ارزش لیر ترکیه دوباره در حال کاهش است

ساعت: 16:05
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۲
کد خبر: 1783978

نگرانی از سیاست های پولی بانک مرکزی و افزایش ارزش دلار، بار دیگر ارزش لیر ترکیه را کاهش می دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش رویترز، لیر ترکیه روز جمعه برای سومین بار سقوط کرد و به پایین ترین سطح خود رسید. این نگرانی وجود دارد که بانک مرکزی ترکیه با وجود تورم بالا، در نشست هفته آینده دوباره نرخ بهره را کاهش دهد.

پوند بعدازظهر جمعه در برابر دلار آمریکا به 10.0175 رسید. این رقم روز گذشته 929 بود. پوند از ابتدای سال تاکنون بیش از 25 درصد کاهش یافته است.

ارز ترکیه امسال در بین بازارهای نوظهور بدترین عملکرد را داشت و دو سوم ارزش خود را در پنج سال از دست داد. تورم سالانه در ترکیه به حدود 20 درصد رسیده است.

داده های تورم آمریکا در روز چهارشنبه که دلار را افزایش داد، ارزش پوند را کاهش داد. افزایش ارزش دلار منابع مالی کشورهای در حال توسعه با بدهی خارجی بالا مانند ترکیه را تخلیه می کند.

سرمایه گذاران بر این باورند که کاهش ارزش پوند نتیجه نگرانی ها در مورد صحت سیاست های پولی بانک مرکزی است. رئیس جمهور ترکیه خواهان کاهش نرخ بهره برای تقویت رشد اقتصادی است.

بانک مرکزی ترکیه از ماه سپتامبر نرخ بهره را 300 واحد کاهش داده و گفته است که فشارهای تورمی موقتی هستند. انتظار می رود این بانک در هفته آینده نرخ بهره را به 15 درصد افزایش دهد.

رئیس بانک مرکزی ترکیه معتقد است که محدود کردن کسری حساب جاری کلید ثبات قیمت ها و تقویت ارزش پوند است.

نظرسنجی بانک مرکزی از فعالان بازار در روز جمعه نشان داد که پیش‌بینی می‌شود تورم قیمت مصرف‌کننده تا پایان امسال نسبت به سال قبل به 31.19 درصد برسد، در حالی که پیش‌بینی شده 63.17 درصد بود.

بر اساس این نظرسنجی، انتظار می رود اقتصاد ترکیه در سال جاری 9.2 درصد رشد کند. داده ها نشان می دهد که تولید صنعتی در ترکیه در ماه سپتامبر نسبت به سال قبل 8.9 درصد افزایش یافته است که کمتر از پیش بینی های قبلی برای رشد 10 درصدی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید