لغو روادید 15 میلیون گردشگر در سال/ تاکید بر لزوم اصلاح روند سرمایه گذاری در گردشگری


ساعت: 16:33
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۰۷
کد خبر: 1900989

رئیس جمهور با تاکید بر وجود فرصت های فراوان برای رسیدن تعداد گردشگران خارجی به 15 میلیون نفر در سال، گفت: گردشگری خانواده محور، لغو روادید توریستی با کشورهای مقصد، تسهیل و حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش گردشگری از طریق این پیش بینی است. امکانات و تجهیزات در کنار سایر اقدامات لازم برای توسعه و رونق گردشگری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز (دوشنبه یازدهم مهر) با حضور وزیر و مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن استماع گزارش یکساله اجرای این طرح به موزه ملی ایران رفت. وی در این خصوص رهنمودهایی را برای بهبود کمی و کیفی کار این وزارتخانه ارائه کرد.

رئیس جمهور با اشاره به سه ماموریت مهم این وزارتخانه در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گفت: اداره میراث فرهنگی وظایف مهمی در حوزه های شناسایی، ثبت، مرمت و نگهداری، تعیین محرمانگی آثار و … دارد. معرفی و استفاده از میراث فرهنگی و تاریخی

وی با تاکید بر اینکه در صورت عدم استفاده از آثار فرهنگی، این آثار از بین می روند، افزود: تداوم حیات و اثرگذاری آثار فرهنگی-تاریخی در گرو استفاده صحیح و صحیح از این آثار و فرصت بازدید و استفاده مردم از آن است.

رایضی موضوع مهم دیگر در ماموریت های اداره میراث فرهنگی را تعیین محرمانگی دانست و اظهار داشت: تعیین محرمانگی آثار فرهنگی و تاریخی بسیار مهم و حساس است، اما باید مراقب بود که تعیین این محرمانگی انجام نشود. باعث اختلال در کسب و کار و معیشت مردم شود.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت حفظ آثار و اماکن فرهنگی و تاریخی، جلب مشارکت مردم و در اختیار قرار دادن فضا در اختیار بخش خصوصی زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، این اقدام را راه مناسبی برای جبران کمبودها دانست. نیروی کار در این بخش

آثار تاریخی و فرهنگی کشف شده نمادی از تاریخ و تمدن غنی و کهن ملت ایران است

رئیسی با تایید برنامه وزارت میراث فرهنگی برای توسعه هزاران موزه گفت: این اقدام باعث می شود آثار تاریخی و فرهنگی که نمادی از تاریخ و تمدن غنی و کهن ملت ایران هستند، به جای ماندن در انبارهای در معرض خطر باز شوند. عمومی به ویژه نسل جوان

رئیس جمهور یکی دیگر از موضوعات مهم در حوزه میراث را معرفی میراث فرهنگی دانست و گفت: با استخدام راهنمایان مجرب با روایت های میراثی پرشور و افتخارآمیز، مردم و نسل جوان را با تاریخ غنی و کهن کشور آشنا کنید تا با مفاهیم بزرگ آشنا شوند. فرهنگ از این طریق منتقل می شود و تبدیل به آثار ارزشمند فرهنگی می شود.

رئیسی در ادامه سخنان خود به معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد و افزود: رونق صنعت گردشگری اقتصاد گردشگری را فعال می کند و در کنار گردش مالی قابل توجه و فرصت های فراوان برای ایجاد اشتغال، وجود دارد. همچنین یک بار فرهنگی بزرگ است.

رئیس جمهور با تاکید بر وجود فرصت های فراوان برای رسیدن تعداد گردشگران خارجی به 15 میلیون نفر در سال، گفت: گردشگری خانواده محور، لغو روادید گردشگری با کشورهای مقصد، تسهیل و حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش گردشگری با ارائه تسهیلات. و تجهیزات از جمله اقدامات لازم برای توسعه و رونق گردشگری.

رئیسی با تاکید بر لزوم اصلاح روند سرمایه گذاری گردشگری، از مسئولان گردشگری خواست نه تنها با اعطای مجوز، بلکه با رفع موانع تا رسیدن به مرحله بهره برداری از متقاضیان این بخش حمایت کنند.

رئیس جمهور ظرفیت های کشور در حوزه بهداشت و درمان، کارخانه های عظیم و منحصر به فرد در صنایع بزرگ و همچنین وجود مناطق خاص جغرافیایی مانند جزایر هرمز، سواحل آشوراده و مکران را دارای ظرفیت های بسیار مناسب برای ایجاد مناطق ویژه ارزیابی کرد. برای گردشگری و گردشگری طبیعی خاطرنشان کرد: انتظار ندارند این دولت کار عادی انجام دهد، اما با استفاده از تمام تجربیات گذشته انتظار یک جهش را دارند تا اقتصاد گردشگری رشد کند و به سایر بخش های اقتصادی نیز کمک کند.

“هر خانه یک کارگاه است”

رئیس جمهور در ادامه به ماموریت های حوزه صنایع دستی این وزارتخانه اشاره کرد و شعار «هر خانه یک کارگاه است» را برجسته کرد و گفت: بر اساس گزارش ها بیش از 70 درصد فعالان حوزه صنایع دستی را زنان تشکیل می دهند و تعداد زیادی از آنان نیز رؤسا هستند. از خانواده ها مصلحت است در وهله اول شناسایی، تهیه و در ازای مهارت و هنرشان گواهینامه اعطا شود تا از هنر و مهارت آنها قدردانی شود.

رئیسی همچنین برنامه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای افزایش تعداد بازارچه های صنایع دستی از 500 بازار کنونی به هزار بازار را هدفی شایسته عنوان کرد و افزود: استانداری ها و شهرداری ها نسبت به ایجاد بازارچه، تسهیل پرداخت و ارائه پوشش بیمه ای اقدام کنند. فعالان صنایع دستی اقدامات لازم را انجام داده و با هم در جهت بازاریابی داخلی و خارجی این محصولات همکاری کنند.

وی با تاکید بر اینکه همه نهادهای کشور باید صنایع دستی هنرمندان ایرانی را در اولویت قرار دهند، گفت: به شرکت های دانش بنیان فناوری بخش های مختلف وزارتخانه از جمله صنایع صحرایی بدهند. ترکیب صنایع دستی با پیشرفت های علمی و دانش محور می تواند به ماندگاری و ارزش بیشتر صنایع دستی کمک کند.

رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با تبریک هفته گردشگری و قدردانی از زحمتکشان این بخش گفت: با توجه به اینکه حوزه گردشگری یکی از بخش هایی بود که بیشترین آسیب را از این اپیدمی متحمل شد، اکنون و پس از محدودیت ها ضروری است. گسترش این بیماری به شیوه ای مناسب برای جبران خسارات ناشی از آن کمک شود.

رئیسی در ابتدای بازدید از موزه ملی ایران از قسمت های مختلف این موزه بازدید کرد.

پیش از سخنان رئیس جمهور، وزیر و 4 معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تشریح معرفی یک ساله مجموعه خود پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید