لیر دوباره در بازار تهران سقوط کرد

بررسی روند قیمت پوند در بازار تهران نشان می دهد که در 24 ساعت گذشته قیمت آن 40 تومان کاهش یافته و این ارز در حال حاضر 1820 تومان قیمت دارد. قیمت پوند در بازار تهران هفته گذشته 370 تن و در ماه گذشته 820 تن و هر لیر ترکیه 1450 تن نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافت. .

بانک مرکزی ترکیه روز پنجشنبه به کاهش نرخ بهره از 15 درصد به 14 درصد رأی داد و بلافاصله پس از انتشار این خبر، پوند را به پایین ترین سطح خود یعنی 15.5 رساند. این ارز در ساعات قبل از تصمیم گیری از مرز 15 در برابر دلار عبور کرد، در حالی که بازارها انتظار داشتند نرخ بهره کاهش یابد و کمی بعد از ساعت 14 بعد از ظهر در حدود 15.51 در برابر دلار معامله شد.

تورم در کشور 84 میلیونی در حال حاضر بالای 21 درصد است و به دلیل امتناع رئیس جمهور رجب طیب اردوغان از افزایش نرخ بهره، به طور پیوسته در حال افزایش است، که به این معنی است که قدرت خرید ترک های محلی کاهش یافته است. پوند تاکنون 50 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.

لیر دوباره در بازار تهران سقوط کرد

سرمایه گذاران و اقتصاددانان قویاً از اردوغان خواسته اند که مسیر خود را تغییر دهد، اما او تاکنون به باور غیرعادی خود مبنی بر اینکه نرخ های بهره بالاتر تورم را تشدید می کند، پایبند بوده است.

این بانک در بیانیه ای اعلام کرد که چرخه کمک های نقدی را در اوایل سال آینده پایان می دهد و اثرات آن را در سه ماه آینده بررسی می کند.

جیسون توئی، اقتصاددان ارشد بازارهای نوظهور در کپیتال اکونومیکس گفت: پوند تحت فشار باقی خواهد ماند و فضایی برای کنترل سرمایه وجود دارد.

به دنبال این تصمیم، یک سری طولانی از کاهش نرخ بهره بانک مرکزی صورت گرفت که بازارها آن را مستقل از اردوغان نمی‌دانند که نرخ بهره را «مادر همه شرارت‌ها» خواند. او در دو سال گذشته چندین رئیس بانک مرکزی از جمله سه رئیس بانک مرکزی را به دلیل اختلافات سیاسی اخراج کرده است. از سپتامبر، نرخ بهره در مجموع 500 واحد کاهش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید