چرا ارزش لیر ترکیه مدام در حال کاهش است؟

چرا ارزش لیر ترکیه مدام در حال کاهش است؟

روز جدید : رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه خواستار کاهش نرخ بهره برای تقویت رشد و اشتغال در این کشور شده است، در حالی که شهروندان عادی ترکیه از افزایش تورم به دلیل کاهش ارزش پوند رنج می برند.

لیر ترکیه در 12 ماه گذشته نزدیک به 25 درصد در برابر دلار آمریکا کاهش یافته است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به جای اظهاراتی که ارزش پول کشور را تقویت می‌کند، روز چهارشنبه گفت که در زمان قدرت از مخالفت با افزایش نرخ‌ها دست برنمی‌دارد.

یک مسلمان مؤمن نیز با استناد به آیاتی از قرآن سعی در مشروعیت بخشیدن به موضع خود در مورد نرخ سود داشت. اظهارات اردوغان یک روز قبل از نشست ماهانه بانک مرکزی ترکیه در مورد سیاست های پولی و اینکه کمیته بررسی بانکی انتظار می رود نرخ بهره را یک درصد کاهش دهد، بیان شد. پس از سخنرانی اردوغان، پوند 2 درصد کاهش یافت.

نرخ های بهره منفی

بازارها می گویند بانک مرکزی ترکیه با تسلیم شدن در برابر فشار اردوغان برای کاهش نرخ بهره، استقلال و اعتماد خود را از دست داده است. اردوغان در اوایل سال جاری پس از صدور چندین حکم برکناری، سحاب کائوچی اوغلو را به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی منصوب کرد.

او قبلاً ستون نویس دولت اردوغان در روزنامه ینی فق آفک بود و از دیدگاه های ضد منافع اردوغان دفاع می کرد، با این ادعای علمی مشکوک که کاهش نرخ بهره منجر به کاهش تورم می شود.

تورم سالانه در ترکیه به نزدیک به 20 درصد رسید، در حالی که بانک مرکزی در ماه گذشته نرخ بهره را 2 درصد از 18 درصد به 16 درصد کاهش داد. این حرکت، همانطور که انتظار می رفت، لیر ترکیه را پایین آورد، زیرا ترک ها برای محافظت از ارزش سرمایه خود در برابر پول ملی، شروع به خرید ارز خارجی از جمله دلار و یورو کردند و سرمایه گذاران خارجی برای استفاده از این فرصت در بازار ترکیه سرمایه گذاری کردند. علاقه زیاد، آنها شروع به ترک کردند.

انتظار می رود تورم در ماه آینده نه تنها در ترکیه بلکه در سطح جهان افزایش یابد که در آینده نزدیک باعث تضعیف پوند خواهد شد. کاهش ارزش پوند باعث تورم بیشتر کالاهایی می شود که عمدتا وارداتی هستند.
کمبود ذخایر خارجی

بانک مرکزی ترکیه نیز به دلیل اجرای سیاست های مداخله ای قبلی در بازار، فاقد ذخایر خارجی برای حفظ ارزش پوند با سوزاندن دلار آمریکا است. سیاست دولت ترکیه نتیجه معکوس دارد و ذخایر بانکی این کشور را تخلیه می کند.

چرا اردوغان نرخ بهره پایین می خواهد؟

اردوغان معتقد است کاهش نرخ بهره باعث تحریک رشد اقتصادی، کاهش بیکاری و افزایش صادرات می شود. مهمت ماسک، وزیر بازرگانی ترکیه روز چهارشنبه گفت که تولید ناخالص داخلی ترکیه در سه ماهه دوم امسال 21.7 درصد رشد داشته است، پس از اینکه در سه ماهه اول 7.2 درصد افزایش یافته است. وی افزود: صادرات ترکیه در 10 ماهه امسال به رکورد 181.8 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال گذشته 33.9 درصد رشد داشت. نرخ بیکاری نیز در ماه سپتامبر 1 درصد کاهش یافت و از 12.7 درصد به 11.5 درصد به صورت سالانه رسید.

توجه

با این حال، کارشناسان هشدار می دهند که کاهش ارزش پوند بهای سنگینی را بر شهروندان عادی ترکیه تحمیل می کند که در بحبوحه افزایش قیمت ها برای تامین مخارج زندگی خود تلاش می کنند. بر اساس آمارهای رسمی، قیمت محصولات غذایی اساسی مانند سیب زمینی، گوجه فرنگی و کاهو در 12 ماه گذشته با 62 درصد افزایش به 70 درصد رسیده است. همچنین قیمت اقلامی مانند مرغ 68 درصد، تخم مرغ 47 درصد، روغن آفتابگردان 41 درصد، ماکارونی 40 درصد و شیر و ماست 37 درصد افزایش یافت.

خط فقر در ترکیه ماه گذشته از 10000 پوند (950 دلار) گذشت که بسیار بالاتر از حداقل دستمزد 2825 پوندی (269 دلار) است. بیش از 42 درصد از کارگران ترکیه تنها حداقل دستمزد رسمی را دریافت می کنند. در همین حال، قیمت مسکن در ترکیه نزدیک به 30 درصد افزایش یافته است و باعث مشکلات مسکن در شهرهای بزرگ مانند استانبول و آنکارا شده است.

دیدگاهتان را بنویسید