهان و فضای سیاسی این کشور به دنبال داشت. یایر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، توافق یاد شده را رویدادی خطرناک برای تل آویو و نتیجه شکست سیاست نتانیاهو می داند.

وال استریت ژورنال نیز مدعی شده است که یکی از بندهای این توافق پایان دادن به حملات حوثی ها از یمن به عربستان سعودی است. برخی از کارشناسان گفتند یکی از انگیزه های چین برای میانجیگری، حفاظت از 34 پروژه سرمایه گذاری بزرگ این کشور در عربستان سعودی به ارزش 50 میلیارد دلار است.

برخی تحلیلگران نیز مدعی هستند که هدف ریاض از این توافق گرفتن امتیازات بیشتر و به اصطلاح گران فروشی سیاسی به اسرائیل و آمریکاست. با این حال، با توجه به رشد اقتصادی سرسام آور 8.5 درصدی عربستان سعودی در سال 2022، قطعا یکی از دلایل اصلی آنها بهبود بیشتر شرایط اقتصادی در سایه آرامش سیاست خارجی است. همان سیاستی که سال هاست کشورهای در حال توسعه مانند مالزی یا اندونزی دنبال می کنند.

در نهایت برخی از فعالان سیاسی اصلاح طلب با کنایه به شخصیت های سیاسی گفتند که حکومت وهی ها را «مردم» نمی داند و تا دیروز توقع توهین به عربستان سعودی از آن ها را داشت و از امروز بدون هیچ توضیحی از آنها می خواهد روابط خود را از سر بگیرند. کشورها.

روزنامه کیهان اگرچه از قطع ارتباط با آل سعود پس از ورود اصولگرایان به سفارت عربستان ابراز خرسندی کرد، اما در روزهای اخیر روابط ریاض و تهران را ضربه ای به آمریکا دانست. در میان کسانی که به سفارت عربستان حمله کردند، چهره هایی مانند حداد عادل، پسر باجناک (رئیس فعلی شبکه سه سیما) نیز دیده می شد.

تقریباً همه تحلیلگران معتقدند که این معامله باعث تضعیف نرخ ارز داخلی شده است و در صورت دستیابی به توافق برجام با ایالات متحده، تأثیرات آن بسیار عمیق‌تر خواهد بود.

سید محمدصادق الحسینی در این باره به آفتاب نیوز گفت: دلار نرخ واقعی دارد و به نظر من نرخ واقعی دلار باید بین 38 تا 42 هزار تومان باشد. متاسفانه اشتباهات مختلف دولت باعث شد تا دلار از نرخ واقعی فاصله بگیرد و قیمت آن به 60 هزار تومان افزایش یابد. البته در این بین رئیس جدید بانک مرکزی اقدامات خوبی از جمله بازگشایی سالن دوم انجام داد.

وی افزود: یکی از عواملی که در کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر تاثیر بسزایی داشت کاهش ریسک سیاست خارجی و تزریق آرامش نسبی به برخی از ابعاد روابط بین الملل بود. اما این کاهش قیمت دلار ثابت به نظر نمی رسد، بدیهی است که در صورت یکسان بودن شرایط اقتصادی پیش بینی می شود نرخ دلار در سال آینده در محدوده 60 یا 70 هزار تومان باشد. یکی از مهم ترین عواملی که می تواند جلوی این افزایش نرخ را بگیرد، اجرای برجام و رفع تحریم ها است. البته کاهش ارزش دلار می‌تواند اثرات مثبتی از جمله کاهش تورم و کاهش قیمت کالاها داشته باشد، اما برخی از جنبه‌های اقتصاد مانند بخش‌های صنعتی ممکن است آسیب ببینند.

صادق الحسینی همچنین گفت: اجرای برجام علاوه بر کاهش قیمت ارز منجر به کاهش تورم به حدود 30 درصد می شود. همچنین احتمالاً قیمت مسکن در شهرهای بزرگ 20 درصد و در سراسر کشور 10 درصد کاهش خواهد یافت. قیمت خودرو به ویژه خودروهای خارجی افت قابل توجهی را تجربه خواهد کرد. علاوه بر این، برخی اقلام مانند طلا نیز با افت قیمت مواجه خواهند شد. آثار روابط سازنده بین المللی بر اقتصاد بومی قطعا محسوس و مشهود خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید