لزوم اختصاص یارانه سوخت به هواپیماهای مسافربری


ساعت: 10:09
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۸
کد خبر: 1876693

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از تصویب یارانه سوخت هواپیماهای مسافربری در دولت خبر داد و گفت: با کد ملی می توان ثابت کرد که بخش زیادی از افرادی که سوار هواپیما می شوند در دهک های بالای کشور نیستند. جامعه.”

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد محمدی بهش امروز در خصوص موضوع اختصاص یارانه برای سوخت هواپیماهای مسافربری و اختصاص 600 تن به ازای هر لیتر سوخت هواپیما که برخی می گویند یارانه 20 هزار میلیاردی برای شرکت های هواپیمایی را در پی خواهد داشت، گفت: درصد، تعداد و این رقم اعلام می شود: «این موضوع صحت ندارد و از تعداد هواپیماهای فعال و میزان مصرف دقیق آن می توان گفت که چند درصد از بودجه دولت لحاظ شده است.

به گفته وی، در «سامانه صدف» بر اساس رجیستر و تایپ هواپیما دقیقاً می توان محاسبه کرد که گفته یارانه های پنهان 20 هزار میلیاردی صحت ندارد.


پرداخت یارانه سوخت به هواپیما راه حل کلیدی این سیستم است

رئیس سازمان هواپیمایی توضیح داد: در نهایت رژیم کلان به این نتیجه رسیده است که یارانه سوخت هواپیماها کاهش نیابد چند دلیل دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از مهم ترین مشوق های حمل و نقل و کارآمدترین بخش آن با وجود پایین بودن نرخ حمل و نقل مسافر و بار، بخش هوایی است. این بخش هر بار در شرایط خاص تاثیر بسزایی در کنترل اوضاع داشته است. منظورم دوران شیوع ویروس کرونا و نقش حمل و نقل هوایی در ورود واکسن و ماسک به کشور است. اینها مسائل مهمی است که کشور با آن دست و پنجه نرم می کند و نمی توان تاثیرات صنعت هوانوردی و حمل و نقل هوایی را در مواجهه با این شرایط نادیده گرفت.

محمدی باش افزود: بهره وری بخش هوایی تاثیر کلیدی بر اقتصاد کشور دارد. دولت ها همواره متوجه این تاثیر بوده اند و همواره در سبد اقتصادی دولت بررسی شده و به دلایل مختلف سوخت 600 تومانی هواپیماهای مسافربری مجددا تصویب شده است.

به گفته وی، اکنون سوخت بالگردها و هواپیماهای باری رایگان محسوب می شود و تنها بخش مسافربری است که دولت مجدداً یارانه آن را تصویب کرده است.


اکثر مسافران هواپیما کارمند هستند

رئیس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه گفته می شود تنها بالاترین دهک های جامعه از حمل و نقل هوایی استفاده می کنند، گفت: با کد ملی می توان تشخیص داد که چه گروهی سوار هواپیما می شوند. زیرا تعداد مسافران در بخش دولتی و خصوصی با کد ملی کاملا مشخص است.

به گفته محمدی بخش، علیرغم اینکه گفته می شود ثروتمندان از بخش هوایی استفاده می کنند، اغلب دولت و کارمندان با هواپیما جابه جا می شوند و این تصور اشتباه است که بخش هوایی برای قشر ثروتمند جامعه کار می کند.

وی گفت: کسانی که چنین مولفه هایی را طراحی می کنند ابتدا باید عواقب آن را در نظر بگیرند. زیرا یارانه سوخت به طور جامع بررسی شده و مولفه های اقتصادی آن مشخص است.

انتهای پیام/
منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید