چند سال است که بزرگترین سازندگان جهان هواپیماهای مسافربری تولید کرده اند؟

چند سال است که بزرگترین سازندگان جهان هواپیماهای مسافربری تولید کرده اند؟

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از ساخت این هواپیمای مسافربری داخلی در یک سال و آماده پرواز خبر داد. در صورتی که تولید هواپیمای مسافربری توسط معروف ترین خطوط هوایی سال ها طول کشید.

هواپیمای مسافربری ایران به زودی پرواز می کند. این را رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد. خردادماه سال گذشته سید ابراهیم رئیسی قول ساخت 8 فروند هواپیمای مسافربری برای 72 مسافر را داده بود.

اکنون محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: گزارش وزارت دفاع نشان می دهد که ساخت این هواپیما به خوبی پیشرفت کرده و آماده پرواز است. هواپیمای ایرانی 140 سال پیش به آب انداخته شد، گزارش وزارت دفاع نشان می دهد که ساخت این هواپیما پیشرفت خوبی داشته و آماده پرواز است. به گفته وی، هواپیماهای مسافربری داخلی بین 70 تا 150 صندلی ظرفیت دارند و بر اساس گزارش وزارت دفاع، ساخت اولین هواپیما پیشرفت خوبی داشته و آزمایشات مختلفی را پشت سر گذاشته و آماده پرواز است.

نگاهی به تاریخچه تولید هواپیماهای مسافربری مشهور جهان نشان می دهد که حداقل 10 سال از تصمیم ساخت تا عرضه آن در بازارهای بین المللی می گذرد. حال سوال اینجاست که دولت رئیس جمهور چگونه توانسته در یک سال و آن هم در شرایط تحریم، هواپیمای داخلی تولید کند؟

ایرباس چقدر طول می کشد تا هواپیما بسازد؟

یکی از غول های هوانوردی جهان، ایرباس، سال هاست که برای تولید هواپیماهای خود تحقیق و پژوهش کرده و سپس معروف ترین محصولات خود را روانه بازار کرده است. ایده تولید هواپیمای A380 از دهه 1980 در سر مدیران ایرباس شکل گرفت و قرار بود رقیب سرسختی برای بوئینگ 747 باشد.

با این حال، برنامه تولید A380 تا سال 2000 شروع نشد. اولین نمونه اولیه در سال 2005 در فرانسه تولید شد. اولین A380 در سال 2007 توسط یک شرکت هواپیمایی سنگاپور اداره شد. ایرباس سپس 30 فروند A380 در سال تولید می کرد. بزرگترین مشتری این هواپیما امارات است که 123 فروند از این هواپیما را خریداری کرده است.

ایرباس A310 یکی از معروف ترین و کوچک ترین هواپیماهای ایرباس است که تولید آن سال ها ادامه داشت. این هواپیما از سال 1978 تولید شد و اولین پرواز خود را در سال 1982 انجام داد. در سال 1983 این هواپیما به طور رسمی توسط شرکت هواپیمایی لوفت هانزا مورد استفاده قرار گرفت. تولید این هواپیما در سال 1377 متوقف شد و آخرین نوع از این هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی ماهان است. ظرفیت این هواپیما 220 نفر است.

میتسوبیشی شی و شکست جت فضایی

میتسو بیشی یکی از غول های خودروسازی است که در زمینه های مختلف فعالیت می کند و تولید خودرو تنها بخشی از فعالیت های این کارخانه بزرگ است. حتی این غول خودروسازی در تولید هواپیماهای مسافربری شکست خورد. میتسوبیشی اسپیس جت را می توان جاه طلبانه ترین تلاش ژاپنی ها برای ساخت هواپیمای مسافربری دانست. این هواپیمای مسافربری ژاپنی که متعلق به دسته جت های منطقه ای است، در گذشته با نام جت منطقه ای میتسوبیشی یا MRJ شناخته می شد. اسپیس جت با هواپیماهایی مانند بوئینگ 717، ایرباس A220، خانواده CRJ100/200 بمباردیر، سوخوی سوپرجت 100 و خانواده امبرائر ERJ رقابت می کند.

آغاز این پروژه هواپیما به سال 2003 برمی گردد. دولت ژاپن تصمیم گرفت طی برنامه ای به ارزش 420 میلیون دلار تحقیقات و مطالعات لازم برای ساخت هواپیمای داخلی منطقه ای با ظرفیت 90 صندلی را آغاز کند. دولت ژاپن برای اجرای این پروژه، صنایع سنگین میتسوبیشی را انتخاب کرد و بخش هوانوردی این شرکت ژاپنی مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

این هواپیما که می تواند 70 تا 90 نفر را حمل کند، اولین بار در سال 2015 آزمایش شد.

برنامه تولید هواپیمای فضایی میتسوبیشی شی به طور رسمی در سال 2008 اعلام شد. موتور بهینه سازی شده جدیدی برای آن تولید شده و ظرفیت سوخت آن نیز با سایر هواپیماهای مسافربری متفاوت است.

در فوریه 2023، شرکت هواپیماسازی میتسوبیشی شی اعلام کرد که تولید هواپیماهای فضایی در مسیر بسیار دشواری قرار دارد.

میتسوبیشی شی مجبور شد 6 بار هواپیمای فضایی را با تاخیر به خریدار تحویل دهد که ضررهای زیادی برای این شرکت به همراه داشت. اولین هواپیمای فضایی در سال 2013 تحویل داده شد. در سال 2020 و پس از مشکلات ناشی از همه گیری کرونا، مدیران این شرکت اعلام کردند که منابع کافی برای تولید دراز مدت این هواپیما را ندارند. علاوه بر این، ایزومیساوا توضیح داد که میتسوبیشی شی مطمئن نیست که آیا می تواند گواهی ایمنی این هواپیما را بپذیرد یا خیر. این شرکت در یک دوره 240 سفارش برای خرید هواپیماهای فضایی دریافت کرد که اکثر آنها لغو شدند.

در سال 2019، میتسوبیشی از ضرر 274 میلیون دلاری در فعالیت های تجاری خود در سال مالی منتهی به ماه مارس خبر داد، در حالی که این شرکت متحمل ضرر 2.42 میلیارد دلاری مربوط به پروژه هواپیمای فضایی شد.

این پروژه در نهایت شکست خورد.

بوئینگ چقدر برای پروژه های خود وقت گذاشت؟

بوئینگ یکی از معروف ترین و بزرگترین شرکت های هواپیماسازی است. اما تولید هواپیما در این کارخانه عظیم نیز سال ها طول می کشد. زیرا مطالعه، تحقیق و برنامه ریزی تولید هواپیما کار ساده ای نیست. کارخانه هواپیماسازی بوئینگ اورت در اورت، واشنگتن واقع شده است. مساحت این کارخانه 39 هکتار و 12 میلیون متر مربع است.

در سال 1966، این شرکت قصد خود را برای ساخت بوئینگ 747 اعلام کرد. بوئینگ 747 به نام Jumbojet شناخته می شد.

سری بوئینگ 747 دومین هواپیمای مسافربری بزرگ جهان پس از ایرباس A380 است.

ایده تولید بوئینگ 747 در اواسط دهه 1960 ظاهر شد. اولین پرواز این هواپیما در سال 1969 انجام شد.در سال 1970 این هواپیما به طور رسمی توسط Pan American World Airways اداره شد. این هواپیما اکنون از خط تولید خارج شده است.

بوئینگ ۷۳۷ یکی دیگر از هواپیماهای معروف بوئینگ است. این یک هواپیمای مسافربری نسبتا کوچک، باریک و تک بدنه است که به بچه بوئینگ معروف است. این هواپیما در سال 1964 طراحی شد و اولین پرواز آن در 9 آوریل 1967 انجام شد. مدل اصلی این هواپیما در مدت زمان کوتاهی با مدل بلندتر این هواپیما جایگزین شد و یک سال پس از اولین پرواز آن به استفاده تجاری در لوفت هانزا رسید. ناوگان جالب اینجاست که تاکنون بالغ بر 7000 سفارش برای تولید بوئینگ 737 به این شرکت آمریکایی داده شده است که از این تعداد بالغ بر 5000 مورد ساخته شده و آماده تحویل است.

8 سال برای ساخت سوخو سوپرجت

حتی شرکت سوخوی که در زمینه تولید هواپیماهای جنگنده فعالیت می کند، 8 سال برای تولید یک هواپیمای مسافربری وقت گذاشت و در نهایت این پروژه موفقیت آمیز نبود. سوخوجت 100 یک هواپیمای مسافربری کوچک با ظرفیت 80 تا 100 مسافر است. طرح تولید این هواپیما در سال 2000 مطرح شد که اولین پرواز آن در سال 2008 انجام شد اما به دلیل مشکلات فنی هواپیما و امنیت پایین این هواپیما بسیاری از خریداران قرارداد خود را لغو کردند.

تجربه Embraer

Embraer یکی از محبوب ترین خطوط هوایی است که جت های مسافربری و تجاری کوچک تولید می کند. البته این شرکت برزیلی در زمینه تولید محموله های باری و نظامی نیز فعالیت دارد. با این حال، ساخت هواپیماهای مسافربری کوچک نیز نیازمند تحقیق، زمان و تحقیق است. ای جت ها در چندین مدل مختلف تولید و به بازار عرضه شده اند. اولین نمونه اولیه این هواپیما در نمایشگاه هوایی پاریس در سال 1999 ارائه شد. ساخت آنها در سال 2002 آغاز شد. E-Jets در دو گروه مسافربری و تجاری به فروش می رسد. پروژه تولید خانواده جت در سال 1997 رونمایی شد. اولین هواپیمای خانواده ای جت E-170 بود که در سال 2000 آزمایش شد و اولین پرواز آزمایشی آن در سال 2002 انجام شد. در سال 2003، E-175 به عنوان پرواز کرد. آزمون.

تولید هواپیما در یک روز امکان پذیر نیست

تولید یک هواپیمای مسافربری توسط بزرگترین و مشهورترین خطوط هوایی چندین سال به طول انجامید. چگونه یک رئیس یک ساله موفق به تولید هواپیمای مسافربری شد؟

دیدگاهتان را بنویسید